Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairaslomalla mennä töihin?

Vierailija
09.11.2010 |

Jos siis ei kerro muille,että on sairaslomalla vaan menee vain töihin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, mutta mitäs jos kuitenkin tervehtyisit ensin?

Vierailija
2/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakuutuksella ei ole mitään tekemistä sairasloman kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jso työtehtävä on sellainen, että se voi vaikuttaa työhön.

Vierailija
4/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kysynyt työterveyshuollon lääkäriltä kun tämä ehdotti sairaslomaa ja sanoin että saatan mennä töihin kyllä silti ja päädyttiin siihen että hän ei kirjoita sairaslomaa, koska jos menisin sairasloman aikana töihin työnantajan vakuutus ei korvaisi jos minulle sattuisi työaikana tai työmatkalla jotain.

Vierailija
5/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei- vakuutus ei korvaa, jos jotain sattuu

Vierailija
6/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kysynyt työterveyshuollon lääkäriltä kun tämä ehdotti sairaslomaa ja sanoin että saatan mennä töihin kyllä silti ja päädyttiin siihen että hän ei kirjoita sairaslomaa, koska jos menisin sairasloman aikana töihin työnantajan vakuutus ei korvaisi jos minulle sattuisi työaikana tai työmatkalla jotain.

ole vakuutusasiantuntija. Vakuutus on koko ajan voimassa, se ei vaihtele sen mukaan onko työntekijä sairauslomalla vai ei. Valitan, mutta vakuutus korvaa ihan normaalisti vaikka tulis sairauslomalla töihin.

Vierailija
7/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi ihan kertoakin olevansa saikulla, mutta terve jo. (sairaana ei toki kannata töihin mennä!)

Itse esim olin viime keväänä todella kipeä, kurkkukipu oli pahin oire, muitakin flunssan oireita ja huono yleisvointi. Menin lääkäriin, sain viikon sairaslomaa kun epäilivät angiinaa ainakin. Seuraavana päivänä voin jo kuitenkin paremmin (olin siis jo sairastanut pari päivää vapaapäivinäni ennenkuin hain saikkua), sitä seuraavana menin jo töihin kun koin itseni jo terveeksi. Käytin siis vain 2saikkupäivää, tyhmältähän se olisi tuntunut koko viikko olla poissa jos oli jo ihan terve. Ja nieluviljelykin oli siis negatiivinen.

Vierailija
9/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useampi tahtoisi olla töissä sairauslomasta huolimatta. Joskus myös työnantajat haluaisivat kutsua työntekijän töihin kesken sairausloman.

Elinkeinoelämän keskusliiton ylilääkäri Kari Kaukinen, saako sairauslomalla mennä töihin?

– Saa, jos sopii asiasta työnantajan kanssa ja jos työntekijä ja työnantaja ovat samaa mieltä työkyvystä. Työnantaja voi myös pyytää työntekijältä allekirjoitetun lausunnon, jossa työntekijä toteaa olevansa työkykyinen.

Jos työnantajaa epäilyttää, että sairaus pahenee tai hoito tai paraneminen hidastuu työhön tulemisen takia, voi työntekijän lähettää uudelleen työterveyshuoltoon. Työterveyshuolto voi arvioida, millaisia työtehtäviä työntekijä voi vaaratta tehdä.

Voiko työnantaja määrätä töihin sairauslomasta huolimatta?

– Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin.

Erimielisyyttä on tullut esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijällä on käsi paketissa ja työnantaja on pyytänyt tätä osallistumaan koulutustilaisuuteen sairauslomalla. Jos kipu ei estä osallistumista ja koulutus on vain istumista, on työntekijällä jopa velvollisuus osallistua.

Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista.

Raukeaako tapaturmavakuutus, jos tulee sairauslomalla töihin?

– Yllättävän usein työnantajat toteavat, etteivät voi ottaa töihin, kun ei ole vakuutukset voimassa. Se on täyttä roskaa ja moneen kymmeneen kertaan selvitetty. Sellaisia vakuutusehtoja ei ole olemassa, että tapaturmaehdot eivät olisi voimassa, jos tulee niin sanotusti sairaana töihin.

Keskeyttävätkö ihmiset usein sairauslomansa?

Aiheesta aiemmin

– Aika usein, varsinkin pidemmillä sairauslomajaksoilla. Suurin osa ihmisistä on halukkaita ja motivoituneita työntekoon.

http://www.talouselama.fi/tyoelama/article213031.ece

Vierailija
10/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisella sektorilla et voi mennä sairaslomalla töihin

Vierailija - 09.11.10 09:40 (ID 11471806)

Vierailija
11/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli just pitkällä sairauslomalla leikkauksen takia. kävi kuiteskin useana päivänä tekemässä osan töitä, neuvomassa sijaista, antamassa työtehtäviä yms. Ei kukaan kiellä.

Vierailija
12/13 |
09.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mennä sairauslomalla töihin.

Vierailija
13/13 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sairauslomaa lääkäriltä yhden kuukauden,en kuitenkaan vienyt lääkärintodistusta työnantajalle,kun omasta mielestä suoriudun hyvin työtehtävistä,eli olen edelleen työssä.Olenko tehnyt jotain väärin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan