Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikallani ei aiota enää palkata ylikoulutettua väkeä tilapäishommiin - voi kiva

Vierailija
05.11.2010 |

Olen pari vuotta sitten valmistunut FM, ja valitettavasti tällä hetkellä omalla alallani on tosi huono työllisyystilanne: liikaa väkeä ja työpaikkoja vähennetään koko ajan (tilanne oli ihan eri silloin kun aloitin opiskelut). Jotenkin olen saanut kitkuteltua oman alan pätkätöissä, sekä ennen että jälkeen valmistumisen. Koko ajan tullut huonoja uutisia, valtion laitoksissa aiotaan vähentää väkeä eli uusia ei palkata kun entiset jää eläkkeelle jne. Nykyisessä työpaikassani tuli ilmoitus että tästä lähin ei palkata enää väkeä jolla on liikaa pätevyyttä väliaikaisiksi, käytännössä siis kaikki pätkätyöt menevät opiskelijoille ja valmistuneiden työllistyminen vaikeutuu entisestään. Ja samaan aikaan pääsykoekiintiöt pidetään ennallaan, koska rahaa tulee sen mukaan miten paljon väkeä valmistuu.

Alan vaihto on hankalaa, koska olen tehnyt käytännössä vana oman alan töitä -minkä kuvittelin olevan hyvä juttu! Olen hakenut töitä oman alan ulkopuolelta, mutta tuloksetta kun ei ole muiden alojen työkokemusta tai sitten olen liian koulutettu.

Että hyvää viikonloppua vaan. Vituttaa ihan kybällä. Jos jollain on joku hyvä ehdotus miten tilanne ratkeaa, niin KAIKKI ehdotukset otetaan vastaan.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos täydentäisit tutkintoa sopivalla sivuaineella? Esim. taloushallintoa, tai jotain muuta vastaavaa, mitä harva humanisti hallitsee. Voisit varmaan tuossa 1,5 vuodessa ehtiä tehdä jopa toisen pääaineen kauppa-/taloustieteiden puolelta. Näillä taidoilla on työelämässä kysyntää.

Oman alan töitä haen aina kun niitä on, tämän vuoden puolella on tainnut tulla julkiseen hakuun 4 paikka joita olen voinut hakea (kaikkia en ole voinut hakea kun ovat halunneet esim. toiseen osa-alueeseen erikoistunutta). Myös opettajia on tällä alalla liika atarjolla, joten ei siitäkään ole ratkaisuksi.

Olen hakenut vaikka mitä töitä oman alan ulkopuoletakin, mutta en kelpaa kun ei ole esim. kokemusta myyjänä. Ja kun on ne paperit niin moni työnantaja ilmeisetsi ajattelee että häipyisin heti tai en viihtyisi :P

Yksinkertaisin ratkaisu.

Vierailija
22/22 |
05.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja riemusta kiljuen siirtyisin yksityiselle sektorille jos vana pääsisin. Valtion ja yliopiston puolella työskenetly suoraan sanottuna vituttaa enemmän päivä päivältä. Enkä tavoittele mitään uraputkea tai huippupalkkaa, kunhan olisi säännölliset ja edes kohtalaiset tulot eikä pelkkää pätkäduunia ja epävarmuutta.

Yki toivon pilkahdus tulee miehestä: yksi kova tutkimusryhmä ulkomailla hakee post-doceja ja ovat kovasti kyselleet että hakeehan mies paikkaa (ja hakee). Ulkomailla saisi ehkä helpommin töitä oman alan ulkopuolelta ja siten sitä työkokemusta. Haussa miehellä tällä hetkellä myös yksi vakityö Suomessa toisessa kaupungissa, jos sen saa niin tänne jäädään ja muutetaan, vakiduuni on vakiduuni ja kahden pätkätyölaisen elämään verrattuna luksusta. Ehkä sieltä toisesta kaupungista saisi töitä oman alan ulkopuolelta helpommin, ainakin toivon niin.

Voisitko harkita akateemista maailmasta yksityiselle puolelle siirtymistä? Yliopistomaailmasta tulevat ovat joillakin aloilla hyvin kysyttyä työvoimaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän