Kysymys poikien (6-9v) äideille: (liittyen kaverivierailuihin)
Mitä pojat tekevät teillä vierailun aikana (iät?)? pystytkö keskittymään samanaikaisesti omiin töihisi?
Kuinka pitkiä aikoja leikkivät samaa leikkiä?
Meillä juuri kylässä pojan kaksi kaveria. Olen vilkuillut kelloa n. 20 kertaa minuutissa ja tuntuu, että tää koheltaminen alkaa riittä jo NYT.
(Tavallisesti on pelannut pleikkaa tämän kyseisen kaverin kanssa, mutta tänään sovittiin pelittömästä päivästä).
Kommentit (9)
pystyn keskittymään omiin hommiin. Leikkivät mitä milloinkin esim pelaavat pleikalla, rakentavat legoilla, leikkivät sormiskeiteillä, katsovat videoita you tubesta, tekevät sarjakuvia ym.
6v tykkää olla ulkona eli hänen kaverit ja leikit on lähinnä siellä.
ja kaverit saman ikäisiä.
Voivat rakennella legoilla parinkin tuntia putkeen, jos niillä sattuu olemaan hyvä juttu menossa.
Noin 6-vuotiaasta asti on kaverivierailut olleet vanhemmalle enemmän hermolepoa kuin hermojen koettelua. Eli lapset leikkivät keskenään milloin mitäkin, usein vain käyvät lelulaatikkoa läpi, pelaavat konsolipeliä ja joskus jotain "oikeaakin" peliä, ovat pihalla esim. trampoliinilla tai potkivat palloa.
Hyvin menee, kun kavereita on vain yksi kerrallaan (useamman kanssa menee koheltamiseksi) ja vierailuaika sopiva, max. 3 tuntia.
Joidenkin kanssa nysväävät legojen kanssa tuntitolkulla. Jotkut ovat enemmän ulkoilusta innostuvia kavereita. Riehuvia poikamme eivät saa kutsua meille. Meillä on ruutuaikaa vain viikonloppuina silloin voivat pelatakin kavereiden kanssa.
Toiset 6v. pojat on kauheita. Meillä nyt koti rauhoitettu ja jatkossa saa kaikki ketkä riehuvat, niin poistua.
Asiallinen oleilu ok, mutta riehuminen ei.
En myöskään tykkää siitä, että lapset eivät ole lastenhuoneessa, vaan valtaavat olkkarin ja itse en sitten mahdu istumaan minnekkään.
Mun poika siis 6v. ja ei noi 6v. pojat oikein osaa olla.
pelaamaan jotain Star Wars ym. pelejä, jos en anna saattavat harvoin piirtää, mutta kuten toissapäivänä riehuivat hyppimällä sängyssä, piiloutumalla komeroon (itkua kun tavarat putosivat päähän) ym.
Aika usein on mankumista peleistä tietokone/kännykkä.
Käy niin harvoin kaveri 6-v pojalla etten anna pelata pleikkaa yms. joskus leikit valtaa koko kodin ja sitten kehoitus huoneeseen tai ulos...eivät riehu kun max 5min. sitten komennan
samanikäinen kaveri käymässä. Söivät välipalaa, soittivat keyboardia, bongoja ja elektronisia rumpuja. Surffailivat netissä ja lukivat vanhoja akuankkoja.
Mun puolesta ok, kattelin telkkaria ja rentouduin :)
tai mellastavat meidän pihassa jotain star wars-leikkejä. Joskus äityvät sisälläkin leikkimään meluisasti jolloin yleensä ohjaan ne pihalle.