Miksi pieni ikäero??
Olen tässä ystäväni kanssa miettinyt, miksi monet haluavat tehdä lapsia pienellä ikäerolla? Sitten valitetaan kun on rankkaa kahden pikkulapsen kanssa. Ei saa nukkua ikinä yms..
Omat lapset on yli viiden vuoden ikäerolla, joka oli aivan loistava ratkaisu. Jos vielä kolmannen teen(saan) niin odotan kyllä, että tämä kuopus on vähintään sen neljä vuotta..
Kommentit (29)
Meillä 3 lasta kahden vuoden välein (onko tämä ap: n mielestä pieni ikäero vai ei?).
Meillä tähän pääsyttiin seuraavista syistä
- lapsilla on enemmän seuraa toisistaan
- vaipparumba on "kerrasta" ohi
- halusin hoitaa lapset kotona 3 vuoden ikään ja näin kotonaoloaika jäi lyhyemmäksi (muuten olisi ollut 3 x 3 vuotta)
- viimeisenä ikävä kyllä raha, eli piti ajatella päivärahan suuruuttakin
Nyt lapset 3, 5 ja 7. Rankkaa on ajoittain ollut, kenelläpä ei olisi. Elämä kuitenkin maistuu, parisuhde on kunnossa ja lapset onnellisia.
Olisiko elämä jotenkin parempaa jos lapsilla olisi isot ikäerot?
Itse taas en kykene ymmärtämään sitä, että joku haluaa useamman lapsen pitkillä ikäeroilla. Mitä järkeä?
Lapset 1v3kk ikäerolla. Ihan itse olen hoitanut molemmat tähän asti kotona ja vuoden vaihteessa palaan töihin, kun nuorempi hieman yli 2v.
Ei kyllä ole ollut aihettakaan valittaa, koska saan nukkua vaikka 10 tuntia yössä ja muutaman tunnin päikkärit päivittäin, jos vaan haluaisin. Molemmat syöneet ja nukkuuneet todella hyvin vauvasta asti. Esikoinenkin on ollut päiväkuiva 1v8kk lähtien, joten kahden lapsen vaipparumbaa ei ole kovin pitkään ollut.
enemmän kuin sinä:)) Siis vaikka välillä olisikin muutaman kuukauden hoitovapaalla. Tulot mistä ensimmäiset tuet laskettiin oli niin kovat, että en niihin enää millään pääsisi.Tämä syy oli nyt kuitenkin sellainen yksi heitto,mutta yksi syy kuitenkin. Ihmisillä on myös erilainen elämäntilanne ja varallisuus ja sen mukaan jokaisen on elettävä.
että jos vaikka sinulla olisi kolmen lapsen kanssa noin 10 vuoden pilttiputki eli vaippaikäinen kotona, vuoden-puolentoista väleillä se kutistuu puoleen. Ei tarvitse aloittaa uudelleen ja uudelleen imetys-, soseutus-, kakatus- ja nukutusrumbaa.
Meillä on tulossa ikäeroksi 2 v 3 kk, eli kuuluu kai vielä sarjaan pienet ikäerot. Emme todellakaan haluaisi elää imetys-paskavaippa-pilttipurkki-yöheräilyvaihetta vuosikausia. Jos esikoinen olisi jo vaikka 5 v, olisi kamala kynnys aloittaa koko rumba alusta taas, kun on jo tottunut helppoon elämään. Luulen että kuopuksen syntymän jälkeen on vuosi pari vaikeaa, mutta kun sen kestää, olen jälkikäteen vain tyytyväinen että tuli tehtyä putkeen.
olisiko joku jättänyt enemmän väliä?
Keskustelussa ei todellakaan ole tarkoitus mollata ketään, suuri hatun nosto kaikille äideille!!Haluan vain ymmärtää paremmin toisen laisia valintoja tehneitä..
Itselläni on 7 vuotta vanhempi isoveli, emmekä todellakaan olleet lapsina läheisiä. Mutta vanhempana hänestä oli turvaa kun itse olin teini-iässä. Nyt olemme hyvissä väleissä, kavereita...
ap
Poikien ikäero 23 minuuttia
No joo, me haluttiin pieni ikäero siksi että lapsista on seuraa toisilleen kun voivat leikkiä samoja leikkejä keskenään. Ja jotenkin ajatus ikuisesta vauva-ajasta ei meille sovi :). On ihanaa että elämässä on se vauva-aika ja sitten pääsee siitä tarvikekasasta eroon ja elämä niin sanotusti normalisoituu :D.
4 lasta viidessä vuodessa. Tekisin aivan samalla tavalla lyhyillä ikäeroilla jos voisin aloittaa uudelleen.
Ja tuosta valittamisesta ja väsymyksestä. Kyllä yhden lapsen äidit ja pidemillä ikäeroilla lapsensa saaneet taisi pitää suurempaa meteliä väsymyksestään kuin me useamman lapsen äidit tai lyhyillä ikäeroilla lapsensa saaneet. Ainakin silloin 80-90 lukujen taitteessa. Ja silloin ei ollut edes virikehoitoa.
olisiko joku jättänyt enemmän väliä?
Keskustelussa ei todellakaan ole tarkoitus mollata ketään, suuri hatun nosto kaikille äideille!!Haluan vain ymmärtää paremmin toisen laisia valintoja tehneitä..
Itselläni on 7 vuotta vanhempi isoveli, emmekä todellakaan olleet lapsina läheisiä. Mutta vanhempana hänestä oli turvaa kun itse olin teini-iässä. Nyt olemme hyvissä väleissä, kavereita...
ap
heistä on toisilleen seuraa ja se on kertarysäyksellä hoidettu vaippa- ja ratasrumba. Nyt kun ovat isompia, niin voidaan tehdä kaikenlaista yhdessä eikä jonkun tarvitse aina jäädä pois reissusta vauvan takia.
ja edelleenkin ovat hyvin läheiset (tyttö ja poika).
Meillä ei pieni ikäero aiheuttanut mitään ihmeellistä uupumista tai kriisiä, eivät kaikki lapset valvota mahdottomasti jne. Meidän lapsillamme on aina ollut ns. rauhallinen temperamentti. Emme myöskään ole kokeneet mitenkään hankalaksi kahden lapsen huomioimista, eri asia toki voisi olla jos olisi vaikkapa neljä lasta pienellä ikäerolla.
Mutta en minä tuputa tätä meidän ratkaisuamme kaikille! Jos yhtään on epäilystä omasta jaksamisesta, niin kannattaahan sitä miettiä.