ASO-maksusta, kuinka tämä oikesti menee?! OV
Kun muuttaa Asoon, pitää maksaa nk. ASO-maksu, Googlettamalla löysin kahta eri tietoa, kumpi pitää paikkaansa:
Jos asunto on rakennettu esim. 2002 ja silloin ASO-maksu on ollut 15´000€ ja nyt 2011 jos ostaa sen niin indeksikorotusten jälkeen tuo ASO-maksu on 20´000€.
Ja jos muutamme pois esim. vuonna 2016 saammeko VARMASTI tuon maksamamme 20´000€ takaisin (+mahdolliset indeksikorotukset).
Vai voiko käydä niin että "indeksit laskevat" ja se summa mikä taataan että saamme pois muuttaessa on se ALKUPERÄINEN ASO-maksu mikä tulisi vuodelta 2002 kun asunto on rakennettu, eli olisi vain 15´000€?
Tämä asia todella kiinnostaa, ja kiitollinen olen jos joku joka oikeasti tietää voisi vastata. Nyt on kai ollut niin etteivät indeksit ole laskeneet jne. mutta kumman mukaan se ASO-maksu palautetaan, saako AINA takaisin vähintään sen mitä maksaa ASO-maksua riippumatta paljonko se 1. ASO-maksu rakennuksen valmistuessa on ollut.
Kommentit (7)
Vielä pakko kysyä, eli vaikka tulisi mikä tahansa lama tmv. ja hinnat laskisivat, niin sen ASO-maksun minkä itse on maksanut saa aina pois?
Nythän ASOjen hinnat ovat nousseet, mutta entä jos laman tmv. vuoksi laskevat, saako sen oman aina pois, vert. esim. omistusasunto jossa hinnat voivat laskea ja ei saa omiaan pois?
Pähkinänkuoressa: ASO:ssa ei siis koskaan voi hävitä rahaa (=sitä maksamaan ASO-maksua)?
ap
Olen jo saanut kerran asoasunnosta indeksikorotuksella varustetun summan takaisin. Nyt asun toisessa asossa ja välillä aina kyselen, että mitä tästä nyt saisi. Ovat asuntojen hinnat kovasti nousseet, joten paljon saisin.
Ei, vaan sen *alkuperäisen* asomaksun saa aina takas. Indeksikorotuksen osuus VOI myös laskea! Esimerkkitapauksessa saa takuulla takas sen 15 000 €, mutta indeksikorotuksen osuus lasketaan uusiksi. Viiden tonnin osuus saattaa siis myös kutistua, JOS indeksi laskee (jota se tosiaan ei vielä tähän mennessä ole tehnyt).
asunnon saa lopulta omaksi, mutta ei Suomessa.
Indeksikorotuksella. Me maksoimme 8v sitten 22 000, nyt naapuri just muutti samankokoisesta ja sai kämpästä hieman alle 30 000