Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! 178 KB (183169 bytes)

Vierailija
03.11.2010 |

Paljonko tämä 178 KB (183169 bytes) kuvan koko on Megatavuissa? Olemme teettämässä pojan kuvasta taulua ja sivulla lukee näin: Kuvaa valitessasi ota huomioon, että isomman tuotteen teettääksesi digikuvan tiedoston tulee olla kooltaan 2-3 Mt. Minä olen yksi tollo näiden kanssa, osaisitteko sanoa, että riittääkö tuon kuvan koko? Kiitos tuhannesti, jos viitsitte auttaa! :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei nämä kuvat kyllä 10megaa vie muistia. Kaikki kuvat ovat väliltä 2000-5000kb. Onko minua huijattu? Vai miten nuo kb:t kääntyy megaksi? Pitääkö ne kertoa kenties kahdella? Silloin tuo pitäisi ainakin vähän paikkaansa. Apuja kiitos. En jaksaisi heti tätä kameraa vaihtaa.

Vierailija
2/9 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei nämä kuvat kyllä 10megaa vie muistia. Kaikki kuvat ovat väliltä 2000-5000kb. Onko minua huijattu? Vai miten nuo kb:t kääntyy megaksi? Pitääkö ne kertoa kenties kahdella? Silloin tuo pitäisi ainakin vähän paikkaansa. Apuja kiitos. En jaksaisi heti tätä kameraa vaihtaa.

Kilo = 1000, mega= 1 000 000 eli kilosta saadaan mega jakamalla tuhannella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä kuvatarkkuus on päällä. Oletuksena on todennäköisesti on "normaali" tms. jolloin kameraan mahtuu paljon kuvia siedettävällä tarkkuudella. Vaihda asetuksissa tarkkuudeksi "korkein" " paras" tms mikä se nyt sun kamerassa onkaan!

Vierailija
4/9 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin:

1 Mt = 1024 kt

Vierailija
5/9 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

¨

megatavu: paljonko kuva vie muistia (eli tallennustilaa)

Kuva siis koostuu pienistä väripisteistä (pikseli), joita kuvaan tulee vierekkäin ja alekkain, ja näistä tulee sitten se kuva. Jos pikseleitä on paljon ja tiheässä, kuva on tarkka, jos vähän ja harvassa, kuva on epätarkka ja rakeinen.

Ei siis sama asia. Korreloivat tosin keskenään, sillä tarkempi kuva yleensä myös vie enemmän tallennustilaa eli niitä kilo- tai megatavuja (tai ihan tavuja, jos niin haluaa asian esittää)

Vierailija
6/9 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadan megapikselin kuva ei vie sataa megaa tilaa.

X megapikseliä ilmaisee kuvan tarkkuuden pikseleinä. Mega = miljoona, eli miljoonaa pikseliä. Nämä pikselit kertovat paljonko kuvapisteitä mahtuu kamerasi CCD-/CMOS-kennolle, eli kuinka "tarkan" kuvan se kamerasi tuottaa.

Mietitääs vielä eteenpäin. Kaikki tulostettu materiaali muodostuu kuvapisteistä. Nämä kuvapisteet ovat niitä pikseleitä, whoah!

Pari esimerkkiä:

1 600 × 1 200 (1 920 000 pikseliä, 2 megapikseliä)

2 048 × 1 536 (3 145 738 pikseliä, 3 megapikseliä)

(vertailuna, normaali näytön tarkkuus on nykyään jo 1920x1200)

Kymmenen megapikselin kuva voi olla kooltaan lähes mitä tahansa megatavun ja kymmenen megatavun välillä - kaikki riippuu pakkaustavasta. Käytännössä kaikki pokkarikamerat pakkaavat kuvan johonkin formaattiin (yleisimmin JPEG), eivätkä tuota raakakuvadataa (RAW). Mitä pienempi kuvatiedoston koko, sen enemmän kuvaa on pakattu, jolloin kuvanlaatukin on huonompi. Tämän takia valokuvaamo haluaa ns. suuremman kuvan, koska sitä ei ole niin paljoa pakattu (todennäköisesti).

Vierailija
7/9 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on 0.178 megatavua...sorry!

Vierailija
8/9 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on 0.178 megatavua...sorry!

mutta se on oikeasti 0.175 megatavua...

Vierailija
9/9 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä olet ottanut tuon kuvan?

Mikä on kuvan resoluutio, eli kuinka monta pikseliä siinä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi