Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

**Jyväs-mammojen (KOLMAS - 17-23.10) lokakuinen viikko**

17.10.2005 |

Kopsaan eilisestä pinosta, jos sitä ei tullu luettua... (sori, jos joudutte nyt lukeen sen toiseen kertaan!!! [b] Mut vähän muutettuna toi loppu osa... [/b] )

[b]Virve1979:[/b] Juu käytiin miehen kanssa messuilla. Ja onneksi sainkin liput ilmaiseksi, kun ei siellä ollut mielestäni paljon nähtävääkään. Tai ei sitten vaan jaksanut kiinnostaa siinä ihmis paljoudessa. Ärsytti oikeesti tosi paljon, kun siellä oli niin paljon ihmisiä ja ne töni eikä huomaa isomahaista!

Ei meillä mennyt kuin noin 7-10 min. ku nopsaan kierrettiin vaan sieltä kauempaa, eikä joka pöytää jääty tutkimaan.

Paras paikka oli sit ilmaiset kahvit ja kakkupala ;D.

[b]Oksaska:[/b] Mä olen kanssa jouluihminen!!! Rakastan sitä aikaa vuodesta ja paljon!! :)

Siinä vaan on jotenkin sellaista taikaa.

Se tunnelma ja lämpö, olla perheen kanssa ja viettää aikaa yhdessä. Tuoksuu ihanalle (ruoka ja kuusi), kynttilät luo tunnelmaa, jne.

Ja nyt pääsen sitten nauttimaan siitä eri tavalla, kun saan oman vauvan, joka alkaa tykkäämään joulusta myös :)

Ihanaa, kun kohta on taas joulu!!!

Ja sitten omasta [b] ( . ), [/b] oireita ei nyt tosiaan ole, mut voihan se alkaa kaikki nopsaan tuleenkin ihan yhtäkkiä. Kun mistä sitäkään tietää milloin tulee lähtö.

Tai no.... on mulla pieniä särkyjä kyllä, mut ei mitään kamalia!! Vähän särkee jalkoja, mut ei sisäpuolelta. (ja just tuli kipee supistus mikä meni selkään asti... hmmm =-/ ) Ja välillä särkee alamahaa, mut tosiaan ei pahasti... ellei ne nyt just sit ala, kun tosiaan äsken tuli kipempi...

Kaisa 39+1 !!! Hui...

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä tällä kertaa muuta kuin että toivotan Kaisalle tehokkaita suppareita. Ehkä jo olet laitoksella:) Tulehan kertomaan kuulumisia jos olet vielä kotona.

Nyt moi.

Oksaska rv 31+6

Vierailija
2/27 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten pukkaa pari kysymystä.

Onko KSKS vielä rempassa. Olen kuullut villejä huhuja että äidit yritetään kotiuttaa 1-2 päivän jälkeen ja että jollekin osastolle ei isovanhemmat pääse vauva katsomaan koska vierailitilat on rempassa. Eli isät ainoastaan pääsee osastolle. Mihinkähän asti moiset muutokset kestää?

Järjestetäänkö jossain JKLn alueella kestovaippailusta infoiltoja, esim neuvolassa ym.? Nythän niitä suositellaan oikein neuvolan oppaissa mutta netin tietotulvaan ja valikoimana hukkuu...

Karpalo viikolla 14

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Meikäläisellä on nyt vihdoin se kauan kaivattu syysloma, ja " yllättäen" olen flunssassa. Ärsyttää tällainen kiltin tytön syndrooma, että loma-aikana pitää sairastaa kun olis kiva tehdä omia juttuja... olis tuota joutanut tavallisena arkenakin sairastamaan - vaikka heti ensi viikolla.

Viime yö meni kurkkukivun kanssa kärvistellessä, kun meillä ei sattumoisin ollu edes mehua mitä lämmittää juotavaksi ja mitään lääkkeitä (Bafucin, Strepsils ym.) ei saa syödä. Ja teehen en uskalla koskea enää iltapäivän jälkeen, kun masuvaavi rupeaa heti yöhumppaamaan ihan hulluna. No mutta, tuli se aamu kumminkin.

Vielä olis laatikoita nurkissa purettavana. Pistää kyllä miettimään, että mistä hemmetistä tuota tavaraa oikein kertyy... aika paljon ollaa kyllä nyt muuton yhteydessä heitetty pois ja viety kierrätykseenkin, kun lisäneliöistä huolimatta kaikki ei tunnu millään mahtuvan kaappeihin. Pitäis nyt viikolla koittaa tsempata sen verran, että sais kodin kuntoon. Tuntuu, että yhtään muuttolaatikkoa ei enää sietäis nähdä silmissään!

Masuun ei kummempaa kuulu, edelleenkään. Säännölliset aamu- ja iltajumpat pikkuinen pitää, mutta muuten on aika rauhallinen. Sitten oon kärsinyt kummallisista alapään " kivuista" , jotka iskee aina erityisesti pitkän istumisen jälkeen. Tunne on niinku ulkosynnyttimet olis turvonnu tai jotain. Ja häpyluu tuntuu toisinaan aralta. Vaikeaa selittää... Mut jos joku tunnistaa vaivan ja osaa sanoa, mistä vois olla kyse, kertokaa pliis. Mulla olis neuvola vasta viikon päästä torstaina, en tiedä jaksanko kärvistellä sinne asti vai soitanko Paulalle jo aiemmin. Tän viikon tortaina meen sokerirasituskokeeseen; yäk. No, kai siitäkin selviää.

Jep. Eipäs tänne muuta - rupean joulufiilistelemään minäkin. Teidän juttunne siihen virittivät :). Varmaan tässäkin joulussa on oma eritysifiiliksensä, kun se on meille viimeinen kaksistaan... Viime joulu oli todella hieno, kun se oli eka yhteinen. Ja seuraava on sitten pikkuisemme eka joulu <3. Ja joulu on muutenkin mieletöntä aikaa - mä rakastan sitä lämpöä ja rauhaa...

Voikaa hyvin kaikki - erityistsempit teille, joilla h-hetki on käsillä.

:) SolAngel & masuaarre 25+4

Vierailija
4/27 |
17.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oksaska:

Ei tässä tällä kertaa muuta kuin että toivotan Kaisalle tehokkaita suppareita. Ehkä jo olet laitoksella:) Tulehan kertomaan kuulumisia jos olet vielä kotona.

Täällä kotona ollaan edelleen! :)

Eipähän tämä taida haluta ulos tulla. Jotenkin tuntuukin et menee marraskuun puolelle. Ja ehkä kannattaakin jo siihen asenoitua... :)

Kun joka tapauksessa tiedän, että nyt on enää aikaa jäljellä noin 1-3 viikkoa (jos siis yli menee) ja vauva on syntynyt. :)

Alkaa jo pikkuhiljaa pelottamaan... ei varsinaisesti synnytys, mutta se vauva arki. Kun ei ole tietoakaan miten elämämme tulee muuttumaan, se vähän jännittää, mutta siis hyvällä tavalla!!! :)

-Kaisa-

Vierailija
5/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko synnärillä jo tutustumassa käyneillä tietoa sairaalan rempasta,

mulla on alkaneet supistuksen ja jatkuva kirvelyn tai painon tunne vatsalla. Menossa vasta 14 viikko ja 2 viikkoa tokaan neuvolaan...

Vierailija
6/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tuli vaan ilmottamaan, että mulla meni aamulla lapsivedet. :o) Kyllä me Virven kanssa varmaan ainakin nähään sitten synnärillä. :)

Nyt vaan odotellaan supistuksia ja iltapäivällä pitää käydä näytillä.

Pips rv 38+2

Vierailija
7/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wow! Vähän jännää! Miten sä maltat vielä odotella ihan rauhassa..,varsinaiset rautahermot sulla! Mä olisin kyllä varmasti ängennyt jo heti sairaalaan ,vaikka väkisin! Onnea sulle synnytykseen, mä pidän kovasti peukkuja!! Toivottavasti et karkaa ennen perjantaita jo sieltä, tiedä vaikka nähtäs. Vielä kerta kiellon päälle, paljon onnea matkaan ja tsemppiä!!!

Perästä tullaan!!

Hyvää alkuviikkoa myös muille!!

Virve + 3 pvä jäljellä..

Vierailija
8/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten tällä viikolla odottajien vesijumppaa kun on syyslomaviikko?

Vierailija
9/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti peukutuksista teille. :)

En mä varmaan itekään kotosalla enää ois, mutta kun synnäriltä neuvoivat vaan odottelemaan rauhassa kotona. Vauva on kiinnittynyt, vesi oli normaalin väristä, vauva liikkuu hyvin jne. niin ei ole hätää. 4-6 tuntia kuulema voi ihan huoletta olla kotona odottelemassa suppareita. :) Kun vaan tulis niitä niin tietäs et homma etenis hyvin. Eilisen illankin mulla oli vaan kivuttomia mut silti tuntuvia suppareita säännöllisesti, ei muita. Nyt on alaselkä ja alamaha vähän kipeenä ja reisiä vähän juilii. Kunnon supparit puuttuu. Mut iltapäivästä sit lääkäri kattoo tilannetta ja päätetään mitä tehään. :)

Itseasiassa mä oon omasta mielestänikin yllättävän rauhallinen. Pitäs kai alkaa pakkailemaan omaa sairaalakassia täällä. En odottanu et lähtö tulis näin pian ja se on edelleen pakkaamatta. ;)

Pips malttamaton

Vierailija
10/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan Pips! Vaivatonta synnytystä (vai mitä sitä nyt pitäis toivottaa?)

Juuri äsken tässä koneella ollessa tapahtui jotain hyvin outoa: vauvan potku tuntui hyvin alhaalla mahan sivussa ja sitä myöten POLVESSA 8) !!! Enpä olis uskonut. Se kai osui johonkin hermoon. Taputtelin sitä sitten hellävaraisesti muualle potkuttelemaan.

Kertokaapa muuten oletteko löytäneet Jyväskylästä jonkun hyvän kirpparin tms, josta voisi löytää hyväkuntoisia lastentarvikkeita. Ei taida budjetti ihan riittää kaikkien ostamiseen uutena. Jotenkin en haluisi mistään netistä tilata, kun ei voi katsoa tavatoiden oikeaa kuntoa. Muuten ei siinäkään olisi mitään pahaa.

Olen ensi viikolla ilmeisesti koko viikon kotona ja sitä myöten pääsisin tutustumaan sekä Puistokoulun että Aalto-Alvarin jumppiin. Oletteko te käyneet niissä, paljonko siellä käyminen maksaa? Olisi mukava edes kerran päästä ennen äitiyslomaa. Sen pääsen aloittamaan juuri jouluna: odotan taas ihan niinkuin lapsena, mukavaa...

Hyvää viikon jatkoa kaikille jyväsmahoille!

Vierailija
11/27 |
18.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on musta tosi jees. Lihaskuntojuttuja ja sen sellaisia tehdään, päälle vähän venytellään/rentoudutaan. Aika perinteistä, mutta mun kunnolle ainakin just sopivaa. Ainut mikä mua siellä vaivaa, on hiljainen tunnelma - olisin odottanut että ihmiset juttelisi keskenään enemmän. Mutta enpä kyllä ole tehnyt itsekään asian eteen mitään...

Jumppa on siis keskiviikkoisin 18.30-19.30, hinta on 16 ¿/lukukausi, mutta kaksi kertaa saa " kokeilla" ilmaiseksi. Tervetuloa mukaan - tosin vasta ensi viikolla!

Onnea synnyttämään lähteville/lähteneille; muille leppoisaa viikon jatkoa!

:) SolAngel & Rontti 25+5

Vierailija
12/27 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa että Pips pääsi tositoimiin. Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin. Ja Kaisalle toivotaan että pääsisi myös tositoimiin pian. Ellet jo ole?!

Itselläni on koko ajan tuskaisempi olo. Ihan kauhea ajatus että tässä vielä pitäisi kahdeksan viikkoa(saati sitten pari viikkoa pitempään) olla mahan kanssa. Selkä on ihan järkyttävän kipeä... Huomenna ontaas vyöhyketerapia ja todella toivon apua sieltä. Liitoskivut on pahentunu ja tekee kävelyn välillä tosi tuskaiseksi(selkäkivun kanssa yhdessä varsinkin). Sitten kun on noita kipuja ja niistä tulee tuskainen olo niin alkaa supistelee. Siis ei kivuliaasti, mutta sillai et tekee olon tukalammaksi ja tuntuu ettei mitään jaksa. Että sillä tavalla. Valitusta(anteeksi), mutta tämä on nyt vain todellista tällä hetkellä, valitettavasti. Olisin niin mielelläni oikein reipas ja hyväkuntoinen, mutta en voi tälle mitään. Aamupäivät on usein ihan hyviä, jos lepäilee rauhassa kotona, mutta jos lähden tytön kanssa ulos niin siitä se alkaa. Eli siis jos ole pystyssä paljon. Illat on jokatapauksessa selän kanssa kauheita, saati sitten jos on menoja. Miehenikin on monta kertaa tässä miettinyt että miten selviän loppuun saakka jos tämä näin jatkuu, tai pahenee... Sanoin sille sitten että kyllä mä tän jotenkin pukaan pihalle ennen laskettua aikaa, en vain kykene sinne saakka pitämään mahaani, jos se tälläisen olon mulle tekee.... Saa nähdä miten uhkailuni toteutuvat...Mutta en vain pysty tällä hetkellä ajattelemaan että menisi jonnekin viikolle 41 tai 42.

Anteeks kauheesti tälläinen valitusviesti, mutta ajattelin että täällä mua ehkä ymmärretään... Onneksi on parempiakin hetkiä:) Ei tämä koko ajan näin tuskaista ole.

Valitusvirteni lopetan nyt. Menen taas selkäkivuissani makaamaan, ennen kun itku tulee.

Toivottavasti muut voitte paljon paremmin!!!!

Oksaska rv 32+1

Vierailija
13/27 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä luetko tätä enää, mut mä tuolla lokakuisten palstalla huomasin sun äsken kirjoittamasi jutun. Ja ekanakin hyvä et sul on aamulla neuvola, kun sulla oli ollu niitä muitakin oireita ton pikkurillin puutumisen lisäksi. Oliko verenpaineet koholla jne? Toiseks että se menkkamainen jomotus on juuri sitä mikä saattaa hyvinkin olla merkki lähenevästä synnytyksestä! Mulla ainakin sillai alkoi eka synnytys. Ja varsinkin jos sulla niitä kipeitä suppareitakin on. Toivotaan että tosiaan se alkaisi pian. Mua ihan jännittää ajatuskin. Toi on niin jännää aikaa.

Eli siis onnea ja tsemppiä ja voimia sinne kovasti milloin nyt pääsetkin synnyttämään:)

Mutta tulehan kertoilemaan tännekin pinoon niitä kuulumisia kun kerkeät:) Ehkä kirjoitat just nyt, hehe, mistä tiedän.

Oksaska rv 32+1 ja selkä edelleen kipeä, mutta muuten ehkä paremmalla ja positiivisemmalla mielellä, ainakin juuri nyt:)

Vierailija
14/27 |
19.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistuksia alkoi tuleen...

Maha kovettuu ja sit tulee kova kipu, eli tod. näk. SUPISTUKSIA...!!!

