Harry Potter-elokuvat, mikä on ikäraja? entäpä loppupään kirjoissa?
Kommentit (7)
Loppupään kirjoja antaisin n. 10-vuotiaan lukea. Toki lapsesta hiukan riippuen.
Muistan aikaisempia ketjuja aiheesta täällä ja kyllä niissä on ollut kanta jopa kaikkein tiukimmillakin, että 2-3-luokkalaiset voisivat jo lukea Potterit liki kaikki..
Meillä on esikoinen nyt 3-luokalla ja 2-luokan lopussa ahmi 4 ensimmäistä Potteria, 3 siis odottaa hyllyssä milloin antaisimme luvan ne lukea.
Tuntuu vaan vähän hölmölle niitä siellä pitää kun jatkosarja kyseessä ja edellinen odottaa sitä että jatkoa luettaisiin..
Muutama päivä sitten tuli Viisasten kivi tvstä, antaisikohan 3-luokkalaisen katsoa sen..entäpä 1-luokkalaisen..
ap *miettii*
En anna hänen vielä kys leffaa nähdä, on sen verran herkkä ja mielikuvitusrikas lapsi että voisi olla liian tujua kamaa hänelle.
ap
Muutama päivä sitten tuli Viisasten kivi tvstä, antaisikohan 3-luokkalaisen katsoa sen..entäpä 1-luokkalaisen.. ap *miettii*
viimeisimpiä ei olekaan sitten nähnyt. Ja ihan sylikkäin sohvalla ja olin itse lukenut kirjat etukäteen joten tiesin mitä tuleman piti ja osasin selostaa taustojakin.
Kirja on kuitenkin turvallisempi kuin elokuva, koska oma mielikuvitus asettaa ne rajat. Leffojen kauhut voivat olla pahempia mitä oma mielikuvitus ikinä keksisikään.
No, lapset ovat erilaisia. Mutta rowling on itse suositellut, että kukin kirja on suunnattu suunnilleen saman ikäiselle kuin Harrykin on kirjassa. Ja kyllä esim. viides kirja on jo aika ahdistava tunnelmaltaan (kuvaa hyvin murrosikäisen mieltä kaiken muun erikoisen:) lisäksi).
Lue itse kirjat ja pohdi, sopivatko jo lapsellesi!
mutta 1 & 2 -kirjat menee sovellellen aikuisen lukemana ekaluokkalaisellekin. Siitä eteenpäin vasta yläasteikäiselle.