Aaton ohjelmasi? Toisen ketjun innoittamana kysyn mitä teidän jouluaaton
ohjelmaan kuuluu? Olin hämmästynyt että joku vielä silloin tekee jotain ettei ehdi edes paikalleen istahtamaan.
Meillä aatto menee näin,
-riisipuuro uuniin (oikein kätevä, ei tarvitse tehdä mitään)
-Aamupala syödään olohuoneessa jotta nähdään joulupukin kuuma linja ja muut lastenohjelmat
-Aamupalan jälkeen käydään hautausmaalla
tullaan kotiin joulurauhanjulistukseksi
-syödään samalla riisipuuroa kun katsotaan julistusta
-Käydään saunassa
-laitetaan laatikot uuniin
-syödään
-avataan lahjat tarpeeksi ajoissa ,viimeistään viideltä jotta ehditään koota ja leikkiä leluja
- rauhaisaa yhdessäoloa koko loppuilta
Kommentit (74)
kinkku/kalkkuna on kyllä parhaimmillaan 1-2 tuntia uunista ottamisen jälkeen.
kinkku on kyllä parhaimmillaan KYLMÄNÄ ja seuraavana päivänä!
-aamupala
-lastenohjelmat / kuunnellaan joululauluja
-koristellaan kuusi (kynttilät laitettu edellisenä päivänä
-lounaaksi riisipuuro
-joulurauhan julistus glögien kanssa
-sitten lähdetään joko isovanhemmille tai otetaan vieraat vastaan
-syödään hyvin
-pukki & lahjat hyvissä ajoin että lapset ehtivät leikkiä uusilla leluillaan
3 lasta. Aamupalan yhteydessä katellaan jouluohjelmia, kuunnellaan joulumusiikkia. Lapset avaa lahjoja. Syödään riisipuuroa. Lähdetään anopille. Sen jälkeen mun vanhemmille, jossa syödään jouluateria mun siskojen (2) perheiden kanssa. Lahjojen jako mummulassa ja sitten kotia. Semmosta lepposta olemista. Teen yleensä nuo laatikot etukäteen pakastimeen. Muuta jouluruokaa en yleensä tee. Me jaetaan vähän hommia ja sitten yhdessä katetaan pöytää ja tehdään yhdessä ruuat joita ei voi paljon etukäteen tehdä.. Me ei stressata jouluna vaan nautitaan rauhassa :-)
meillä ei syödä olohuoneessa, 1v ei osaa kovin siististi syödä, täytyy ajoittaa perheen syömiset vähän tarkemmi, että saadaan kaikki syödä yhdessä. Muuten ei tehdä mitään sen ihmeellisempää kuin ap:n kuvailemat kuviot; ei aamulla pikajuoksua kauppaan eikä leipomista yms. enää aattona (paitsi joulutorttuja, jos nyt halutaan niitä just aattona syödä, mutta niihin meillä käytetään valmistaikinaa, ettei se nyt mitään leipomista ole!).
ohjelmaan kuuluu? Olin hämmästynyt että joku vielä silloin tekee jotain ettei ehdi edes paikalleen istahtamaan.
Meillä aatto menee näin,
-riisipuuro uuniin (oikein kätevä, ei tarvitse tehdä mitään)
-Aamupala syödään olohuoneessa jotta nähdään joulupukin kuuma linja ja muut lastenohjelmat
-Aamupalan jälkeen käydään hautausmaalla
tullaan kotiin joulurauhanjulistukseksi
-syödään samalla riisipuuroa kun katsotaan julistusta
-Käydään saunassa
-laitetaan laatikot uuniin
-syödään
-avataan lahjat tarpeeksi ajoissa ,viimeistään viideltä jotta ehditään koota ja leikkiä leluja
- rauhaisaa yhdessäoloa koko loppuilta
Syömme klo 12 puuron. Katsomme joulurauhanjulistuksen. Mies käy siskonsa kanssa äitinsä haudalla itkemässä jossain kohtaa. Saunomme. Syömme n. klo 18, jonka jälkeen pukki tulee.
Juomme glögit kun taapero menee nukkumaan ja nautimme miehen kanssa aaton tunnelmastá.
joulusta ei ole vielä tietoa, mutta viime joulu meni aika perinteisellä tavalla.
- herättiin joskus 9 aikaan ja mentiin miehen mummon ja papan luo riisipuurolle (perinteisesti koko suku koolla)
- hautausmaalle kynttilä miehen papan haudalle (tämä ei ole mikään aaton must-ohjelma, joillekin haudoille kynttilä viedään jo aatonaattona, joillekin joulupäivänä. 3 eri hautausmaata joten vaatii vähän sumplimista)¨
- klo 12 joulurauhanjulistusta katsomaan ja sitten vanhempieni luo
- jälkiruuan teko on mun vastuulla, mies viihdyttä lapsia. äitini ja isäni häärää keittiössä, minä ja siskoni autellaan.
- saunominen alkaa joskus klo15 aikaan, siihen menee jonkin verran aikaa, koska saunojia on 3-5 porukkaa.
- ruokailu aloitetaan joskus 18-19 välillä
- ruuan jälkeen tulee pukki, n.klo 20 ja siitä sitten ilta vaihtuu yöksi ilman aikatauluja.
- lapset kömpii nukkumaan joskus puolen yön aikaan, aikuiset valvoo vähän kauemmin.
ohjelmaan kuuluu? Olin hämmästynyt että joku vielä silloin tekee jotain ettei ehdi edes paikalleen istahtamaan. Meillä aatto menee näin, -riisipuuro uuniin (oikein kätevä, ei tarvitse tehdä mitään) -Aamupala syödään olohuoneessa jotta nähdään joulupukin kuuma linja ja muut lastenohjelmat -Aamupalan jälkeen käydään hautausmaalla tullaan kotiin joulurauhanjulistukseksi -syödään samalla riisipuuroa kun katsotaan julistusta -Käydään saunassa -laitetaan laatikot uuniin -syödään -avataan lahjat tarpeeksi ajoissa ,viimeistään viideltä jotta ehditään koota ja leikkiä leluja - rauhaisaa yhdessäoloa koko loppuilta
Syömme klo 12 puuron. Katsomme joulurauhanjulistuksen. Mies käy siskonsa kanssa äitinsä haudalla itkemässä jossain kohtaa. Saunomme. Syömme n. klo 18, jonka jälkeen pukki tulee. Juomme glögit kun taapero menee nukkumaan ja nautimme miehen kanssa aaton tunnelmastá.
Onko heillä surutyö kesken vai jäänyt kokonaan surematta? Minä en enää itke lapseni haudalla, haikeana olen kylläkin.
Tämä joulu on hieman erilainen, kun sukulaiset tulevat meille. Aikaiseemin kiersimme molempien vanhemmilla.
- Aamupala
- Friskis&Svettiksen Joulujumppa
- joulurauhan julistus ja glögiä
- joulusauna
- riisipuuroa, hyvää leipää yms. lounaaksi
- ruokien viimeistelyä, kattamista yms., tällä välillä ainakin kuopus toivottavasti nukkuu
- juhlavaatteet päälle
- jouluateria viiden aikaan
- joulupukki ja lahjojen jako
- jälkiruoka
- tanssi kuusen ympärillä (olen lukenut esikoiselle liian usein Astrid Lingrenin Melukylän joulua)
- herkuttelua, viiniä, joululauluja
ja joulu menee jotakuinkin näin.
-Aamulla keittelen puuroa ja lapset katsoo piirrettyjä. Kinkku uunista ja mies sen kanssa touhuilee. Yömme puuron kun on valmista.
-Joskus kahden aikoihin laitan laatikot uuniin ja keittelen perunoita. Laitetaan sitten kalat, salaatit ym pöytään ja syödään joskus kolmen jälkeen.
-Viiden-kuuden aikaan lahjat yleensä löytyy pukin jäljiltä jostain ja availlaan niitä rauhassa ja lapset leikkii uusilla leluilla. Katsotaan taas lastenohjelmiä ja nautitaan. Syödään suklaata ja nautitaan. :)
Odotan jo joulua ja sitä kiirettömyyttä.
aamupuuro
lapset koristelevat kuusen ja katsovat ohjelmia
koko perhe ulos hetkeksi
joulusauna
ruokailu
lahjojen availu 17aikaan
loppuilta leikkimistä uusilla leluilla yms..
iltapala
äiti ja isä saa kenties kaksin kölliä toistensa kainaloissa glögiä juoden=)
5 kinkku uuniin ...[b]11[/b] ekat vieraat saapuvat, [b]joulusauna[/b] ja joulupuuro 13 kinkku uunista ja laatikot tilalle 14 toiset vieraat saapuvat, ruokien tarjolle laittamista ja viimeistelyä 15 (tai kun kaikki valmista) jouluateria jne.
Tästä tuli lähinnä mieleen, että jos ei kaikki ole viimeistään klo 19 pihalla, sammuneita tai putkassa, niin otetaan harjoitus uusiksi seuraavana päivänä. Eipä stressailla.
Ainut, joka meidän aatostamme tuntuu stressaavan, olet sinä. Joten tosiaan, eipä stressailla! ;)
T. se jota lainasit
herätys
suklaata
telkkaria
puuro
suklaata
pelailua, telkkaria, löhöilyä
suklaata
lahjat
syömistä
suklaata
pelailua, telkkaria, löhöilyä
syömistä
nukkumaan
ai niin, koira pitää jossain vaiheessa käyttää ulkona :) Ja jos on hyvä, luminen keli, niin mennään kaikki muutkin. Muuten ei :)
ohjelmaan kuuluu? Olin hämmästynyt että joku vielä silloin tekee jotain ettei ehdi edes paikalleen istahtamaan. Meillä aatto menee näin, -riisipuuro uuniin (oikein kätevä, ei tarvitse tehdä mitään) -Aamupala syödään olohuoneessa jotta nähdään joulupukin kuuma linja ja muut lastenohjelmat -Aamupalan jälkeen käydään hautausmaalla tullaan kotiin joulurauhanjulistukseksi -syödään samalla riisipuuroa kun katsotaan julistusta -Käydään saunassa -laitetaan laatikot uuniin -syödään -avataan lahjat tarpeeksi ajoissa ,viimeistään viideltä jotta ehditään koota ja leikkiä leluja - rauhaisaa yhdessäoloa koko loppuilta
Syömme klo 12 puuron. Katsomme joulurauhanjulistuksen. Mies käy siskonsa kanssa äitinsä haudalla itkemässä jossain kohtaa. Saunomme. Syömme n. klo 18, jonka jälkeen pukki tulee. Juomme glögit kun taapero menee nukkumaan ja nautimme miehen kanssa aaton tunnelmastá.
Onko heillä surutyö kesken vai jäänyt kokonaan surematta? Minä en enää itke lapseni haudalla, haikeana olen kylläkin.
Miehen sisko kävi terapiassa 5 vuotta kuoleman takia. Mutta ilmeisesti sisaruksia herkistää haudalla. Miksi he eivät saisi itkeä äitinsä haudalla? Omituinen kommentti.
-Aamulla anopille puurolle
-Sen jälkeen pakataan paketit ja ruoat autoon ja lähdetään minun mummille, n.klo 11
-Valmistellaan pöytä ja keitetään perunat, laitetaan laatikot uuniin jne.
-Syödään n.klo 15
-Parin tunnin ruokailun jälkeen hetkeksi ulos, jotta "pukki" voi käydä
-Kuuden aikaan jaetaan lahjat ja juodaan samalla kahvit
-Illalla kahdeksan-yhdeksän välillä kotiin, auto yhtä täynnä tavaraa kun mennessäkin... :P
Jos voisin, olisin töissä jouluaaton, silloin pystyisi skippaamaan anopilla käynnin ja mennä suoraan töistä mummille, missä lapset, mies ja oma äiti jo odottaisivat (näin kahtena aiempana vuonna). Valitettavasti tänä jouluna äitiyslomalla.
neljän lapsen äidillä. Meillä myös 4 lasta. Suklaata ja löhöilyä.
Omat lapsuusmuistoni olivat sellaisia, että minulla oli aina paha olo kun äidillä oli niin kiire. Olisin halunnut, että hän tulee olkkariin katsomaan telkkaria kanssani tai lukisi minulle.
Ei ollut aikaa kun piti tehdä ruokia viimeisen päälle. Pöytä katettiin myös viimeisen päälle ja vaatteet oli viimeisen päälle.
Jouluja varjosti kuitenkin iso möykky mahanpohjassa kun oli niin huono omatunto äidin puolesta ja äidin raatamisesta ja siitä, että hän joutui tekemään kaiken. Ei äiti valittanut, eikä huolinut kaveriksi, koska vain hän osasi tehdä täydellisen joulun.
Minusta aina tuntui, ettemme osanneet olla hänelle siitä tarpeeksi kiitollisia ja siksi jouluaatot oli ahdistavia.
Siksi meillä vietetään suorituksista vapaa alumiinifoliojoulu.
Eläköön alumiinifoliojoulu.
Siksi meillä vietetään suorituksista vapaa alumiinifoliojoulu.
Eläköön alumiinifoliojoulu.
alumiinifoliojoulu??
pahoittaja kun menevät anoppilaan viettämään joulua.
Anoppi tarjoaa laatikot alumiinifoliovuoista. Kun miniän omassa kotona on katettu kristallit pöytiin, on laatikot keramiikkakulhoissa ja kaikilla iltapuvut.
Miniät voivat pahoin ja suunnittelevat panevansa anoppeihin välit poikki ja eivät anna lastenlasten enää ikinä nähdä anoppia, jonka joulunvietto on niin sikamaista, että ääliö tarjoaa laatikot alumiinifoliovuoista.
Luepa palstaa joulun jälkeen niin alkaa se miniöiden iän ikuinen kitinä taas.
kotona aattona oli aina kauhea kiire kolmeen asti, jolloin lähdettiin kirkkoon ja joulu alkoi. Päätin, että meillä on toisin. Mutta jostain syystä meillä aatot on olleet yhtä kiireisiä: pitää tehdä rosolli ja tuoreet salaatit, leivotaan torttuja, imuroidaan vielä viimeistely jne. Johonkin se aika aina menee. Yritetään nukkua aamulla rauhassa, ja syödä...
Ja tästä ym. joulustressistä johtuen päätin, että täksi jouluksi lähdemme ulkomaille. Tänä vuonna vietämme jouluaaton Disneylandissa Hongkongissa. Onpahan ainakin erilainen joulu, hyvässä tai pahassa:-) Oma pikkujoulu vietetään edellisenä viikonloppuna ruokineen ja lahjoineen. Ja toivottavasti ilman stressiä!
Tavoitteena on, että vuoden päästä olen innoissani tekemässä taas joulua, ja saan kaiken tehtyä niin, että jouluaattona on joulurauha! Tai sitten vietämme ensi joulunkin jossain muualla.
ensin rauhallinen aamiainen, keitän joulupuuron valmiiksi ja samalla katselemme kuumaa linjaa.
Joulurauhanjulistukselle menemme, siellä juodaan glögit, sitten hautausmaalle ja kynttilät muualle haudattujen muistomerkille.
Kotiin, sytytetään kuusen kynttilät ja muut kynttilät ja sitten puuroa syömään.
Rauhallista yhdessäoloa ja ehkä ulkoilua kunnes sauna.
Saunan jälkeen pukeudeutaan siististi mutta mukavasti, syödään illallinen (joka on valmisteltu niin että saunan ajaksi vain lämpenemään uuniin), jaetaan lahjat (ei ole mikään joulun huippukohta meillä vaikka pieniä lapsia onkin).
Leikkiä, iltapala, unta lapsille ja aikuisille hiljaista mukavaa yhdessäoloa. Siinäpä se.
Ai niin: jos jossain välissä aikatauluun mahtuu, katsomme sekä Suomen että Ruotsin tv:stä Samu Sirkan. :)
Tästä tuli lähinnä mieleen, että jos ei kaikki ole viimeistään klo 19 pihalla, sammuneita tai putkassa, niin otetaan harjoitus uusiksi seuraavana päivänä. Eipä stressailla.