Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat kieltävät lastensa syömisen kyläpaikassa

Vierailija
09.11.2010 |

Siis jos lapsi on kaverillaan leikkimässä ja siellä on ruoka-aika, niin ei saa syödä vaikka kaveriperhe kutsuisi pöytään.

Mun äiti oli tämmöinen kieltäjä, enkä tänä päivänä ymmärrä, että miksi. oli todella noloa sanoa, että en voi tulla syömään, äiti ei anna lupaa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on noloa olla kylässä ruoka-aikaan, ellei ole kutsuttu syömään. Meidän lapset ainakin tajuavat lähteä kotiin kun kavereilla ruvetaan syömään jolleivat ole ennen ymmärtäneet lähteä.

Vierailija
2/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syönyt kotona ruuan tai tulossa kotiin syömään. Meillä ei lisäksi ole aina tarjota kavereille ruokaa (toki leipää ja sen sellaista on tarjolla aina), koska lämmitämme vaikka edellisen päivän ruokaa tms. ja omassa perheessä on useampia lapsia. Monimutkainen juttu, mutta itse olen sanonut lapsillemme, että kyläilypaikoissa ei syödä ruokaa, vaan ruoka syödään kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta omasta kodista tähän ei ole lupaa.

ap.

Vierailija
4/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syönyt kotona ruuan tai tulossa kotiin syömään. Meillä ei lisäksi ole aina tarjota kavereille ruokaa (toki leipää ja sen sellaista on tarjolla aina), koska lämmitämme vaikka edellisen päivän ruokaa tms. ja omassa perheessä on useampia lapsia. Monimutkainen juttu, mutta itse olen sanonut lapsillemme, että kyläilypaikoissa ei syödä ruokaa, vaan ruoka syödään kotona.

ap

Vierailija
5/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjota omassa kotonaan ruokaa lasten kavereille.

Vierailija
6/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kylässä eikä kotona.

Vierailija
7/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokevat jotenkin jäävänsä kiitollisuuden velkaan tälle perheelle, kun ruokkivat vierasta lasta. Itse ainakin muistan viettäneeni hirveästi aikaa hyvän kaverin luona ja söinkin siellä aika usein. Äiti sitten kielsi syömisen tai pisti omat eväät mukaan, kun ajatteli että tulee hirmu kalliiksi tuolle perheelle tämä minun notkumiseni siellä.

Mutta tietty jos nämä tilanteet on satunnaisia niin en kyllä ymmärrä minäkään. Minun tilanteessa tämä oli lähes jokapäiväistä.

Vierailija
8/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on noloa olla kylässä ruoka-aikaan, ellei ole kutsuttu syömään. Meidän lapset ainakin tajuavat lähteä kotiin kun kavereilla ruvetaan syömään jolleivat ole ennen ymmärtäneet lähteä.

ole ikinä ymärtänyt tätä käytäntöä. Miksei se kyläilevä voi odottaa sitä 10minuuttia vaikka lastenhuoneessa jos ei tule syömään. Entä sitten kun lapsi on syönyt, pitääkö juosta ovelle huutamaan juuri poistuneen kaverin perään että voitko tulla taas leikkimään?

Vierailija
9/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ruoki lapseni kavereita, joten siksi ei lapsenikaan syö heillä.

Vierailija
10/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään kenenkään tarvitse lähteä, jos meillä syödään, aina pyydetään pöytään.

Sama käytäntö kyllä lasten ystävien perheillä.

Eli suvaitsevaisuutta, ei tarvitse närkästyä, jos toiset eivät tee niinkuin te itse. Jos lapsivieraita ei halua ruokkia, heitä voi ystävällisesti pyytää lähtemään, heille ei ehkä sinun tapasi ole tuttu.

Vierailija
11/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö usein kaverit samassa pöydässä ja meidänkin lapset syö usein kavereilla. Näyttää olevan tapa täällä meillä päin. Alkuun otti aina välillä päähän, mutta nyt olen jo tottunut. Usein käy niinkin, ettei ole niin paljon ruokaa että vois vieraatkin ruokkia, silloin sanon, ettei valitettavasti riitä vieraille. Eikä se ole yhtään noloa.

