Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ok ostaa asunto nimellisesti puoliksi varainsiirtoveron pienentämiseksi

Vierailija
09.11.2010 |

vaikka toinen puolisoista ei todellisuudessa puolikasta asunnosta pystyisi ostamaan? Tilanne siis se, että toinen on jo ensiasuntonsa ostanut ja varainsiirtoverovapautuksensa käyttänyt, mutta toisella se on käyttämättä ja sitä kautta pystyisi siis veroissa säästämään useita tuhansia. Ilman tätä näkökulmaa toinen puolisoista (se ensiasunnon ostaja) ostaisi asunnosta korkeintaan neljänneksen, jolloin kumpikin maksaa täydet varainsiirtoverot.

Onko yleistä kikkailla näin? Tuleeko vastaan ongelmia? Kyseleekö verottaja ja voiko olla mahdollista että pitäisi maksaa lahjaveroa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samahan se on verottajalle, jos olette naimisissa ja toinen puolisoista hyväksyy, että toinen saa siivellä puolet talosta.

Kauppakirjaan tulee siis merkitä, että asunto ostetaan puokkiin ja varainsiirto maksetaan puokkiin ja omistus on siis laillisesti ja kaikkien silmissä puokkiin.

Jos tulee ero, talo jaetaan puokkiin. Tämän jälkeen ei voi se enemmän maksanut osapuoli vaatia enemmistöosuutta talosta itselleen.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että varainsiirtoverolla kikkailu on köyhiä varten. Se on kuitenkin aika pieni summa, kun ostetaan omakotitaloa. Muut asiat maksavat paljon enemmän.

Vierailija
2/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä kauhean rikkaita kyllä ollakaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eikä kyllä mitään kikkailtu. Mieheni maksoi varainsiirtoveronsa, eikä meille kyllä tullut edes moinen mieleen:O

Vierailija
4/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vähän epäilyttää. Taidamme kyllä päätyä siihen vaihtoehtoon että minä ostan asunnosta ehkä viidenneksen (josta siis verot) ja mies loput (josta myös verot), enempään minulla ei ole varaa kun olen äitiyslomallakin.

ap

Vierailija
5/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko tosissasi ap? Haloo, jos ostatte miehenne kanssa asunnon, on se tietysti puoliksi molempien. Vai miten hoidatte esim. imuroinnin? Miehesi imuroi 4/5 ja sinä 1/5? Enpä usko. Sama asiahan se tässäkin on.

Aikoinaan itselläni oli sama tilanne: mieheni oli jo käyttänyt oman ensiasunnonostoetunsa ja minulta oli se käyttämättä kun yhteinen asunto ostettiin. Itsestäänselväähän se oli, että molemmilla oli yhteisestä kodista ihan yhtä suuri omistusosa. Mä en olisi edes laittanut nimeäni lainapapereihin saati ostanut koko asuntoa jos näin ei olisi toimittu. Ja mun ensiasunnonostoedun avulla samalla säästettiin muutamia tonneja extraa tulevia remontteja ja lomamatkoja varten...

Vierailija
6/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko naimisissa vai avoliitossa ja onko laina yhteinen vai kummallakin oma lainansa. En yrittäisi kikkailla verotuksella.

Vierailija
7/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

häh siis ollaan me ainakin kaks asuntoa ostettu kikkailemalla just noin. Ja yhtälailla ovat tietenkin meidän molempien YHTEISIÄ asuntoja olleet! :) Hulluhan sitä ois, jossei varainsiirtovero-etuutta käyttäisi kun kerran voi!

Vierailija
8/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..lisäys vielä eikä sen tarvitse mennä mitenkään näin: Mies omistaa 20% , nainen 80% vaan onkos meillä ollut tyyliin omistusosuudet minulla 52%, miehellä 48% jne... oikeasti kuka edes miettisi ettei ole ns yhteinen asunto vaikka omistusprosentit jossain lainapapereissa erit olisikin, säästyypä RAHAA! Sitä ei ikinä liikaa ole normi-duunariperheessä.

Vierailija
9/9 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mitään avio-oikeutta ei silloin ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi