Äitiysloman pituus ja työpaikattomuus -onko merkitystä?
Mitä mieltä olette, vaikuttaako äitiysloman pituuteen se, että määräaikainen työsuhde päättyy vapaan aikana eikä ole työpaikkaa, johon palata? Ollaanko silloin todennäköisemmin pidempään lapsen kanssa kotona vai onko kiire päästä taas työelämään kiinni? Vai onko merkitystä?
Kommentit (7)
tarkoitatko siis äitisylomaa vai kotihoidontuelle jäämistä? En mä tiedä ketään, joka olisi jättänyt äitiysloman kesken mennäkseen töihin - se on niin lyhyt aika kuitenkin.
Mulla ei ole työpaikkaa, vaikka kyllä mielelläni töihin menisinkin. Toisaalta pelkkää matalapalkkaista pätkää pitkällä työmatkalla on ollut tähänkin asti tarjolla, joten työelämä ei ole kovin vahva vaihtoehto verrattuna lapsen mahdollisuuteen aloittaa päivähoito myöhemmin.
Enpä ole ennen tajunnut, mutta jotain hyötyä näistä pätkistä onkin. Voin jäädä ansiosidonnaiselle kotiin, kun ei ole todellakaan pelkoa, että täällä päin töihin joutuu ellei itse tee kuukausikaupalla aktiivista hakua ja mahdollisesti muuta toiseen kaupunkiin.
mitä tahansa aikaa lapsen saannin ja töihin menon välissä. Eli äitiyslomaa, vanhempainvapaata ja kotihoidon kautta.
ap
tarkoitatko siis äitisylomaa vai kotihoidontuelle jäämistä? En mä tiedä ketään, joka olisi jättänyt äitiysloman kesken mennäkseen töihin - se on niin lyhyt aika kuitenkin.
mut kyllä mä olen jättänyt vanhempainvapaan kesken ja mennyt töihin. Vieläpä kolme kertaa. Mies on pitänyt sitten loput.
kestää 105 arkipäivää, enkä mä tiedä ketään myöskään, joka olisi jättänyt äitisyloman kesken. Äitiysloman jälkeen alkaa vanhempainloma, jonka voi jakaa perheen sisällä miten parhaaksi näkee.
ei suoraan ala kotihoidontukikausi.
mä tiedän työntantajia, jotka eivät mielellään palkkaa hakijaa, jolla on alle vuoden ikäinen lapsi. On myös töitä, joissa edellytetään sellaista joustoa, jota pienen lapsen äiti ei välttämättä pysty tekemään, joten hän ei ole enää kovin tervetullut entiseen työhönsä, kun ei voi tehdä sitä yhtä hyvin kuin lapsettomana. Jos töitä lähtee etsimään vapailta markkinoilta, voi varautua siihen että ihan heti ei tärppää. Ja silloin ollaan väistämättä lapsen kanssa kotona. Ansiosidonnaiselle kun kuitenkin jotenkin pärjää - tai ainakin paremmin kuin hoitotuella.