Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Proteiinin tarve?

Vierailija
16.06.2026 |

Olen aika uuvatti näissä asioissa ja nyt kaipaisin apuja. Olen 56- vuotias nainen. Olen pitkä ja hoikka. Kävelen ja pyöräilen pitkiä matkoja lähes päivittäin, siis oikeasti paljon!  Joku kysyi ohimennen, että "syötkö sä tarpeeksi proteiinia?"Jäin miettimään sen määrää ja kuinka paljon sitä oikein tarvitsen? Jostain luin että reilut 100gr/päivä. Mistä sen saisi koostumaan? Tähän minä kaipaisin vinkkejä. Mitä sinä söisit ja kuinka paljon? Kiitos jos vastaat.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan sun painosta. Suositus on 1,1-1,3 g per painokilo päivässä. Eli et mitään sataa grammaa tarvi, ellet ole suunnilleen satakiloinen. Itse 52 v keskimittainen ja normaalipainon ylärajoilla oleva nainen, syön noin 60-70 g päivässä. En sitä siis mitenkään erityisesti tarkkaile, joskus vaan huvikseni muutaman viikon seurasin kalorilaskurilla, paljonko syön kaloreita ja makroja päivässä.

Proteiinin puutos on kyllä sellainen, että siitä ihan turhaan yleensä huolehditaan. Ei siitä juuri kärsi kuin semmoiset ihmiset, jotka ei muutenkaan syö tarpeeksi kaloreita, esim. huonosti syövät vanhukset tai päihdeongelmaiset joilla syöminen jää huonoksi. Laihduttaessa suosituksia isompi proteiini voi auttaa kylläisyyden kanssa myös. Mutta ei sitä muuten niin valtavasti tarvi syödä eikä ylimäärästä ole hyötyä.

Vierailija
2/6 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinintarve ikäiselläsi on 1,2 g/ painokilo. Aika paljon painat jos käytät 100 g/ päivä. Vai onko tarkoitus kerätä painoa lisää? 

Itse saan vähän liikaakin kun syön ihan kaurapuuroa, leipää ja kasviksia. Normaali ihminen ei tarvitse lisäproteiinia, siitä saa vain munuaisongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiiviliikkuja tarvitsee 1,6 - 2,2 grammaa proteiinia per painokilo. Joka aterialla pitäisi olla reilusti proteiinia. Aamulla rahkaa, munia, jukurttia, lounaalla palkokasveja, tofua, illallisella kalaa, kanaa, lihaa. Jos haluaa lisätä proteiinia ilman isompaa määrää kaloreita, rasvaton raejuusto, tonnikala vedessä tai proteiinijauheet ovat käteviä. 

Vierailija
4/6 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan sun painosta. Suositus on 1,1-1,3 g per painokilo päivässä. Eli et mitään sataa grammaa tarvi, ellet ole suunnilleen satakiloinen. Itse 52 v keskimittainen ja normaalipainon ylärajoilla oleva nainen, syön noin 60-70 g päivässä. En sitä siis mitenkään erityisesti tarkkaile, joskus vaan huvikseni muutaman viikon seurasin kalorilaskurilla, paljonko syön kaloreita ja makroja päivässä.

Proteiinin puutos on kyllä sellainen, että siitä ihan turhaan yleensä huolehditaan. Ei siitä juuri kärsi kuin semmoiset ihmiset, jotka ei muutenkaan syö tarpeeksi kaloreita, esim. huonosti syövät vanhukset tai päihdeongelmaiset joilla syöminen jää huonoksi. Laihduttaessa suosituksia isompi proteiini voi auttaa kylläisyyden kanssa myös. Mutta ei sitä muuten niin valtavasti tarvi syödä eikä ylimäärästä ole hyötyä.

Juuri näin. Ylimäärästä on päinvastoin haittaa, koska se rasittaa munuaisia. Siitä on haittaa myös ympäristölle, koska se ylimääräinen proteiini erittyy virtsaan ja sieltä sitten lopulta rehevöittää Itämerta.

Vierailija
5/6 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aktiiviliikkuja tarvitsee 1,6 - 2,2 grammaa proteiinia per painokilo. Joka aterialla pitäisi olla reilusti proteiinia. Aamulla rahkaa, munia, jukurttia, lounaalla palkokasveja, tofua, illallisella kalaa, kanaa, lihaa. Jos haluaa lisätä proteiinia ilman isompaa määrää kaloreita, rasvaton raejuusto, tonnikala vedessä tai proteiinijauheet ovat käteviä. 

No ei todellakaan tarvitse! Lue ap ihan kunnollisia ja asiantuntijoiden lähteitä netistä, äläkä usko näitä huuhaa juttuja täällä. Esim tässä yksi:

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Vierailija
6/6 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiinintarve ikäiselläsi on 1,2 g/ painokilo. Aika paljon painat jos käytät 100 g/ päivä. Vai onko tarkoitus kerätä painoa lisää? 

Itse saan vähän liikaakin kun syön ihan kaurapuuroa, leipää ja kasviksia. Normaali ihminen ei tarvitse lisäproteiinia, siitä saa vain munuaisongelmia.

No et sinä kyllä kaurapuuroa , leipää ja kasviksia syömällä saa juuri yhtään proteiinia.  

Haloo, onko sinulla yhtään edes tietoa , missä ruuissa sitä proteiinia oikein on? 
Vaikuttaa siltä, että olet ihan hakoteillä asian suhteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän