Raskausdiabeteksen ruokaohjeet, apua!
Eli haluaisin hallita sekä omaa että vauvan painoa ja syödä paremmin. (oikein)
Yritin googlata, mutta kaikissa ohjeissa käsketään syömään kuituja ihan hirveitä määriä. Kuitenkin olen huomannut että esim. leipä ja puuro nostavat sokereita paljon, enkä ollenkaan ymmärrä miksi niitä pitäisi syödä?!?
Olen miettinyt että olisikohan mun järkevää ihan aloittaa ns. karppausruokavalio? Neuvolassa tätä kysyin mutta th ei osannut oikein vastata, sanoi vain että no kuulostaahan tuo ihan terveelliseltä...
Kaipaisin nyt apua teiltä joilla samanlainen tilanne päällä tai takana, kun ei nyt vauvan hengellä uskaltais oikein alkaa leikkiä.
Kommentit (17)
Minä sairastin myöskin raskausdiabetestä. Minulle ei leipä/puuro/peruna sopinut ollenkaan vaikka neuvola niitä yrittikin tyrkyttää. Lääkäri oli sitä mieltä, että kokeilemalla löytyy jokaiselle se sopivin ruoka.
Minulle esim. pasta ja riisi sopivat pienissä määrin paremmin kuin peruna ja leipä. Muuten elelin aika lailla karppausruokavalion tyylisellä ruokavaliolla, tosin ilman rasvaa.
Sain ohjeen että 5 palaa leipää päivässä korkeintaan, 5 hedelmää päivässä, itse järkeilin ruokavaliosta pois keksit, pullat, jäätelön, kaikki mikä on keinotekoista, ei limuja, perunaa kohtuudella, en muista oliko maitorajoitusta että ei saa litrakaupalla juoda, aina mukana banaaneja että saa nopeesti energiaa.. Vihanneksia sai syödä määrättömästi ja juureksista po5rkkanaa söin pari päivässä. Vauva painoi vaan 3.110 3 viikkoa ennen laskettua aikaa keisarinkyydillä ulos.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2010 klo 11:00"]
neuvolan kuuluu antaa sinne ohjeet miten ja mitä syödä.
Itse sain paksun nipun, missä oli ruoka-aineiden hiilaripitoisuuksia yms.
[/quote]En saanut nivaskaa, hyvin niukat ohjeet mutta järkeilemällä itse loput
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 21:32"]
Sain ohjeen että 5 palaa leipää päivässä korkeintaan, 5 hedelmää päivässä, itse järkeilin ruokavaliosta pois keksit, pullat, jäätelön, kaikki mikä on keinotekoista, ei limuja, perunaa kohtuudella, en muista oliko maitorajoitusta että ei saa litrakaupalla juoda, aina mukana banaaneja että saa nopeesti energiaa.. Vihanneksia sai syödä määrättömästi ja juureksista po5rkkanaa söin pari päivässä. Vauva painoi vaan 3.110 3 viikkoa ennen laskettua aikaa keisarinkyydillä ulos.
[/quote] Suomalaista tomaattia söin koko kesän parista viiteen päivässä.
Mulla on raskausdiabetes, todettiin kuukausi sitten ja nyt on n kuukausi raskautta jäljellä. Mittaan verensokeria koko ajan mutta aamun arvoa en millään saa laskemaan, vaikka päivän aikana sokeriarvot on muuten ihan ookoot.
Olen jättänyt pois kaikki sokerit, pastan, riisin, vaalean leivän ja vehnän sekä kauran ja myös perunat. Syön paljon ruisleipää ja tuoreita vihanneksia, kasvisruokia, lihaa ja kalaa sekä hedelmiä, maitoa en juo mutta syön juustoa ja maitotuotteita (sokerittomia). Mitään mehuja en juo, pelkkä vettä, teetä ja kahvia (ei hunajaa) ja joskus kauheaan makeannälkään light-limua. Huomasin muuten että vissyjenkin kanssa kantsii olla tarkkana, osa maustetuista vissyistä onkin yllättävän sokerisia! On muutenkin aika vaikeaa löytää esim kaupungilla ollessa joku helppo välipala, mutta kyllä se tästä.. Tiukkaa tekee, mutta eihän tämä enää kauaa kestä.
