G: Teetkö parempaa vai huonompaa ruokaa kuin äitisi?
Mun täytyy tunnustaa että parempaa. Kotoa muuttaessani jätin hyvästit kuivalle lasagnelle ja oudoille täytekakuille :)
Kommentit (18)
Esimerkiksi lammaspata, uunisiika ja pihvien paisto häneltä onnistuu aina. Jälkiruokaihminen hän ei ole.
Itse teen modernimpia ja kansainvälisempiä ruokia ja jätän kaikki jauhelihakeitot ja muut perussafkat väliin.
Eli kiteytettynä: tietyt ruoat äiti tekee paremmin, mutta mun laatu on tasaisempaa :)
koska aitini ei kokkaa ollenkaan (jos ei "aitien laittamaa ruokaa" eli eineksia lasketa). Vaikka en minakaan paljon ruokia laittele, mies on sita varten. ;-)
koska aitini ei kokkaa ollenkaan (jos ei "aitien laittamaa ruokaa" eli eineksia lasketa). Vaikka en minakaan paljon ruokia laittele, mies on sita varten. ;-)
iskälle en toin ihan taida vertoja vetää ;)
mutta aika erilaista. Myös anoppi tekee hyvää ruokaa, mutta vielä molemmista meistä erilaista. JOkainen tekee hyvää tavallansa, joten en laittais paremmuusjärjestykseen. Mieltymykset on henkilökohtaisia.
Äitini ei koskaan oppinut laittamaan ruokaa, koska meillä oli kotiapulainen...
Hän ei myöskään ollut kotiäiti, vaan kävi töissä. Siihen aikaan koulutetut itselliset naiset olivat harvinaisuus. Tarkennetaan sen verran, että äitini on syntynyt vuonna 1926...
vaikka ihan ok ruuanlaittaja olenkin.
Aitini on kuitenkin parempi ruuanlaittja ja leipojana varsinkin omaa luokkaansa.
Lapsetkin tietaa et mummon kanssa leivotaan sit pullia, pipareita ja mita vaan...
Meidän äiti ei oikeastaan koskaan kokannut. Jos isä sattui olemaan työmatkalla, äiti vei meidät ulos syömään tai tarjosi puolivalmisteita. Minä innostuin ruoanlaitosta jo ala-asteikäisenä ja kokkaile ja kokeilen mielelläni. Äitini ainoa ruoka on yhä pinaattiletut, jotka ovat kyllä oikein hyviä.
Hänen äitinsä oli myös aivan loistava ruuanlaittaja, äitini on saanut mummolta hyvät opit. Hänellä on taito saada ruoka kuin ruoka maistumaan. Aina säveltää ja soveltaa reseptejä, pääosin kyllä tekee ihan vaan omasta päästään kaiken, tietää mitkä sopii yhteen ja mikä maistuu hyvältä.
Esim. leipoessaan tosi usein jotain ainesta puuttuu, niin sitten korvaa milloin milläkin. Tyyliin "ajattelin tehdä pullaa muttei ollut maitoa. Laitoin sitten omenamehua. Ja kun ei ollut vehnäjauhoja, laitoin talkkunoita." Jne... Ja aina, SIIS AINA leipomukset ja ruuat on maistuvia ja herkullisia!
En ymmärrä, vaikka minä teen pullaa ihan ohjeen mukaan, se ei ikinä ole yhtä maukasta ja kuohkeaa kuin äitini tekemä. Ja ruuat ylipäänsä, aina ne maistuu äidin tekeminä paremmalta. Karjalanpaistinkin olevinaan teen ihan samalla lailla kuin hän, mutta omani on ihan valjun makuista ja äidin paisti niiiiiin hyvää. Vaikka ihan samalla lailla tunti tolkulla sitä hauduttelen ym.
Mutta ehkä minäkin vielä joskus tulen yhtä taitavaksi kuin äiti :)
Ei noi omatkaan pöperöt ihan pahoja ole.
Just kutsuin itseni sinne viikonlopuksi syömään.
Äitini tykkää tunkea miljoonia eri makuja samaan ruokaan, mikä tekee niistä usein aika outoja. Lisäksi varsinkin vanhemmiten hänen kokkauksistaan tulee lähinnä mieleen neuvostoaikaiset herkut: niissä on paljon rasvaa ja sokeria (itsekin tykkään rasvaisesta ja makeasta, mutta en tolla tavalla!).
Mutta se on erittäin helppoa: äiti ei liiemmin laita ruokaa :D
Kasvoimme eineksillä 70-luvulla. Edelleen ostaa ruokansa valmiina, nyt vaan valikoima on parempi ja esim. ostaa kaupan herkkutiskistä kaupasas laitettua :-D
Me ollaan herkuttelijoita koko sakki. Äiti on siirtänyt taitonsa ja innostuksensa hyvää ruokaa kohtaan meille tyttärille ja mä vielä miehelleni.
Meillä on tapana kokoontua hyvän ruuan merkeissä muutoinkin kuin juhlapäivinä.
Äitini ruokien herkullisuudesta kertoo jotain sekin, että yksi vanha perhetuttu on jo valmiiksi tilannut äitini laittamaan ruuat omiin hautajaisiinsa. Hän halusi varmistaa muistoväellä on edes hyvät ruuat ikävänä päivänä.
Äiti ei ollut koskaan mikään gourmee-kokki, vaikka ihan ok perusruokaa tekeekin. Meillä isä on aina kokannut suurimman osan arkiruuasta ja myös toinen pikkuveljistäni on aina ollut enemmän kiinnostunut ruuanlaitosta kuin me muut sisarukset. Laitan ok- ruokaa. Välillä on tosi hyvää, välillä vähän kärähtää tai on liian suolaista/oudon makuista... Olen ratkaissut asian hankkimalla kokkaustaitoisen miehen, kuten äitinikin! ;)
Äitini osaa vain perusruoat eikä yhtään leipomuksia.
mausteisempaa, perinteiset läskisoosit äiti tekee paremmin, minä sitten lihamakaronilaatikon:)