Mitä on KIUSAAMINEN? Mistä siis kannattaa nostaa haloo ja mitä "pitää vaan sietää"?
Lastemme koulussa on ns. nollatoleranssi, vertaissovittelua ja KiVaa yms.
Kun pihalla seuraa joskus menoa, se on aikalaista nujuamista. Pojat muksivat toisiaan aika kovastikin, retuuttavat hupusta ja viskovat toisten lakkeja ja reppuja. Miksei siihen kukaan puutu, eikö se ole kiusaamista?
Tytöilläkin voi olla tuota, mutta useammin ongelmana heillä lienee sosiaalinen eristäminen tai "mä olen tänään Hennan, en sun kaa" -tyyppinen valikointi.
Toisin sanoen: mitä itse pidätte "kiusaamisena", mitä normaalin rajoihin mahtuvana nujuamisena tai kaverin vaihtumisena (tytöt)? Mistä valittaisitte opettajalle ja vaatisitte toimia?
Kommentit (22)
Lähes jokaiselle sanotaan välillä pahasti, äkäillään, tulee riita, tappelu tai haukutaan tai jätetään leikin ulkopuolelle...
Mutta kun tilanne menee siihen että lapsi selkeästi joutuu päivittäin/viikoittain samanlaisen huonon kohtelun kohteeksi ja häntä kohdellaan kuin hän olisi huonompi arvoinen... silloin on puututtava!
JA kuinka kauanko antaisin jatkuva kiusauksen tapahtua? En kauaa. Se olisi arvioitava tapaus kohtaisesti. Kuitenkin heti kun tilanne selvästi näyttää lapsen kannalta huobnolta.
ja olla ihan ok. Tai olla omassa huoneessaan, koska on väsynyt meluisan päivän jälkeen. Tai oleilla omassa huoneessaan, koska lukkaria muutettiin kesken päivän - siis ongelmia, jotka eivät ole oikeasti ongelmia, joihin pitäisi puuttua.
Joten lapsen käyttäytymisestä on hyvin vaikea nähdä, onko hän stressaantunut jostain, jolle pitäisi jotain tehdä. Vai muuten vaan väsynyt.
Ja hei: valtaosa lehdissä yms. haastatelluista entisistä kiusatuista kertoo, että nimenomaan vanhemmat eivät tienneet kiusaamisesta mitään! En siis osaa sinun laillasi tuudittautua siihen ajatukseen, että äiti aina tietää, jos lapselle tapahtuu jotain pahaa.
Sinänsä tietysti on totta, että omalla "kohkaamisella" voi pahentaa tilannetta ja juurikin sen vuoksi mietin asiaa täällä enkä tenttaa joka päivä lapsiparalta, miksi hän nyt on hiukan totinen...
ap