Olisipa erinomaista, jos tottuisin tähän ruokavalioon raskauden jälkeenkin - paino nimittäin laskee puoli kiloa viikossa.. Siitä ei kuulemma ole vauvalle mitään haittaa, koska se ottaa minkä tarvitsee ja määrä on pieni. Mutta jos söisin tällä tavoin raskauden jälkeenkin, laihtuisin varmaan aika mukavasti!
mitä se sun leipä ja puuro on?
Niitten pitää olla kuitupitosia. Ei minuuttipuuroa, se muuttuu sokeriksi elimistössä!
Leipä taas tummaa. Eikä sitäkään vedetä kuin yks per ruoka.
Kyllä sun mittauksissa joku muu asia nostaa sokerit kuin se että syöt leipää, joka on tasanen hidas.
Miten harvoin syöt ruokaa?
Karppaamisessa syödään paljon kasviksia, vähän tai ei juuri lainkaan hiilareita, ei perunaa, rasvaa, kermaa, kalaa, kanaa, lihaa.
Ainoa ero siis on ettei syödä hiilareita ja vedetään rasvaa mutta kun ajatellaan sitä hiilarimäärää niin tavalliseen ruokaympyrään kuin sokeritautiselle niin ei leipää, viljaa muutenkaan vedetä kaksinkäsin!
Todellakaan et aloita karppaamista. Menet ravintoterapeutille, neuvola antaa aikoja jos ei tätä muuten huomaa. Ja verensokerit jos perseellään niin menet lääkäriin.
vaika aika hyvin olen suosituksista tietoinen, äidilleni jouduin diabetesruokavaliota opettamaan aikoinaan. Mutta silti oli tosi kiva saada malliruokalistoja, ja taulukoita eri ruokien arvoista ja määristä. Niitä yhdistelemällä sai nopsaan tarvitsemansa tiedon ja mun sokeriarvot oli loistavat koko ajan.
Itse olen sairastanut raskausdiapetestä kaikissa viidessä raskaudessani.
Joka kerta kävin ravitsemusterapeutilla, ekassa raskaudessa muistaakseni neljä kertaa, muissa 1-2 kertaa.
Minullakin murot, leivät ja puuro nosti sokeriarvoja. Samoin peruna, riisi ja pasta.
Aika minimiin ne jätinkin.
Aamupalalla söin usein rahkaa (maitorahka, maustamaton) ja sekoitin joukkoon joko marjoja tai sokeroimatonta vauvan hedelmäsosetta tai ananaspaloja.
Mehukeitotkin on hyviä tuohon, tosin niistä pitää valita sokeriversio.
Perunan, riisin ja pastan korvasin Wokkivihannessekoituksilla. Onneksi niitä on erittäin paljon markkinoilla.
Niitä sitten maustin joko curryllä (kanan kanssa) vinkki: mango-curry on ihan loistava mauste!!
Joskus laitoin sekaan murusen kasvisliemi kuutiota tai maustoin vaikka mustapippurirouheella. Kokeilemalla löytyy mieluisat niin liha-, kala kuin kanaruokiin.
Ja erittäin tärkeää on pitää säännöllinen rytmi ruokailuissa.
Minä pidin näin:
aamiainen klo 8
lounas klo 11.30
välipala klo 14.30
päivällinen klo 17.30
iltapala klo 21.
Lisäksi mukana aina käsilaukussa joko banaani, mandariini tai omena. Ja pillimehu.
Nämä siksi, että varsinkin loppuvaiheessa saattaa yhtäkkiä sokerit heittää, romahtaa alas vaikka kesken kauppareissun. Silloin on pakko istua alas ja syödä jotain tai muuten lähtee taju. Oikeesti.
Raskausdiapetes ei ole mikään mörkö, eikä lapsen hengellä ole vaaraa, kunhan otat asian oikein, mutta liian synkkyyteen ai tarvitse vaipua. Totut pian uuteen ruokavalioon, joka on niin hyvää ja terveellistä että mielikin kohenee hetkessä!!
Ja se ravitsemusterapia.. se on tarpeen! Suosittelen varaamaan ajan jo hyvissä ajoin ennen joulua, jotta saat ihania jouluherkkujakin nauttia, diapeetikon versioina. Nam!
Herkullista ja makujen täyteistä (ja ennen kaikkea terveellistä!) raskausaikaa sinulle!
t. Joku joka jatkaa diapeetikon ruokavaliolla vaikkei enää sokereissa häikkää olekaan :) On vaan niiiiiiin paljon parempi olo!
Mä ainakin lisäsin kasvisten syöntiä. Ja jätin karkit pois, se riitti mulle, ei mee sokerit lähellekään raja-arvoja.
Ootko sä mitannut sokereita? Mulle ainakin lyötiin heti käteen sokerimittarit. Sillä se täysin selviää mikä sun sokerit nostaa. Mittaat sokerit joka aterian jälkeen ja pidät samalla ruokapäiväkirjaa, mihin siis merkkaat joka aterian ruuat ja sen jälkeisen verensokerin. Siitä näkee ihan selvillä numeroilla mitä kannattaa vältellä. Ei tarvi enää arpoa mitä pitäisi syödä.
Ja eikö sua ole lähtetetty ravintoterapeutille. Meillä sinnekin laitetaan suunnilleen vaikka ei haluaisi. Viime raskaudessa kävin, ja sillä ei ollut muuta sanottavaa kuin että kyllä teillä hyvin syödään. Sata kilsaa ajamista tuon takia tuntui "vähän" turhalta.
kolme ruishapankorppua oivariinillä, siivulla metvurstia ja juustoa ja kupin teetä, ilman sokeria.
lounaaksi jotain lihaa ja salaattia ja mahdollisesti yhden tai kaksi pientä perunaa ja joskus ruisleivän.
välipalaksi viili. Ihan perus kevytviili.
Päivällinen kuten lounas tai sitten täysjyväpastaa ja jauhelihakastike (ei suurustettu)
Iltapalaksi pari ruisleipää ja kinkkua&juustoa + kuppi teetä.
Sokerit on ollu yleensä noin 9-13 aikavälillä 30-45 min ruokailusta.
Siksi kukaan ei voi antaa sataprosenttista vastausta mikä sulla nostaa verensokeria, kun tosiaan se leipä nostaa joillakin ja toisilla ei.
Saitko neuvolasta sen lapun, missä on, että minkä verran mikäkin ruoka sisältää hiilihydraatteja. Joissain ruuissa hiilihydraatteja ei ole käytännössä lainkaan. Niitä ruokia kannattaa suosia.
hiilareita PITÄÄ syödä jotta elimistöllä on polttoainetta. jos ei syö hiilareita eli karppaa, kaikki ketoaineet eli sun myrkyt menee istukan läpi suoraan vauvaan. näin sanoi mulle viime viikolla diabeteshoitaja.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:59"]
hiilareita PITÄÄ syödä jotta elimistöllä on polttoainetta. jos ei syö hiilareita eli karppaa, kaikki ketoaineet eli sun myrkyt menee istukan läpi suoraan vauvaan. näin sanoi mulle viime viikolla diabeteshoitaja.
[/quote]
Onkohan sun diabeteshoitaja sekoittanut ketoasidoosin ja ketoosin keskenään? Ei olis eka kerta kun näin käy terveydenhoitohenkilökunnan taholta. Kaikkein pelottavinta tässä on se, että diabeteshoitaja ei tiedä ketoasidoosin ja ketoosin eroa!
Sä syöt liian harvoin. Etkö mittaa useammin arvoja? mun piti alkaa syödä tukeva välipala iltapäivällä, leipää ja viili, ennen kun sain arvot kuntoon. Ei mulla kyllä koskaan noissa lukemissa huitele. Mitä leipää oikein syöt?
Mene sinne ravitsemusterapeutille. Hiilareita tässä on itsekin laskenut, ylös päin kylläkin. Hyviä sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 18:59"]
[/quote]
Onkohan sun diabeteshoitaja sekoittanut ketoasidoosin ja ketoosin keskenään? Ei olis eka kerta kun näin käy terveydenhoitohenkilökunnan taholta. Kaikkein pelottavinta tässä on se, että diabeteshoitaja ei tiedä ketoasidoosin ja ketoosin eroa!
Ja mammat luottaa diabeteshoitajaan kun jumalaan:( .Netti ja kirjasto täynnä tietoa,vois itsekin tutustua ravintoon ja sen vaikutukseen.
[/quote]