Eronneet, katkeaako välit appivanhempiin myös?
Mietin, kun mieheni puolella kaksi sisarusta eronnut ja lapsenlapsia on näistä liitoista useampi. Ja korvat punaisena saa kuunnella yleensä anopin kommentteja sitten näistä eronneiden existä ja joskus niistä lapsistakin. Käsittämätöntä paskaa suomeksi sanottuna suoltaa näistä ja aivan pokkana vielä.
Itse olen yhden exän kanssa ystävä ja paljon tekemisissä. Jotain siis tiedän eron syistä, lapsista jne.
Järkyttävintä on ollut huomata, että appivanhemmat ei ikinä tapaa lapsenlapsiaan enää. Syy tähän on se, että se exä voi saada vapaata ja omaa aikaa, "ei tässä kenenkään puolesta aleta lapsia katsomaan". Lapsenlapset ovat sitten menettäneet suhteensa isovanhempiinkin. Toinen kumma huomio on ollut se, että isovanhempien mielestä ainoa asia, mikä on tärkeää etävanhemman suhteen, on se että etävanhemman täytyy antaa rahaa ja lahjoja, muu yhteydenpito on toissijaista. Eli jos murkkuikäistä ei kiinnosta muu kuin rahan ja materian saaminen, se on ok. Ja exä, joka ei halua tällaista suhdetta yllä pitää, on täys paska anopin mielestä.
Emme ole eroamassa ja olen melko hyvä ystävä anopin kanssa. Kuitenkin nuo asiat ovat saaneet miettimään, kannattaako olla kovinkaan syvällinen ystävä tai pitäisikö antaa lasten olla vähemmän tekemisissä tms. Mieheni on aika kova kulkemaan omia teitään, pettämistä en ole koskaan epäillyt, mutta toisaalta eihän sitä tiedä. Jos pettäisi, heti jättäisin ja mies tämän tietää..