Yövuoro, lapset kotihoidossa...
"höh, viesti katosi johonkin"... ihme homma...
Eli kotona olen pienten lasten kanssa, mies tekee vuorotyötä. Riitaa syntyy paljon. Mies tietysti tarvitsee yövuoron jälkeen unta. Miten sitä järjestää, siis hiljaisuutta kotona, esim. 7-14 välillä? Ei millää kyetä lasten kanssa olemaan ihan hiirenhiljaa. Enkä ala siihenkään, että meidän pitäisi kotoa mennä aina ulos koko päiväksi, että mies voi nukkua. Ei suostu edes korvatulppia käyttämään ja vihoittelee sitten väsymystään ja sehän on minun ja lasten vika, kun pidetään ääntä eikä hän saa nukkua.
On kyllä hankalaa. Pitäisköhän lähteä töihin ja laittaa lapset päivähoitoon, luopua kotihoidosta?
Miten teillä toimii arki, joilla vuorotyö on toisella tai jopa molemmmilla?
Kommentit (26)
En itsekään pysty nukkumaan niillä tavallisilla keltaisilla tulpilla mutta nyt käytän sellaisia jotka ovat suipot toisesta päästä. Istuvat hyvin korviin, eivät paina, ja mikä parasta, eristävät paremmin ääntä kuin ne keltaiset.
Ehkä ap:n kannattaa olla ulkona lasten kanssa aamupäivällä, jotta saavat juosta ja melua rauhassa. Mutta kyllä miehenkin olisi joustettava ja käytettävä niitä korvatulppia. Niihinkin voi nimittäin tottua kun vain yrittää. Unen puute on vakava asia mutta jos työt häiritsevät koko perhe-elämää niin sitten pitää vakavasti harkita työpaikan vaihtoa.
Lapset herää aikaisin ja syödään aamupalaa ja mennään lastenhuoneeseen, ovi kiinni. Jonkin aikaa leikkiä ja 9 maissa ulos, siellä menee pari tuntia. Sitten pakko tulla sisälle laittamaan ruokaa lapsille ja astiat kolisee, vaikka kuinka yrittää hiljaa sen tehdä. Sitten taas lastenhuoneeseen, tiskitkin jätän pöydälle ettei liikaa kolisteta. Ja sitten lapset päiväunille. Ja AINA mies herää pahalla tuulella ja ei uskalla edes puhua mitään, kun puhisee kuinka taas oli meteliä ja täällä ei saa nukkua jne. Vaikka saa vapaapäivänäkin löhötä sängyssä pitkään, sekään eri riitä, kun me aiheutetaan meteliä!!
Itse käytän öiden jälkeen korvatulppia, kun mies on asunnossa lasten kanssa.
Onhan sitä aikas väsynyt öiden jälkeen, vaikka saisikin nukuttua. Sellainen pöllämystynyt olo.
Tiedän yötyötä tekeviä, jotka nukkuu esim saunassa lauteiden alla, koska se on talon äänieristetyin paikka. Mies nukkui aikoinaan kolmen oven takana vaatehuoneessa.
Ja niistä korvatulpista. Olen kokeillut kaikenlaisia ja eivät vain sovi, enkä totu (niin olen siis paskiainen).
Pakko teidän on keskustella. Kysy mieheltä, mitä hän toivoisi ratkaisuksi. Onko hänellä järkevää ehdotusta. Jos ei ole niin hänen on silloin mentävä sinne äidilleen joskus nukkumaan. Ei lastenkaan elämää voi suunnitella niin, että aamut kykitään hiljaa lastenhuoneessa.
se mamma, joka ei voi käyttää korvatulppia ja tekee säännöllisesti yötyötä
Lapset herää aikaisin ja syödään aamupalaa ja mennään lastenhuoneeseen, ovi kiinni. Jonkin aikaa leikkiä ja 9 maissa ulos, siellä menee pari tuntia. Sitten pakko tulla sisälle laittamaan ruokaa lapsille ja astiat kolisee, vaikka kuinka yrittää hiljaa sen tehdä. Sitten taas lastenhuoneeseen, tiskitkin jätän pöydälle ettei liikaa kolisteta. Ja sitten lapset päiväunille. Ja AINA mies herää pahalla tuulella ja ei uskalla edes puhua mitään, kun puhisee kuinka taas oli meteliä ja täällä ei saa nukkua jne. Vaikka saa vapaapäivänäkin löhötä sängyssä pitkään, sekään eri riitä, kun me aiheutetaan meteliä!!
minä olen organisoinut noille aamuille kaikenlaista puuhaa kodin ulkopuolella. lapset tietää että isi nukkuu ja pitää olla hissukseen. aamu ollaan kotosalla, mutta esim. ysiltä mennään kauppaan ja kirppiskierrokselle tai jollekkin aamuihmiselle kylään. lounasaikaan ollaan sitten kotosalla ja ruoan jälkeen naperot nukkuu päikkärit ja niiden jälkeen mieskin voi sitten jo herätä. näin meillä :) kyllä sinun kannattaisi joustaa tässä tilanteessa, jotkut on vaan huono unisia ja loppuviimein unenpuute tappaa teidän suhteen ja miehen terveyden.. :/
molemminpuoleista joustamista.
Kyllähän se miehen pitää itsekin ottaa vastuuta nukkumisestaan ja terveydestään.
Ei pienten lasten kanssa pysty olemaan täysin hiljaa. Lapsista kun lähtee ääntä vaikka kuinka yrittäisivät olla hiljaa. ..ja tulee itkuja ja kiukkuja ja kaatumisia yms. vahinkoja.
Ei mies voi vaatia semmoistakaan, että muu perhe lähtisi koko päiväksi ulos.
Minä sanon, että miehelle korvatulpat tai äitinsä luokse nukkumaan.
Korvatulpat ei sovi, äidin luona yöpyminen ei sovi. Meillä ei lähellä ole mitään, mihin mentäisiin edes lasten kanssa, kun asutaan maalla. Tai jos tiedän, että olemme poissa ja mies voisi nukkua. Saattaa ollakin vaikka pelaamassa tietokoneella, kun saavumme kotiin ja sitten pitäisi heti päästä nukkumaan, mutta kun on sitä meteliä. Ääh, tuollaisen kanssa pääse edes sopuun...