Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholi tekee juhlasta juhlan?

Vierailija
05.11.2010 |

Tuosta ristiäiskeskustelusta tuli mieleen... Miksi alkoholi on niin tärkeä juhlassa? Miksi se tekee juhlasta juhlan monen mielestä?

En ole absolutisti enkä tuomitsija. Lähinnä vain pohdiskelen asiaa.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna käy pukki.

Juhannuksena poltetaan kokko.

Synttäreillä lauletaan paljon onnea vaan ja syödään kakkua.

Juhlia juhlistetaan maljoilla.

Vierailija
2/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoittaa tiettyä arvostusta...voihan toki lasissa nostaa vaikka limua mutta onko se nyt sit niin arvokasta? Kännääminen on moukkamaista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna käy pukki.

Juhannuksena poltetaan kokko.

Synttäreillä lauletaan paljon onnea vaan ja syödään kakkua.

Juhlia juhlistetaan maljoilla.

Maljojen nostaminen (siihen kai aloituksessa viitattiin) on juhlava tapa, joka ei kuulu arkisiin tilanteisiin.

Vierailija
4/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juoda lapsen kunniaksi alkoholia?

Ja miksi alkoholi on arvokkaampaa kuin limu? Koska se on kalliimpaa?

Ja en puhu tosiaan kännäämisestä. Ymmärrän, että yhden kuoharilasin juominen ei tee kenestäkään dokua eikä juhlasta ryyppybileitä.

ap

Vierailija
5/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai näin olen minä ainakin käsittänyt. suomessa vaan ei osata suhtautua alkoholiin joko että ei oteta ollenkaan tai otetaan kaksin käsin. ristiäis keskustelussa mainittu lasillinen kuohuviiniä ei taida ketään huppeliin saattaa. samoin kuin jouluna on ruuan kanssa mukava ottaa lasi viiniä, eikä se tarkoita että se tapio-pullo pitäisi tempasta isän huiviin ja heittää akka ja lapset pihalle.

Vierailija
6/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osoittaa tiettyä arvostusta...voihan toki lasissa nostaa vaikka limua mutta onko se nyt sit niin arvokasta? Kännääminen on moukkamaista...

juominen on rahvaanomaista. sivistyneistön ainakin luulisi tajuavan alkoholin haitallisuuden ja siksi se jo pelkkänä tapanakin on sopimaton vauvan juhlaan.

Vierailija
7/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele kuoharilasin johtavan hillittömään dokaamiseen.

Mietin vain, että miksi se yksikin on tarpeellinen? Etenkin lapsiin liittyvissä juhlissa.

ap

Vierailija
8/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai näin olen minä ainakin käsittänyt. suomessa vaan ei osata suhtautua alkoholiin joko että ei oteta ollenkaan tai otetaan kaksin käsin. ristiäis keskustelussa mainittu lasillinen kuohuviiniä ei taida ketään huppeliin saattaa. samoin kuin jouluna on ruuan kanssa mukava ottaa lasi viiniä, eikä se tarkoita että se tapio-pullo pitäisi tempasta isän huiviin ja heittää akka ja lapset pihalle.

No ei kaikissa maissa juoda alkoholia ns. lastenjuhlissa. Olenpa ollut Ranskassakin juhlissa, joissa ei ollut alkoholitarjoilua (kun paikalla oli paljon lapsia).

Vierailija
9/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voidaan myös muistella myöhemmin mitä kaikkea juhlissa tapahtuikaan.

Vierailija
10/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin lapsen kunniaksi maljan nostaminen junttia? Ei todellakaan ole...olisko fiksumpaa täyttää ne maljat Pommacilla vai? Miten se on lasta kohtaan väärin jos aikuiset ottavat yhden lasin kuoharia?

Vierailija
11/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli yleensä nämä maljannostoperhejuhlat ovat lähinnä naurettavia, kun ei edes maljapuhetta osata pitää ja moni roikottaa sitä lasia miten sattuu, osa maistelee siitä jo ennen maljannostoa jne.

Eli ihan kiva juttu tuo kuohuviinilasillinen, mutta ensin suomalaiset käytösoppiin, miten sen kanssa oikeasti toimitaan, ihan siellä kotiristiäisissäkin. Laissa voi olla vaikka vettä, ei sinne viiniä tarvita.

Vierailija
12/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten niin lapsen kunniaksi maljan nostaminen junttia? Ei todellakaan ole...olisko fiksumpaa täyttää ne maljat Pommacilla vai? Miten se on lasta kohtaan väärin jos aikuiset ottavat yhden lasin kuoharia?

Milloin suomalaiset ovat oppineet luontevasti pitämään puheita? Maljaa kun ei sovi nostaa ilman sitä puhetta - se unohtuu meiltä liian usein.

Vierailija
13/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nyt joku perinne on perinne? Miksi jouluna syödään kinkkua eikä makaronilaatikkoa? Miksi saunan jälkeen juodaan saunaolut eikä maitolasi? Miksi varpajaisissa poltetaan sikarit? Miksi pääsiäisenä syödään suklaamunia? Miksi juhlissa kohotetaan malja? Miksi se on useimmiten kuohuviini/sampanja? Se on perinne. Tarvittaisiin joku etnologi (?) selvittämään mihin tällainen koko länsimaissa vallitseva perinne perustuu.

Minä en juo lasten kunniaksi alkoholia, vaan nostan lapseni kunniaksi maljan. Sampanja todella on arvokkaampaa, parempaa ja spesiaalimpaa kuin limu, joten siksi haluan tarjota sitä arvokkaissa juhlissa. Minä en usko että siinä on mitään ristiriitaista, ellei todella alkoholi ole siinä porukassa jollekin ongelma, tai jos perheessä on ollut alkoholismia.

Vierailija
14/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en puhu tosiaan kännäämisestä. Ymmärrän, että yhden kuoharilasin juominen ei tee kenestäkään dokua eikä juhlasta ryyppybileitä.

ap

voihan se tavallaan juoman hintaankin liittyä, mutta minun mielestäni se on enemmän tapaan perustuvaa. Ihan samalla tavalla, kuin juhlissa yleensä tavataan tarjota mieluummin kokolihapihviä kuin jauhelihapihvejä.

Minusta ei ole ristiriitaista juoda lapsen kunniaksi alkoholia. Ei minusta ole ristiriitaista syödä vauvan kunniaksi järjestetyissä juhlissa täytekakkuakaan, vaikka juhlan sankari itse on pelkällä rintamaidolla.

t. 4

Vierailija
15/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainakaan aloittaja ei puhunut maljoista vaan yleensä alkoholista? Eli siis kännäys menee mielestäni tähän samaan?

Vierailija
16/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettamassa sivistysoppia. Minulle samppanja on juhlajuoma ja lapsen ristiäiset on juhla. Mukelo ei tiedä aikuisten juoneen lasillista kuohuviiniä, joten tuskin saanee traumoja. Ja jos mietitään että juhla on lapsen juhla, niin maitoahan sitä pitäisi sitten kahvien sijasta tarjota, eihän vauva kahvia juo?

Ihan ihme asioista sitä ihmiset ongelman saakin aikaan...

Vierailija
17/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oppii että voi kilistää silloin tällöin, eiköhän se opi niitä oikeita lasinpitotapoja (joita joku peräänkuulutti?) ja toisaalta myös sen, että ihan oikeasti voi nauttia vain lasillisen ilman että siihen liittyy kännäystä tai kieroutunutta suhdetta alkoholiin. Ja että kuskit / halukkaat juovat jotain muuta. Ja sekin on ok.

ap

voihan se tavallaan juoman hintaankin liittyä, mutta minun mielestäni se on enemmän tapaan perustuvaa. Ihan samalla tavalla, kuin juhlissa yleensä tavataan tarjota mieluummin kokolihapihviä kuin jauhelihapihvejä.

Minusta ei ole ristiriitaista juoda lapsen kunniaksi alkoholia. Ei minusta ole ristiriitaista syödä vauvan kunniaksi järjestetyissä juhlissa täytekakkuakaan, vaikka juhlan sankari itse on pelkällä rintamaidolla.

t. 4

Vierailija
18/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juhliin laitetaan puku eikä farkkuja?

Miksi juhlissa syödään jotain muuta kuin HK:n maksalaatikkoa?

Miksi juhliin katetaan valkoiset pöytäliinat eikä muoviliinoja?

Miksi ennen juhlia käydään kampaajalla?

Miksi juhlissa on elävää musiikkia?

Miksi juhlissa on kynttilöitä, servettejä, kukkia, koristeita jne.?

Miksi juhlissa pidetään puheita?

Miksi juhlissa nostetaan kuohuvia maljoja?

Kaikkiin kysymyksiin vastaus on se, että tietyt tavat luovat juhlan tuntua. Juhlassa tehdään jotain muuta kuin mitä tehdään arkena.

Vierailija
19/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän se on sellainen juhlaan kuuluva asia, siinä missä sekin että tarjottavana on jotain tavallista parempaa syötävää. Ei tietenkään pakollinen, ja yleensä nimenomaan se yksi lasillinen. Ja tuntuisi hassulta nostaa limsamalja, mitä ketjussa ehdotettiin, tuntuisi kuin oltaisiin lastenjuhlissa :)

Vierailija
20/31 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää makeista juomista (eism. limut ja mehut), ja vesi nyt ei maistu miltään. Maito ei myöskään minusta useimpien ruokien kanssa sovi, ei myöskään pelkältään. Jos haluan juhlia, siihen kuuluu lähes aina myös makunautinnot, eli hyvä ruoka ja juoma. Useimpien lempiruokieni kanssa minusta parhaan makuista on viini. Juhlamaljana haluan jotain mikä on hyvää sellaisenaankin, yleensä siis kuiva kuohuviini.

Jos olisi alkoholittomia versioita jotka maistuvat yhtä hyvältä kuin holilliset ostaisin mieluummin niitä. Silloin voisin juoda AINA hyvää juomaa ruuan kanssa, vaikka kesken työpäivän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi