***MARRASKUISET maanantaina***
Kommentit (34)
Tuuhan kertoilemaan illan mittaan mitä kuuluu, ainakin jos lähtö synnärille koittaa =)
Kävin tänään neuvolassa ja vauvan painoa arvioitiin ekaa kertaa. 3,6 kg nyt sanoi terkka ja tässä on vielä neljä viikkoa laskettuun aikaan. Ja ymmärsin vielä niin että tämän viimeisen kuukauden aikana vauva kasvaa nopeasti. Kyllä minua alkoi pelottaa miten " isoksi" se meidän pikkuinen vielä ehtii. Muutenkin olen pelännyt synnytystä, vaikka nyt pelko onneksi on laantunut siitä mitä se oli alussa.
Odottaako täällä joku muu isoa vauvaa? Siitä on kyllä varmasti ollut täällä juttua mutta en muista nyt enkä varmaan ole kiinnittänyt huomiota kun ei ole omalle vauvalle niitä painoarvioita tehty.
Joku kyseli niistä öisistä kivuista. Minulle kävi myös niin että yhtenä yönä heräsin tosi kovaan kipuun, se oli minulla tosin alavatsalla keskellä. Ei voinut tehdä muuta kuin olla ja valittaa. Lämpöpussi auttoi sitten kun sitä tajusi kokeilla. Itse en kyllä olisi päässyt hakemaan mutta mies toi. Sen yhden kerran jälkeen kipu tuli samana yönä vielä kaksi kertaa, mutta niillä kerroilla sen jälkeen kun olin käynyt pissalla. En tiedä mitä se oli mutta kun ei jatkunut enää sen jälkeen niin en ole aiasta puhunut neuvolassakaan. Toivottavasti ei vakavaa. Vauveli liikkui ihan normaalisti sen jälkeen niin en ollut huolissani.
Nyt alkoivat myös minulla univaikeudet. Tähän asti on ollut helppoa nukkua mutta nyt ei enää meinaa mitään asentoa löytyä missä voisi olla niin ettei satu.
Voimia vaan kaikille muillekin " vaivaisille" :)
Pylleröinen voi vitsit sulla on jännät paikat! Mua ihan alkoi jänskättää sun puolesta että joko saadaan kohta uusi vauva marraskuisten poppoosta. tuli hirmu iloinen fiilis. =) Hyvä juttu että ei tarvinnut sitten käännellä vauvaa, eikä ole sitten valtavan isokaan. ilmoittelehan miten siellä tilanne etenee...
meillä alkaapi tänä iltana muuttohommat ja koitetaan keskiviikkona saada kutakuinkin loput tavarat siirrettyä. tuun toki mahdollisuuksien mukaan tänne lueskelemaan kuulumisia...tähän kun jää jostain syystä koukkuun, et vaikkei jaksais kirjottaa niin ainakin lukemassa pitää käydä :o)
huomenaamulla neuvola.
gerda 35+5
Verenpaine oli tämän päivän kontrollissa " aisoissa" , alapaine oli hilautunut 80-86 -lukemiin, tosin yläpaine oli 139 mutta siihen ei kiinnitetty huomiota. Kaikki muuten hyvin.
Viime keskiviikkona (36+3) viimoisella lääkärikäynnillä lekuri teki " synnystapa-arvion" (kaipa nää vaihtelee tapauskohtaisesti), hän sai painoksi 3000 kg ja hyvin mahtuu alakautta. Tänään terkka sanoi, että tuo painoarvio on vähän alakanttiin, tuntuu niin kovin pitkältä tuo selkä... Ja opuksissa lukee, että nyt vauva saa 28/30g painoa lisää päivässä, joten oliko se nyt Mintunkukan vauvasta tulee kyllä aika iso.
Olen tässä peseskellyt nyt urakalla vauvan vaatteita - saatiin siskolta pari laatikollista ja osa niistä näytää ihan käyttämättömiltä, nyt alan ymmärtää, mitä oma äiti tarkoitti kun " kieltelee" ostamasta niitä itse. Ei kai niitä tule käytettyä kuin joitain " vakkarivaatteita" sitten.
Pitäisi vissiin kehitellä jostain lipastoa ja mattoa vauvan huoneeseen. Nyt aluksihan hän nukkuu meidän makkarissa mutta oma huone vaikuttaa niin tyhjältä, ainoa kaluste - hoitopöytä, on vielä kokoamatta.
Semmoisia mie jään odottelemaan niitä kipeitä supistuksia, vasta supistaa harjoitusmielessä. Mutta eilen tuli maitoa päikkäreiden aikana lakanalle - sekin vielä.
Vointeja
Cindi ja Teuvo-Tellervo 37+1
Mäkin ajattelin kirjoitella neuvola kuulumisiani. Aamulla verenpaineet koholla 143/93 jälleen kerran. En tiedä jännitänkö sitä käyntiä niinpaljon kun kotona kun mittailen niin lukemat on ka 130/78.. No niitä seurailen kotona ja taas torstaina neuvolassa. Äitiyspolilla sanottiin että kun voin muuten niin hyvin niin ei syytä huoleen. Jännitän kyllä yleensä aika paljon kun mennään neuvolaan, en tiedä kyllä miksi..
No muuta siellä saatiin tietää että vauvan pää on laskeutunut ja kiinnittynytkin, terkkari ei saanut liikutettua. Laskettuun aikaan olis vielä reilu parisen viikkoa. Ensisynnyttäjä kun olen niin ei ole mitään kokemusta kiinnittymisestä. Yhtenä yönä heräsin siihen että luulin lapsivesien alkavan tulla, mutta ilmeisesti olikin jotain muuta kun ei mitään koko seuraavana päivänä tapahtunut. Öisin on jonkun verran alavatsaa vihlonu, menkkamaista kipua, mutta ei kauhean usein.. Leffassa eilen illalla tuli pari sellasta kovaa vihlontaa että vähän kiereskelin tuolilla, mutta muuten ei muita tuntemuksia ollu. On tää aika jännää tää odottelu, kun ei oikein tiedä silleen että mitä on tulossa. Vielä tietämättömänä kaikista synnytyskivuista... Ajateltiin loppuviikosta lähteä käymään vielä äitin luona, mutta täytyy nyt kattella. Mä olen ihan kokoajan ajatellu että menee marraskuun puoleen väliin ennen kun mitään tapahtuu. Nyt on sellanen olo että " mitä voiko se vauva syntyä aikasemminkin vai" ...
Hauskaa illan jatkoa kaikille. Mä meen pakertaa vielä ompelusten parissa että saan tehtyä ne varmasti ennen vauvan tuloa. :)
Annu rv 37+2
Minusta tuo kuulostaa oudolta. Sanoiko työnantajasi, että palkka lasketaan sairasloman alusta vai lukiko näin teidän TESissä? Minulle periaatteessa sama tilanne, olen ollut sairaslomalla n. 1kk ennen äippäloman alkua. En ole tuollaisesta kuullut ollenkaan. Minä oletan (en siis tiedä) että saan sen 72 päivää palkkaa, joka meidän TESissä on (tähän lasketaan lauantait ei sunnuntaita).
Maalaisjärjellä ajateltuna sairasloma on sairaslomaa ja äippäloma äippälomaa. Mulla lääkärin kirjoittamassa todistuksessa ainakin lukee " raskauteen liittymättömät ennenaikaiset supistukset" .
Olen valtiolla töissä ja meillä saa olla palkallisella sairaslomalla 35 päivää ennenkuin menee kelan sairasavustukselle ja palkkaa ei tule. tähän lasketaan käsittääkseni lauantait ei sunnuntaita. Jossain TESissä täällä lukeneena lasketaan myös sunnuntait ja nuo pituudet vaihtelevat.
Suna ottaisin heti yhteyttä liittoon ja kysyisin asiaa sieltä lakimieheltä. Itse tein näin, kun esimieheni yritti, että minun pitäisi pitää vuoden 2006 lomia ennen äitiýsloman alkua. Eipä enää vaatinut, kun laitoin lakimieheltä saamani vastauksen fowardina hänelle:)
Kerro täällä, miten sinun kävi. Kiinnostaa itseänikin, kun aihe on kuitenkin ajankohtainen.
Beccy 35+2
Mä voisin kans nyt ekaa kertaa kirjoitella, tähän saakka vaan lueskellut.
Meille tulossa toinen lapsi, esikoinen syntynyt 12/03. Laskettuaika on tän naperon kohdalla 28.11, synnytyspaikkana vanha tuttu K-HKS.
Ikää mulla 23 ja miehellä 31.
Mä en ees muista et onko mulla äippäloma alkanut :D. Oon ollut tässä esikoisen kanssa kotosalla, joten eipä tuo mitään muutosta, paitsi isommat rahat.:D.
Esikoinen on tyttö, ja tästä toisesta odotellaan pojua. Tai sellaisen arvion heittivät tuossa kaksi viikkoa sitten ultraäänessä. Kyllä maalikonkin silmä sen siellä näki :D.
Meillä on taas keskiviikkona ultra, johtuen esikoisen pienestä syntymäpainosta, eli 2.9kg. Syntyi viikolla 40+6, lapsivesien menolla. Kaikki oli hyvin ja on ikäistänsä pidempi tällä hetkellä, paino on mennyt myös aina ylärajoilla.
Noh, kaks viikkoa sitten pikkuveikalla oli isosiskoonsa samoilla viikoilla eroa 3 grammaa. Eli samoissa mennään. Täytyy vaan tyytyä lääkäreiden siihen et meikäläinen tekeepi sellasia " hyvän kokoisia synnyttää" vauvoja. Vaikka oonkin tälläinen hujoppi itse. (176cm)
Keskiviikkona siis taas, ja siitä sitten taasen 2 viikon päästä.
Kaikki on mennyt tähän saakka hyvin, mut viimeiset kaks viikkoo oon nukkunut kai keskimäärin 3-4 tuntia yössä. Korkeintaan. Hengittäminen ahistaa, liitoskivut ja närästys vaivaavat isosti. Harkitsinkin jo eilen et nyt nuijanukutus et saisin eet kerran nukuttua putkeen vaikka sen 4 tuntia, eikä pienissä pätkissä.
Alkaa jo pikkasen ahdistamaan:(. Silti pitää esikoisen kanssa jaksaa herätä aamusta ja lähteä puistoon ja pitää huushollia kunnossa. Pakkohan se ei ole, mut mun pää vaatii sen kuitenkin.
Onneksi esikoinen ei enää kaikenlisäksi heräile öisin..*KOPKOPKOPKOP*
Mutta näin, toivottavasti pääsen edes vähän juttuihinne mukaan vaikka näin myöhäisesti olenkin liikenteessä:(
Mum, 34 tasan.
Voi Pylleröinen miten jännää! Aivan mieletöntä, että vauva oli kääntynyt, jes =D Mulla on tuo kääntämisyritys edessä huomenna aamulla kahdeksalta. Toivottavasti meidänkin Onni olisi kääntynyt itsestään.
Mies yllätti minut ihanasti. Huomasi, että olin aivan jumissa kaiken kääntämisen ja sektioimisen keskellä ja oli varannut meille yön kylpylässä. Olen nyt sitten rentoutettu huomista koitosta varten. Ihana olo.
Mutta pitemmittä puheitta, hauskaa illan jatkoa, tulen huomenna kertomaan miten kävi!
Noema ja Onni 36+1
Yö meni taas niin ja näin kun välillä juimi ja taas rauhottu. Ei se vaavi viel halua tulla limatulpasta huolimatta. Ootellaan edelleen. Voi voi.
PYLLERÖISELLE olikin tullut ihania uutisia! Onnea niistä. Ja kohta taidat mennä synnyttelemään sinäkin. Joo meillä oli kans jo 2 viikkoa sitten paino-arvio 3,5 kg ja viimeviikolla se olikin 2830 g et sillain :)
NEILIKKA: pää on kiinnittynyt kun ei enää liiku eli lähtökuopissa on vauvasi :)
Mulla ei ole kiinnittynyt vieläkään. Liekö se sitten hidastavan synnytyksen käynnistymistä kun ei vielä paina alas. Kohdunsuuhan on tosi kypsä ja auennut.
Masu 37+4 ja eteenpäin mennään
Viime viikolla oli lääkäri ja siellä sitten tohtori tokaisi että kohdusuu on olematon, pehmeä, mutta kiinni...eli tuskin joutunet odottamaan laskettuun päivään asti(8.11)..tuli kiirus pestä vauvan vaatteita...Mutta eipä tässä ole mitään ollut, parit nippailut ja viikonlopun " nytkö sitä tuli lähtö" .=) Tosiaan illasta alkoi alavatsassa koskemaan ja vauva selkeästi porautui alaspäin. Mutta kun sitten siinä pähkäilin hetken kipuja niin loppuivat kuin seinään...supistuksia taitaa olla aina silloin tällöin mutta aika huomaamattomia. Saa nähdä kauan tätä raskautta vielä kestää. Olo on hyvä, toki väsynyt. Esikoinen odottaa myöskin että vauva tulisi. Perjantaina neuvola josko sinne asti päästään, toivottavasti päästään=)
Skorpion & masuasukki 36+5
Kysäisepäs em. henkilöltä, jolta tuon kummallisuuden äitiysloman palkan suhteen kysyit, että lukeeko se teidän TES:ssä vai keksikö omasta päästään. Sairausloma kun on eri asia kuin äitiysloma. Sinä et ole aloittanut äitiyslomaasi kuukautta ennen, vaan vasta nyt, milloin sitten aloititkin. Haiskahtaa aika paljon työnantajan tietämättömyydeltä/kusetukselta....
Olen ollut molemmissa raskauksissa sairaslomalla ennen äitiyslomaa (ekassa yli 1½ kk ja nyt 2,5 viikkoa ennen) ja meillä onneksi on ammattitaitoiset henkilöstöihmiset puikoissa, jotka osaavat hommansa ts. eivät sekoita sairauslomaa ja äitiyslomaa...
Ja ota yhteyttä liittoon tms. jos sellaiseen kuulut!
nimba rv 37+0
...täällä minä vielä! Supistaa " säännöllisen epäsäännöllisesti.." tosi hermostunut ja levoton olo, tuntuu että jos liikaa kuvittelen pääseväni synnyttämään, niin oon täällä vielä marraskuussa...
Piti kokeilla kävelyllä käyntiäkin tänään, ei kiihdyttänyt supisteluja mutta vihloi koko ajan. Mietinkin, että voiko tuo pelkkä kipeä " vihlonta" olla kuitenkin myös sitä supistelua / paikkojen avautumista, kun käyrätkin näytti niin hurjalta...?? Välillä kyllä kärventää mahasta ja selästä niin järkyttävästi, että huh huh! Ja takapuolessa tuntuu kamalalle... Limaa tulee koko ajan, yyyööks!! Tässä istuskellessa supistelee, ja ne tuntuu tuolla alapäässä kummasti.
No, tuli yksi " ikuisuusprojekti" romukaappikin melkein siivottua kun en enää muutakaan keksinyt, imurointi ei aina jaksa iskeä. Vielä saunaan ja sitten " nukkumaan" ...
Katsotaan mitä yö tuopi tullessaan:O)
Ai juu! Mitäs ootte ihan tosissaan mieltä siitä, että vauva " kutistuu" ?!:D Niin kovasti koko ajan puhuttu yli 4kg syntymäpainosta, ja viime viikolla oli käsikopelolla jo n.3,6kg!! Nyt oli arvio ultran perusteella siis 2900g ja kuukausi sitten ultrassa neiti oli muistaakseni 2300g. Eli olisi viikossa 700g laihduttanu tuo masukki, ei tällä suklaan syönnillä!:D Hmm...
Huomisiin, ellen poksahda;D
Noema, onnea kääntöyritykseen! Tulethan kertomaan miten kävi!
Terveisin, kasperina
ja vielä ainakin yhtenä kappaleena, mutta nyt tuntuupi kovasti siltä että tunneista lähtö kiinni!!!! Supsupsupsupsuuupistelee ja vihloo ankarasti!!!!
Johan oli kuulkaas reissu!!!
Ensin oltiin käyrillä, ja kas, supistuksia!! Mulla taitaa olla ajoittain tuntoaisteissa jotain vikaa... reipasta supistuskäyrää piirtyi, mies niitä siinä ihmetteli ja mulla ihan vähän vaan vihloi...
Sitten tutkimuspöydälle... lääkäri totesi että vauva on pää alaspäin (!!!) ja vaan reippaasti " painoi" tuosta mahan päältä vauvaa alemmas. Vähän vihloi, ei muuta. Sitten tarkistettiin onko paikat auki... juu no jotain siellä oli tapahtunut, eikun tositoimia odottamaan!! Tulppaakin tuli jo yöllä ja aamulla, ja nyt oli tosiaan mukavasti jo paikat kypsänä ja auennu, yes!
Ja sitten se kohokohta... ULTRA!!! (räkänaurua! 8-)
Neidin koko ~2900g, että repikää siitä sitten isoa vauvaa!!!!! :D
Tosin aika hutaisten mitattu, sinne päin, mutta kuitenkin!!!!
ELI: Nyt supistaa jatkuvasti, sellainen olo että pian tulee lähtö, ja pieni neiti pylleröinen tulossa pää edellä!!!!!
Tällainen reissu, nyt syömään...
palailen ehkä vielä:o)
pylleröisen mamma 37+0