Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

käytätkö komentoa Äääp-päp-päp?

Vierailija
08.11.2010 |

siis kieltävä komento, älä koske

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan yrittäessä jotain ei sallittua (hypätä pöydälle jolla on ruokalautanen tms) käytän kyllä tuota "äp-päp-päp-komentoa" ja mieheni nauraa siitä mulle ja toistaa sen kuin papukaija ja nauraa entisestään :D

Vierailija
42/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos pikkulapsien vanhempia pidetään vähän kajahtaneina. = D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on vasta pari kuukautta vanha, ja tiedostan kyllä käyttäneeni tuota joskus - ketä mä oikein olen kieltänyt?! :O

Vierailija
44/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme jos pikkulapsien vanhempia pidetään vähän kajahtaneina. = D

Minulla se on pelkkä "äp", jossa ä:tä ei edes kunnolla kuule. Toimii luonnostaan lapsilla (myös vierailla) ja ainakin koirilla:-) Koulutin perheemme koiria teininä ja tuo tuli aivan itsestään. Kun sain lapsia, aloin automaattisesti käyttää sitä myös lasten kanssa.

Vierailija
45/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pakko myöntää, että käytän sitä joskus. Ehkä just silloin, kun on TOSI kiire kieltää jotain, mutta sanat ei tule yhtä aikaa ajatuksen kanssa.

Vierailija
46/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös PÄ-PÄ-PÄÄ! ja EE-HE-HE-HEI!

Vierailija
47/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äp päp päp!

Vierailija
48/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut noita kirjoitettuina, mutta tiedän kyllä käyttäväni. Sairasta.

Vierailija
49/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon älä tai ei, joskus venyvät pitkiksi äläää, eiii.

Totta puhuen en ole koskaan kuullut aloittajan komentoa.

Vierailija
50/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä mulle on tyypillisempää kiljaista että "irti siitä!"

Vierailija
51/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimii musta hyvin. Varsinkin kissat reakoi noihin koviin konsonatteihin hyvin.

Jatko kysymys: käyttääkö joku kieltona "ai ai, (ei saa)? Ite en käytä tota ollenkaan, mutta olen kuullut joskus jonkun käyttävän..

Vierailija
52/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en. Ihan karmean kuuloista :D

Mä käytän HEIHEIHEIHEIHEIHEI toruvalla äänenpainolla.

Vierailija
53/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajatellut asiaa, enkä tiedostanut muidenkin käyttävän sitä, mutta kuulostaa minusta uskottavammalta kuin pelkkä "aiaiai" tai "ei". Siinä on enemmän pontta!

Vierailija
54/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon joko EI tai Ä-Ä/Ä-ÄÄ :)

Vierailija
55/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, en ole koskaan ajatellut että se on näin yleinen. :D

Vierailija
56/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin itse äännän ä-ä ja pudistan samalla päätäni. Juurikin tuossa äsken, kun pieni käsi hivuttautui tähän pöydälle ja yritti viedä mun puhelimen... :D Eli pikkujutuissa. Jos lapsi esim. yrittää koskea kuumaan uuniin, tms missä voi sattua pahasti, niin silloin kyllä karjaisen EI, mielellään niin kovalla äänellä että lapsi pelästyy ja jähmettyy.

Vierailija
57/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon ä-ä ja pudistan päätä. Siitäkö lie oppinut heiluttelemaan aina päätänsä ja katsoo äitiä totisesti :D

Vierailija
58/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle (ekaluokkalaiselle...) hyvin harvoin :-) Opin Victoria Stillwellillta - ja anoppini pitää mua ihan onnettomana, kun en ole opettanut koiralle ei-sanaa ("ei ota" ja "ei mene" ovat kyllä käytössä).

Vierailija
59/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei live tilannetta että vois testata itteensä ;). Mutta oikein kuin mietin, niin olempa tainnut käyttää ja useammin =D. Tilanne ollut varmaankin yleensä sellainen jossa tarvinnut reagoida sanallsiesti nopeasti.

Vierailija
60/63 |
08.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymykseen vastausta ja törmäsin tähän igs.kirjastot.fi-sivuilla. Silloin tajusin että taitaa olla yleisesti käytössä, ja itsekin taidan käyttää, päätellen myös siitä, että olen aloitusviestin jälkeen kuullut jo kahdesti 7-vuotiaan tyttäreni suusta tuon.

igs:

"Kuinka kaukaisesta historiastamme juontaa komennusmongerrus "Äääp-päp-päp", joka viestii jo naapurin kissallekkin ettei saa tulla rappuun maleksimaan?

Tällä ilmaisulla ei varmaankaan ole minkäänlaista kehityshistoriaa vaan ihminen tuottaa helposti ensimmäisenä äänteen Ääää, kun on kiire äännähtää (!). Äänne p tulee varmaan mukaan osoittamaan jonkin päättymistä ja tuomaan voimaa kehotukseen.

Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto"

t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi