Olenko ylihuolehtiva/-stressaava kun harkitsen kännykän hankkimista 5-vuotiaalle? (ov)
Meidän 5-vuotias on aika usein mummoilla hoidossa, toinen mummo on vähän päälle 70 ja toinen vähän alle. Nyt toinen mummo on valitellut, kuinka häntä usein huimaa esim. saunan jälkeen ja mulle tuli mieleen, että mitä jos jotain sattuu kun lapsi siellä hoidossa, esim. mummolta menee taju tms.
Lapsi ei itse osaa avata mummojen kerrostaloasuntojen ovia joten jäisi varmaan sinne asuntoon hädissään pyörimään...
Olenko nyt av-raadin mielestä ihan ylisuojeleva ja hysteerinen, kun ajattelin josko lapsen reppuun pakkaisi kännykän, jossa pikavalinnat iskälle ja äidille?
Kommentit (7)
Toki voit hommata kännykän jo pienelle, mutta ihan hyvin voit opettaa käyttämään mummon puhelinta tai neuvoa (ja sopia) naapuriavusta, jos jotain sattuu.
Onko muuten hätätilan mahdollisuus oikeasti reaalinen vaiko ehkä vain peikkona mielikuvituksessasi? Ethän lietso lapsellesi turhaa paniikkia? Jokainen meistä voi kohdata kuoleman milloin tahansa, ja se on toki lapsillekin tehtävä selväksi, mutta paniikinomainen "onko kaikki hyvin"-varmistelu on jo liikaa normaalielämässä.
kun lapsi hoidossa jos mitään ihmeempää ei ole - luotan mummoihin samoin kuin päiväkodin väkeenkin eli soittavat kyllä minulle, jos joku hätä tai jotain asiaa. Luotan siihen, että mummot kyllä hoitavat hommansa ja päivän kulusta voidaan jutella sitten kotosallakin - antaa mummon ja lapsen nauttia toistensa seurasta.. ;)
Enpä oikein usko, että tuo meidän 5-vuotias osaisi hätäkeskukseen hädissään soittaa ja kertoa esim. mummon osoitteen..?
En oikein ymmärtänyt, miten tuo hoitokertojen määrä liittyy tähän asiaan? Lapsi on pk:ssa mutts noin kerran viikossa viettää "mummopäivän" jommalla kummalla isoäidillä.
että jos todettu mummolla jotain sairautta, niin onko liian raskasta hoitaa lasta. Ehkä tuntimäärää voisi lyhentää tms.
Eräs ystäväni hoidatti lapsiaan omalla äidillään, joka oli hyvin sydänsairas. Eli siis tahdistimen varassa, oma sydän ei löisi hetkeäkään yksin (näin todettiin siis sairaalassa). Lapset olivat paljon hoidossa (kaikki alle kouluikäisiä aluksi), ja sitten kun nuorin meni eskariin, tämä mummo kuoli yllättäen rappukäytävään aivoverenvuotoon. Ei voi koskaan tietää, mitä tapahtuu vaikkapa vain itsellesi. Sellaisen, jonka olettaa kuolevan, elääkin pitkään, ja joskus sitten toisinpäin.
hoidattaa lasta mummolla joka tuollaisessa kunnossa. Voihan siellä vierailla muutenkin. Mutta jos tosiaan kunto on sellainen että sun tosissaan pitää miettiä että hankkisitko kännykän lapselle kun pelkäät että mummolle sattuu jotain lapsen ollessa siellä hoidossa??
antoi tosiaan ajattelemisen aihetta. Olen menettänyt osan perheestäni (mukana yksi lapsi ja kaksi aikuista) tapaturmaisesti mikä luonnollisesti oli minulle hyvin traumaattinen kokemus joten edustan varmaan juuri sitä "ikinä ei tiedä mitä ikävää sattuu ja ihan mitä vaan voi sattua" -ajattelutapaa... Täytyy tosiaan pohtia sitä, ettei vain lapselle aiheuta turhaa hätäilyä.
Ja molemmat mummot tosiaan ihan perusterveitä ja varsinkin tällä toisella on vähän liikaakin virtaa mielestäni..;)
Kiitos kommenteista!
-ap
Siis tämä kyseinen mummo voi oikein hyvin ja on virtaa täynnä, hyväkuntoinen ja hyvin aktiivinen ja ITSE haluaa lapsen ottaa aina silloin tällöin päiväksi vaikka voisin lapsen päiväkotiinkin viedä. Käyvät uimassa, puistoissa etc. Mummo tosiaan vain "erehtyi" mainitsemaan, että on esim. saunan jälkeen huimannut (varmaan ihan normaalia verenpaineen vaihtelua), mutta itselle tuli tuossa kohtaa vaan mieleen, että mitä jos oikeasti jommalle kummalle mummolle jotain sattuukin.
-ap
jos mummoilla on puhelimet. Voit itse soittaa tarkistussoittoja tai lapselle voisi opettaa, miten soittaa mummon puhelimesta esim. hätäkeskukseen. Jos oma lapseni on mummoilla hoidossa, soitan aina ihan kysyäkseni kuulumisia ja välillä saatan jutella lapsenkin kanssa.
Eri asia tietenkin, jos mummoilla todettu jotain sairautta. Silloin ilman muuta kännykkä mukaan. Vai voisiko noita hoitokertoja vähentää?