Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksi yrittäjää perheessä, onko hankala yhtälö?

Vierailija
09.11.2010 |

Toimin itse yrittäjänä eli istun päivät papereitteni kanssa tietokoneen ääressä kotona työhuoneessa, mikä on helppo yhdistää lapsiperheen elämään, päiväkoti-ikäisiin lapsiin jne. Mies työskentelee normaalissa palkkatyössä, vuorosellaisessa. Kuulostaako epätoivoiselta ajatukselta, jos mieskin ryhtyisi yrittäjäksi? Hänen toimialansa olisi hyvin erilainen kuin minun ja hän olisikin paljon liikkeellä, mahdollisesti öitäkin pois kotoa. Plussana olisi itse määritettävä työaika ja pääsääntöisesti vapaat viikonloput (luksusta nykyiseen verrattuna). Miehen liikeajatus on todennäköisesti toimiva ja veikkaan, että ajan mittaan kannattavakin, enkä usko meidän arkielämämme ainakaan heikentyvän alanvaihdon myötä. Eniten huolettaa lomat ja se miten niiden pitäminen käytännössä onnistuu... varsinkin aloittavan yrittäjän on hankala tienata etukäteen niin paljon, että pystyy lomaa pitämään. Onko kenelläkään kokemusta tällasiesta tilanteesta, että perheessä olisi kaksi aivan eri alan yrittäjää? Miten sujuu? Onko hankalia tilanteita sen vuoksi, että jomman kumman työ menee tärkeysjärjestyksessä toisen edelle? Vai auttaako kenties yrittäjyys yhdistämään ajatusmaailmoja?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän perhe-elämä tiukalle menee, jos tulee rahahuolia ja jos joutuu tappelemaan ajasta.

Jotkut avioliitot kaataa jo se, että toinen on yrittäjänä.

Minulla ystäväpariskunta perusti yrityksen ja toimivat siinä molemmat. Tosi hyvin menee heillä, tosin lapset ovat jo isoja ja lomaakin pystyvät pitämään.

Enpä osaa paremmin kommentoida.

Vierailija
2/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä on hyvät ja huonot puolet. Lomat voi sopia samaan aikaan, mutta jos toiminta ei kannata ei ole varaa lomailla. Jos homma kannattaa niin sitten lomailu on vaikeaa kun aina pitäisi päivystää.. Me ollaan oltu kimpassa 10-vuotta työelämässä eikä yrityksessä ole muita työntekijöitä. Periaatteessa kesälomaa on voitu pitää max 2 viikkoo ei koskaan enempää.. 'Talvilomaa ei koskaan, korkeintaa 1 tai 2 päivää (samanaikaisuus tässäkin vaikeaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies yrittäjä, saattaa ajoittain olla muutaman viikonkin työreissussa, minä hoidan oman palkkatyöni, lapset ja kodin. En pystyisi toimimaan yrittäjänä,meidän perheeseen riittää yksi ja joskus tuntuu että sekin on liikaa.

Vierailija
4/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "helpottavana" tekijänä ehkä se, että minun yrittäjyyteni on kotoa käsin tapahtuvaa tietokonetyötä, jota voi tarvittaessa tehdä vaikka yöllä, kun tenavat nukkuvat. Eli käytännössä minä ja minun työni olisi se, joka joustaa. Se on ehkä se suurin mietinnän aihe minulla. Miehen työ olisi sen luonteista, että päivän menoja ei voisi yllättäen perua. Se, milloin minä teen työni, ei vaikuta kehenkään muuhun, kunhan vain pysyn aikataulussa. Toisaalta, joustan minä nytkin, kun mies tekee vuorotyötä. Minä olen se, joka hoitaa lasten lääkärireissut, hammaslääkärit, kampaajat ym. Olen ajatellut sitäkin, että mies saisi varmaan enemmän mielekkyyttä työhönsä, jos olisi "omana herranaan" ja se voisi vaikuttaa positiivisesti. Ja oikeasti isona plussana ne vapaat viikonloput (joita nykyisin max kerran kuussa).

ap

Vierailija
5/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat yrittäjiä. Eri aloilla. Itse olen asiakaspalvelussa ja mies rakennusalalla.

Lapset on 3v, 4v ja 6v. Silloin kun muksut on kipeänä tai jommalla kummalla on liikaa töitä meinaa stressata vähän liikaa. Suurinpiirtein vedetään pitkää tikkua kumpi hoitaa muksut, kodin, tekee ruuan, pyykit, tiskit ja kumpi tekee töitä. Yleensä palkkaus ja työvaihe voittaa.

Jos itse oon poissa niin joudun sulkemaan asiakaspalvelun ja siitähän ihmiset ei tykkää kun joutuu puhuun vastaajaan. Jos mies on poissa töistään ei ihmisten talot valmistu ja hirveetä naputusta kun työvaiheet ja aikataulut ei täsmää.

Ei todellakaan yhdistä,mutta sujuu hyvin kun kaikki on terveenä ja pysyy aikataulussa.

Molemmat urakka ja provikkapalkalla niin oikeastaan mistään ei voi tinkiä.

Vaikka ei ole tuloja niin silti menee eläkevakuutus, ennakkoverot, arvonlisäverot, palkat ja vuokrakulut ym. 5200€ pitää repiä kuussa vaikka mikä olis.

Ehkä eniten tulee kinaa viikonloppusin kun itellä on lauantaisin asiakaspalvelu ja miehen pitää tehdä töitä aivan hulluna kun pakkanen ja lumi viivästyttänyt töitä. Betonit ei kuivu samanlailla, katot vaikeampia ja muuraukset vie aikaa enemmän. Myöskin tilauksien toimituksissa viivästymisiä. Samalla pitää järjestää 3v, 4v ja 6v hoito.

Vierailija
6/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmat yrittäjiä. Eri aloilla. Itse olen asiakaspalvelussa ja mies rakennusalalla. Lapset on 3v, 4v ja 6v. Silloin kun muksut on kipeänä tai jommalla kummalla on liikaa töitä meinaa stressata vähän liikaa. Suurinpiirtein vedetään pitkää tikkua kumpi hoitaa muksut, kodin, tekee ruuan, pyykit, tiskit ja kumpi tekee töitä. Yleensä palkkaus ja työvaihe voittaa. Jos itse oon poissa niin joudun sulkemaan asiakaspalvelun ja siitähän ihmiset ei tykkää kun joutuu puhuun vastaajaan. Jos mies on poissa töistään ei ihmisten talot valmistu ja hirveetä naputusta kun työvaiheet ja aikataulut ei täsmää. Ei todellakaan yhdistä,mutta sujuu hyvin kun kaikki on terveenä ja pysyy aikataulussa. Molemmat urakka ja provikkapalkalla niin oikeastaan mistään ei voi tinkiä. Vaikka ei ole tuloja niin silti menee eläkevakuutus, ennakkoverot, arvonlisäverot, palkat ja vuokrakulut ym. 5200€ pitää repiä kuussa vaikka mikä olis.

Entäs ne hyvät puolet?

t. ap

Vierailija
7/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puolia on itse yrittäjyys. Saa määrätä oman palkkauksen ja kenellekkään ei tarvitse ilmoittaa jos on esim. muksujen kans kotona tai tulee yllättävää menoa.

Myöskin voi tehdä hullun pitkiä päiviä ja ottaa takas pidennettynä viikonloppuna ja lähtee rentoutuun koko perheen voimin.

Myöskin iso plussa on että mies rakennusalalla ja asutaan ihanassa unelmakodissa

Vierailija
8/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä puolia on itse yrittäjyys. Saa määrätä oman palkkauksen ja kenellekkään ei tarvitse ilmoittaa jos on esim. muksujen kans kotona tai tulee yllättävää menoa. Myöskin voi tehdä hullun pitkiä päiviä ja ottaa takas pidennettynä viikonloppuna ja lähtee rentoutuun koko perheen voimin. Myöskin iso plussa on että mies rakennusalalla ja asutaan ihanassa unelmakodissa

Oma vapaus on minusta parasta! Ja se, että saa tehdä sitä, mistä itse tykkää. Omalla kohdalla vielä iso lisäplussa on se, että toimipaikka on kotona; olen paikalla koululaisten tullessa.

ap

Vierailija
9/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oma vapaus on minusta parasta! Ja se, että saa tehdä sitä, mistä itse tykkää. Omalla kohdalla vielä iso lisäplussa on se, että toimipaikka on kotona; olen paikalla koululaisten tullessa.

ap[/i

Sama täälä. Kotona teen työt. Ihana juoda aamukahvia samalla kun alkaa tekeen hommia. Nautinnollista ja siinä tietää että on oikealla alalla kun aamu alkaa hyvin :D

Vierailija
10/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut yrittäjäperheessä. Isältäni meni kyllä niin paljon alkuvaiheessa (n. ekat 20 vuotta) aikaa yrityksen pyörittämiseen, että jos äiti ei olisi ollut kotona, niin heillä ei olisi voinut olla lapsia ollenkaan.

Ekat 3 vuotta elämästäni isä sekä pyöritti yritystä, että teki palkkatöitä. Näin oli pakko tehdä, koska alkuvaiheessa yritys ei tuottanut tarpeeksi - ensin piti kehitellä tuotteita, kasvattaa asiakaskuntaa. Isä oli töissä päivät, illat, viikonloput. Pääasiassa kävi kotona nukkumassa.

Jos yrityksessä on muita työntekijöitä kuin omistaja, niin yrittäjä on alkuvaiheessa vielä enemmän yrityksessään kiinni. Meillä ei ainakaan isä koskaan pitänyt yhtäjaksoisia 4 viikon kesälomia, viikonloputkaan oli harvoin vapaat. Aina oli messuja, yms. Puhumattakaan, kun yritykselle rakennettiin uusia toimitiloja.

Vasta oltuaan n. 25-30 vuotta yrittäjänä isäni yritys on kasvanut niin, että hän voi pitää lomia ja vapaa-aikaa on enemmän.

Olen huomannut, että usein ihmiset luulevat yrityksen perustamisen olevan tosi yksinkertaista ja sitten tulee rahaa ovista ja ikkunoista ja voi pitää vapaata, kun itse haluaa. Ei todellakaan ole näin. Ei yrittäjä voi esim. jäädä yhtäkkiä kotiin, jos lapset sairaina.

Vierailija
11/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muiden komenneltavana.

Kaiken työn mitä tekee, tekee itselle. Itse siitä viime kädessä hyötyy. Minun ainakin vaikea olla jollakulla muulla hommissa, kun sitten kaikki ideani ja raatamiseni menee jonkun muun pussiin.

Jos yrityksen saa menestymään, niin mahdollisuudet saada enemmän rahaa ovat paremmat kuin palkkatöissä jonkun toisen palveluksessa. Paitsi sitten ei ole, jos verotuskuvioita muutetaan. Mikä vie kyllä sitten täyden mielenkiinnon ja mielekkyyden yrittämisestä.

Vierailija
12/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikojen suhteen tää homma on rinnastettavissa monenlaiseen yrittäjyyteen.

Me tehdään niin, että mies tekee enemmän tilan töitä ja minä enemmän tupatöitä. Lapset on vielä alle kouluikäisiä, joten molemmat ei voi olla koko ajan ulkohommissa.

Kiinnitin huomioni tuohon sun huoleen vapaa-ajasta. Että kuinka hankala on järjestää lomaa. Jos teillä kuitekin on kaikki viikonloput vapaana, niin kuinka paljon siihen vielä tarvitaan lomaa? Vertaan tätä meidän eläämään, kun ollaan pidetty tänä vuonna 3 vapaapäivää. Meinattiin vielä pitää toiset kolme, jos ollaan kaikki terveinä. Joten tästä näkökulmasta nuo teidän 100 vapaapäivää, jotka kertyvät viikonlopuista on jo aika paljon.

Ja kuten muutkin on sanoneet, niin uuden yrittäjän voi olla vaikea järjestää lomaa. Kaikki pitäisi saada pyörimään, eikä töistä malttaisi olla pois. Ja jonkinlainen päivystys pitää olla usein päällä vapaallakin. Moni ei ehkä uskoisi, että näin on maanviljelijälläkin. Mutta kyllä vain meilläkin on kahdelle toiminnolle automaattihälytykset, joista tulee hälytyksiä joskus useita viikossa. Ja se tarkoittaa vikaa jossain, joka pitää korjata. Ja jos itse on täysin lomalla, niin pitää järjestää joku asian osaava hoitamaan korjaus saman tien.

Eli niin vapaata ei olekaan, ettei puhelimen päässä päivystettäisi. Sillä voi kuitenkin estää parhaimmillaan kymmenien tuhansien eurojen vahingot, joten on sen arvoista.

Mutta kaikki riippuu alasta. Jollain alalla voi olla aivan ongelmatonta pysäyttää toiminta ja jättää vain vastaaja päälle.

Vierailija
13/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumaan siitä, tuottaako yritys vaiko ei. Etenkään nyt kun ajat ovat tällaiset. OTO-yrittäjyys kävisi, mutta pitää olla sitten jo aika intohimoinen, että jaksaa.

Olin itsekin yrittäjä, kunnes iski tämä taantuma ja henkilökohtainen konkurssi oli melko lähellä. Onneksi sain töitä muualta.

Vierailija
14/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja unohti ne hyvät puolet.

Parasta on tietenkin se, että saa tehdä sitä työtä mistä tykkää. Meillä siis mies. Minä haaveilen vielä palkkatyöstä tässä ohella, kunhan lapset kasvaa.

Ja helppoa on se, että voi ottaa lapsille ja itselle lääkäriajan ihan mihin aikaan tahansa, niin aina pääsee lähtemään ja mies pystyy olemaan lasten kanssa kotona. Paitsi kovimpina kiireaikoina ei ehdi muuta kuin töitä, mutta sitä hektisintä aikaa on vain 2 - 3 kk vuodessa, muina aikoina työajat ovat joustavampia.

Alle kouluikäisten lasten kanssa pääsee lomille koulujen loma-aikojen ulkopuolella. Eli voi itse päättää oman loman ajankohdan. Samoin mä tykkään käydä kaupoilla keskiviikkoisin, kun kaupungilla on hiljaista. Ei tarvi tunkea siellä lauantaina, kun koko maakunta on paikalla.

Ja koska meidän työkin on kotona tehtävää, niin kouluikäisten ei tarvi koskaan tulla tyhjään kotiin. Jos joskus saavat olla yksin kotona, niin ovat siitä aivan innoissaan, koska se on niin harvinaista herkkua.

Ja työstä vielä, että siinä on antoisaa sekin, että kukaan muu ei määrää sun työtehtäviä, vaan itse voi päättää mihin suuntaan toimintaa kehittää, mihin erikoistuu ja millä tavoin hommansa tekee.

Vierailija
15/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut yrittäjäperheessä. Isältäni meni kyllä niin paljon alkuvaiheessa (n. ekat 20 vuotta) aikaa yrityksen pyörittämiseen, että jos äiti ei olisi ollut kotona, niin heillä ei olisi voinut olla lapsia ollenkaan.

Ekat 3 vuotta elämästäni isä sekä pyöritti yritystä, että teki palkkatöitä. Näin oli pakko tehdä, koska alkuvaiheessa yritys ei tuottanut tarpeeksi - ensin piti kehitellä tuotteita, kasvattaa asiakaskuntaa. Isä oli töissä päivät, illat, viikonloput. Pääasiassa kävi kotona nukkumassa.

Jos yrityksessä on muita työntekijöitä kuin omistaja, niin yrittäjä on alkuvaiheessa vielä enemmän yrityksessään kiinni. Meillä ei ainakaan isä koskaan pitänyt yhtäjaksoisia 4 viikon kesälomia, viikonloputkaan oli harvoin vapaat. Aina oli messuja, yms. Puhumattakaan, kun yritykselle rakennettiin uusia toimitiloja.

Vasta oltuaan n. 25-30 vuotta yrittäjänä isäni yritys on kasvanut niin, että hän voi pitää lomia ja vapaa-aikaa on enemmän.

Olen huomannut, että usein ihmiset luulevat yrityksen perustamisen olevan tosi yksinkertaista ja sitten tulee rahaa ovista ja ikkunoista ja voi pitää vapaata, kun itse haluaa. Ei todellakaan ole näin. Ei yrittäjä voi esim. jäädä yhtäkkiä kotiin, jos lapset sairaina.

Yrittäjä todellakin voi jäädä kotiin jos lapset sairaana. Jos on palkkatöissä niin ei voi tehdä. Kuka olisi yrittäjä jollei saisi itse päättää työajoista ja menoistaan? En minä ainakaan. Nopeesti purkaisin toiminimen jos en saisi päättää 100% kaikesta. Sinä ja isäsi ootte vaan ahminut liikaa töitä tai ottanut alan jossa tarvitsee olla työssään kiinni 24/7. Se ei kannata! Kyllä minä olen ainakin pitänyt alusta asti 4 viikon kesäloman ja viikonloppuja vapaana ainakin joka toisen. Yrityksen perustaminen on helppoa ja yksinkertaista jos on toimiva liikeidea. Näin se vaan menee.

Ei myöskään ole tarvinnut tehdä palkkatöitä siitä päivästä lähtien kun otin toiminimen. Enkä koskaan tee!

Vierailija
16/16 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mikään ihme yhtälö ole. Meillä on tehty tietyt periaatepäätökset työpäivine pituudesta, lomista jne.ja niistä pidetään kiinni.