Tullut jo muutama... eli aletaas seuraamaan vaikka kelloa! ;)

Ellen nyt sit ihan turhaan innostu...heh...

(Kopsasin tuon laiskana loka-pinosta)

Saas nähä tuleeko nyt sit lähtö tänä yönä?? Vai vasta myöhemmin...

Vähän jo alkaa jänskättään, kun sanoit vielä et tuosta se alkaisi... hui :)

Mut tuun kertomaan huomenna jos oon edelleen kotona :)

Kaisa 39+3

Vierailija
15/27 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisa, toivottavasti alkoi tulee kunnon supistuksia. Kyllä ne sit tietää oikeiksi supistuksiksi(ainakaan itselläni ei ollut epäilystä).

Mä kun pelkään tosiaan sitä että tää menee yliaikaiseksi ja sitten joudun tekemään jonkun jättivauvan ja sitten taas murtuu häntäluu jne. No näin sitten viime yönä unta että menin painoarvioon viikoilla 37+2 ja arvioksi tehtiin yli neljä kiloa jo sillon! Erityisesti mainittiin iso pää! Ja siis esikoisella oli syntyessään 36.5cm, eli aika iso?! No lääkäri siinä unessa kyllä vähän itsekin oli kauhuissaan painoarviosta ja sanoi että harkitaan käynnistystä, siinä sitten soittelin miehelle kuulumisia. Sitten heräsin... Hui.

Niin ja siis esikoinen oli syntyessään(rv 41+2) 3660g ja 52cm. Eli aika keskivertopaino. Mutta siis niilä mitoilla häntäluu murrettiin, joten mä ymmärsin äpolin lääkärin sanoista että jos olis tulossa isompi niin sit kyllä mietitään sitä että käynnistettäis aiemmin. Siksi siis painoarvioon menossa... Joo, siinä siis taustatietoa, jos jotakuta kiinnostaa.

Huvittaa kyllä kun mä täällä taas olen aktiivisin kirjoittelija, onneksi Kaisakin kirjoittelee :) Mutta tosiaan kuten aiemminkin olen sanonu, en oikein muualle pinoudu ja kun tähän jotenkin jää koukkuun, että jonnekin tekee mieli kertoilla kuulumisia. Ja kun täällä saa kaiken purkaa, siis valittaa ihan rauhassa, vai saako? :)

Mutta nyt valmistautumaan, kun pitää lähteä tossa tunnin päästä sinne vyöhyketarapiaan.

Oksaska rv 32+2

Vierailija
16/27 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hiljaista täällä pinossa... Ei paljon Jyväskyläläisiä pinoutumassa niin ahkeraan, kuin OKSASKA :)

Neuvola kuulumisia;

Verenpaine oli nyt ihan ok, 139/90.

Painoa tullut alas (tiistaista 18.10) -200g.

Vauvan sydän äänet oli hyvät, +140.

Pissa hyvä, mutta hieman verta siinä seassa (??).

Vauva jo ihan hyvin kiinnittymässä, muuta ei siis tainnut olla vielä ihan kiinni?!

Vähän veikkailtiin neuvolatädin kanssa, et voi olla että viikonloppuun mennessä alkaisi tapahtua?...!! =) Joten saas nähdä!!

Jos synnytykseen pääsen niin tod. näk. pikkusiskoni tulee kertomaan uutiset tänne palstalle! :)

Ai niin... Tosiaan silloin sairaalassa epäilivät, että mulla olisi raskausmyrkytys ja siksi mun pitää käydä nyt tarkkailussa neuvolassa!!

Koska ne oireet oli siihen viittaavia. Ja nyt oli jo hyvä merkki se, et RR tullut alas ja painoa tullut alas, jolloin turvotus laskee...

Kun menin nukkuun viime yönä niin vauva oli aika levottoman oloinen masussa ja samaan aikaan tuli ilkeitä kipuja alamahaan/alapäähän.

Silittelin masua ja sanoin vauvalle et " kaikki on hyvin ja ei tarvii pelätä, kun kohta synnyt sieltä vaan ulos. Ja kaikki menee hyvin,

äiti lupaa!" Ja samassa vauva rauhoittu mahaan <3 <3 <3

Tosiaan tuntui siltä et vauvalle tuli paniikki mahassa kipujen aikaan ja et se ikäänkuin " liikkui" alemmas...

Voisin tästä mennä kohta (EHKÄ) päikkäreille...

Kaisa 39+3

Vierailija
17/27 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo sitten viime viikon käyny netissä...

Täällä onkin monella jännät paikat, Pips jo lienee tositoimissa! Onnea matkaan jos vielä luet tätäm ja muillekin tsemppiä!

Tosi kurja kuulla, että Oksaskalla on noin surkea olo. Jaksamista mahan ja kipujen kanssa!

Mulla oli viime viikolla töissä maha kireenä vähän koko ajan, se kiristys ei siis oikein lauennut millään. Perjantai-iltana sitten tuli kipeempiä supistuksia 10 min välein jonkun vajaan tunnin. Ei onneks mitään tosi kipeitä, mutta ihan napakoita kuitenkin ja vähän säikäytti tuo säännöllisyys. Onneks kuitenkin loppuivat. Satunnaisesti tullu supistuksia ja maha kovettuu inhasti vähän joka asiast. Tää viikko mulla ollu lomaa ja eilen neuvolalääkäri, joten aateltiin että ei kai sitä viitti mihkään lääkäriin lähteä kun kerran loma edessä ja lääkäri samoin. Ei ne supistukset onneks oo mitään pahaa vielä saanu aikaan, mutta lääkäri silti kirjotti pari viikkoa sairaslomaa ja sanoi ettei viitti riskeerata nyt, pitää ottaa rauhallisesti. Tuntuu jotenkin hullulta olla taas sairaslomalla, kun tosiaan mitään isoja muutoksia vielä alapäässä ei ole tapahtunut...

Eipä tässä kai sitten muuta, täytyy lähteä kohta välipalalle tytön kanssa.

Kölli rv 27+1

Vierailija
18/27 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksaska: Tosi kurjaa, että sua koitellaan tommosilla oloilla :(, toivotaan kuitenkin, että se tästä helpottuu tai sitten ,että vauva syntyisi heti kun se vaan on turvallista..! Tsemppiä!

Kaisa1977: Hyvä, että sulla kaikki ok, varmaan ehti jo säikäyttää vielä tuo raskausmyrkytys epäily.. Saa nähdä innostutko sinäkin tänä viikonloppuna synnytyspuuhiin..:)!

Kaikille muille Jyväsmammoille myös tosi paljon onnea, jaksamista ja hyvää loppuodotusta!

Itsellä huomenna siis se suunniteltu sektio edessä. Jännittää aika tavalla.. Onneksi sairaalaan meno on jo 7 aamulla, niin ei tarvitse koko päivää hermostuksissaan kärvistellä kotona.. Taidan olla senverran hermoheikkotapaus, että ihan säälittää jo etukäteen koko sairaalahlökunnan puolesta..

Taidan lähtee jo nukkumista yrittään.. Terveisiä siis kaikille tasapuolisesti!

Virve + muutama tunti jäljellä..

Vierailija
19/27 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ja tietysti kaikki muutkin jo tositoimiin päässeet!)

Tulehan Virve kertomaan kuulumiset kunhan jaksat ja kerkeät!

...Mua kiinnostaa erityisesti nämä suunniteltuun sektioon liittyvät jutut, kun itsellä on yksi sellainen takana ja saattaapi olla, että tämän toisen kanssa käy samoin...

Almeea 22+0

Vierailija
20/27 |
20.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon onnea sulle huomiseen sektioon!!!

Saas nähdä että nähdäänkö sairaalassa, jos mäkin pääsen tosi toimiin ;)

Kaisa 39+4