Ajatelkaas downia panikovat tätä.
Kaikista seuloista huolimatta teille voi syntyä vaikeasti kromosomeiltaan vammautunut lapsi. Paljon vaikeammin vammainen kuin down. Itseasiassa on yhtä suuri mahdollisuus saada joku vaikeavammainen, koska erilaisia vammoja on niin mahdottoman paljon. Olkaa vaan onnellisia, jos ei muuta pelkäämistä ole kuin lievästi vammainen down.
Kommentit (60)
Riskiä vammaiseen lapseen voi silti pienentää seuloilla, hui eikö olekin kamalaa!
mutta jäljelle jää kuitenkin useimmat vaikeat kromosomimuutokset. Sitä tarkoitin. Minä ap.
kromosomimuutokset eivät seuloissa näy. Tai niitä ei edes tutkita.
mutta jäljelle jää kuitenkin useimmat vaikeat kromosomimuutokset. Sitä tarkoitin. Minä ap.
downia, kun paljon vaikeammat vammat jäävät kuitenkin huomaamatta. Ymmärsitkö?
miksi jollekin on ongelma se, että toiset haluavat käydä seulonnoissa tai muissa tutkimuksissa. Mikäänhän ei takaa tervettä lasta tai sitä etteikö lapsi voisi sairastua myöhemminkin. Jotkut abortoivat ihan terveitäkin sikiöitä. ;)
miksi jollekin on ongelma se, että toiset haluavat käydä seulonnoissa tai muissa tutkimuksissa. Mikäänhän ei takaa tervettä lasta tai sitä etteikö lapsi voisi sairastua myöhemminkin. Jotkut abortoivat ihan terveitäkin sikiöitä. ;)
downia, kun paljon vaikeammat vammat jäävät kuitenkin huomaamatta. Ymmärsitkö?
Ihmiset panikoivat downia ja huokaisevat helpotuksesta kun ei sitä ole. Mutta eikö merkitse mitään, että voi tulla paljon vaikeammin vammainen lapsi? Eihän kukaan panikoi saavansa vaikkapa Agu-lapsen tai INCL-lapsen tai kromosomihäiriöistä vaikkapa Prader Willi-lapsen. Kun ei downia niin kaikki hyvin? Sitä minä ihmettelen.
Vähän sama, kuin että miksi käydä papa-kokeessa jossa seulotaan kohdunkaulansyöpää, tai mammografiassa jossa etsitään rintasyöpää - kun voit kuitenkin sairastua vaikka haimasyöpään JOKA ON PALJON PAHEMPI ja huonompi ennusteeltaan kuin vaikka rintasyöpä....
Ihmiset panikoivat downia ja huokaisevat helpotuksesta kun ei sitä ole. Mutta eikö merkitse mitään, että voi tulla paljon vaikeammin vammainen lapsi? Eihän kukaan panikoi saavansa vaikkapa Agu-lapsen tai INCL-lapsen tai kromosomihäiriöistä vaikkapa Prader Willi-lapsen. Kun ei downia niin kaikki hyvin? Sitä minä ihmettelen.
Pitäiskö olla iloinen sitten jos lapsella on Down, koska eipähän ainakaan ole mitään vaikeampaa vammaa!?
olen terve, ei ole syöpää. Kyllä se ymmärretään että vain sitä yhtä etsitään ja muut jäävät. Sikiöseuloissa taas tuntuu siltä, että tiedetä muitakin kuin downeja olevan. Kamala stressi downista ja sen jälkeen odotetaan tervettä lasta?
jos olisi mahdollisuus selvittää kaikki mahdolliset kromosomihäiriöt etukäteen, tekisin sen kyllä. Nyt on tyydyttävä siihen mitä pystyy saamaan selville ja se ei ole kovin paljon. Olen joutunut jännittämään mm. esikoiseni kanssa syntymään asti onko lapsi terve vai joutuuko mahdollisesti suoraan leikkaussaliin. Mikään ei takaa tervettä lasta. Henk.koht. koen että haluan tietää etukäteen. Kun on tietoa, voi tehdä päätöksiä suuntaan tai toiseen. Jos joku panikoi pelkkää downia, ei varmaan pahemmasta sitten tiedä. En kyllä näe mitään pahaa siinäkään, että odottava äiti on luottavaisin mielin. Jokaisella meillä on omat tapamme käsitellä asioita ja resurssit riittävät mihin riittävät. Kukaan toinen ei sitä voi (onneksi) määrätä.
olen terve, ei ole syöpää. Kyllä se ymmärretään että vain sitä yhtä etsitään ja muut jäävät. Sikiöseuloissa taas tuntuu siltä, että tiedetä muitakin kuin downeja olevan. Kamala stressi downista ja sen jälkeen odotetaan tervettä lasta?
t: oman Downinsa abortoinut ja sittemmin "terveen" lapsen saanut
Oletko katsonut kuinka yleisiä luettelemasi vammat ovat? Käypä huvikseen katsomassa minkälainen lottovoitti noiden vammojen saaminen on ilman,että olisi jokin riski (jolloin voidaan seuloa). Down on ehdottomasti yleisin ja siksi se seulotaan. Myös muut voidaan seuloa luotettavasti tarvittaessa. Kannattaa suhteuttaa mikä on riski...riskittömäksi ei raskautta koskaan saa eikä elämää,mutta aika paljon voidaan tehdä.
Kenestä tuntuu?! Sinä ap yleistät nyt ihan kamalasti! Aika harvassa on ne jotka luulee että jos nt-ultra ok niin se tarkoittaisi ettei lapsella voisi olla mitään muuta! Kyllä ihmiset tietää, että trisomioita niissä etsitään.
Ja se nyt vaan on taivahan tosi, että riski siihen downiin on suurempi kuin moneen muuhun. Niin miksi sitä ei sitten saisi stressata?!
down-lapsen abortoinut kertoa, miksi päätyi siihen ratkaisuun? Kerro minulle, tutustuitko vertaistukiryhmään ollenkaan, otitko oikeasti selvää mikä se on?
Osa sokeasti kuuntelee lääkäreitä, jotka paasaavat vain huonoista puolista Se positivinen puoli on huikeasti suurempi ja valitettavasti jää usein negojen varjooon... johdatellaan äitejä aborttiin.
harvinaisia yhteensä syntyy vuosittain kuitenkin enemmän kuin downeja.
Lapsi voi vammautua synnytyksessä.
Eikä ole helppo päätös pitääkö, vai ei vammanen lapsi, vaikka sen ajoissa tietäisikin. Minä pidin ja sain viettää hänen kanssaan kuusi ihanaa kuukautta. Seuraavasta on edessä istukkabiopsia mutta sitä mitä se meidän päätökseen vaikuttaa ei ole vielä tietoa. Ainakin osaamme varautua tilanteeseen paremmin.
Nauttikaa raskaudesta älkääkä murehtiko suotta.