Lapsille olen kyllä sanonut, etteivät norkoa ruokaa kylässä, vaan kiittävät kauniisti, jos kutsutaan pöytään. Monesti myös sovimme ruokailusta kylässä ihan vanhempien kesken. Meillä on aika pitkät matkat joillekin kavereille, ja monesti lapset eivät viitsi montaa kilometriä ajella fillarilla kotiin syömään ja sitten taas painella takaisin kaverille.

Mun mielestä on lähinnä noloa, jos kaveri on ollut monta tuntia kylässä, eikä ole tarjottu mitään ruokaa sinä aikana. Varsinkin nuo esiteini-iässä olevat pojat kun touhuavat niin kamalasti, ja ovat nälkäisiä kokoajan.

Luulen, että ruokailuissa on puolin ja toisin puntit aika tasan.

Huomaan kyllä, että monilla kavereilla on selkeästi sääntö, ettei kylässä syödä, ja tämäkin on tietenkin ihan ok! Jokainen tyylillään :-)

Vierailija
12/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ravaa naapuruston lapsia kylässä lähes päivittäin, ja mielelläni en ruoki päivittäin ruokavieraita. Tietenkin jos lapsi on tullut kauempaa kylään, niin sitten on eri asia. Omani ovat myös usein kylässä naapureiden lasten luona. Eikö ole yksinkertaisempaa, että jokainen syö kotonaan, kun tässä kylki kyljessä asustellaan? Ja koska en itse tarjoa ruokaa naapurin lapsille, niin en toki oleta naapureidenkaan ruokkivan meidän lapsia. Joko ymmärsit?

Vierailija
13/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole yksinkertaisempaa, että jokainen syö kotonaan, kun tässä kylki kyljessä asustellaan? Ja koska en itse tarjoa ruokaa naapurin lapsille, niin en toki oleta naapureidenkaan ruokkivan meidän lapsia. Joko ymmärsit?

tietystikään voi olettaa etä naapuri ruokkii lapsen, mutta miksi se pitää KIELTÄÄ jos naapuri niin haluaisi tehdä?

Vierailija
14/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei pidä naapureiden elintavoista, eli ei tahdo lastensa syövän vaikkapa lisäaineita, eineksiä, lihaa tms. joita lapsi ei välttämättä osaa itse valvoa.

- Lapsi noudattaa jotain erikoisruokavaliota (allergioiden lisäksi voi olla vaikkapa "laihdutuskuuri" menossa) tai lapsella on herkkä vatsa joka menee helposti sekaisin

- Ei tahdo jäädä kiitollisuuden velkaan

- Tietää, että lapsen päiväjärjestys menee herkästi sekaisin muutoksista ja jos lapsi syö vaikka liian aikaisin niin ei malta odottaa iltapalaa jne.

- Kavereita ravaa paljon eikä ole aikaa/varaa/mielenkiintoa ruokkia koko laumaa

- Lapset oppivat valikoimaan kyläpaikat tarjoilujen perusteella

Ja tuhat muuta mahdollista syytä.

Vierailija
15/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevää kierrätystä syödä lapsen kaverit, mutta ehkä se ei ole soveliasta

Vierailija
16/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapset tietävät tasan tarkkaan mitä saavat syödä. Jos kylässä on esim. liharuokaa, eivät ota sitä sillä se on yleensä sianlihasta ja me emme syö sianlihaa. Mutta jos on muuta ruokaa niin saa ottaa. Kaverien vanhemmat tietävät tämän myös.

Vierailija
17/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten hän ei tod. syö kylässä.

Vierailija
18/18 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ikinä ymärtänyt tätä käytäntöä. Miksei se kyläilevä voi odottaa sitä 10minuuttia vaikka lastenhuoneessa

Kukaan ei poistu pöydästä ennen kun kaikki syöneet. Jälkiruoka tarjoillaan kaikile yhtäaikaa.

Päivällinen on myös meidän yhteinen kuulumisten vaihtohetki. Ensin jutellaan ja sitten syödään.

Se on päivän stressitön ja kiireetön hetki.

En halua jakaa sitä huonokäytösten kakaroiden kanssa (valitettavasti ruokailu/pöytätavat on aivan unohtunut asia)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä