Huono palkka vai työajat? Miksei suomalaisille kelpaa?
"Viime vuosien aikana on työvoimapulasta johtuen jouduttu rekrytoimaan suuria määriä ulkomaalaistaustaisia kuljettajia. Valitettavaa on, että heidän suomenkielentaito ei aina ole riittävä. Liikennöitsijät ovat joutuneet joustamaan kielitaitovaatimuksesta. Vaihtoehtona olisi valitettavasti se, että jouduttaisiin jättämään vuoroja ajamatta kuljettajapulan takia. Uusista kuljettajista vain noin kymmenen prosenttia on suomalaisia."
Kommentit (42)
pitävät mielellään yllä sellaista mielikuvaa, että työssä ei ole mitään vikaa, vaan suomalaiset vaan on laiskoja ja vieroksuvat työtä. Sillä tavalla yritetään kääntää se fokus pois surkeista työolosuhteista ja muista räikeistä epäkohdista, joista on mm. kuljetusalalta ollut paljonkin juttu lehdissä ainakin vuosi-pari sitten. Mä tiedän myös pitkän uran tehneitä ammattilaiskuskeja, jotka on helpottuneita siitä että ovat eläkkeellä, koska tänä päivänä kuskin työ olisi yksinkertaisesti liian hankalaa, raskasta ja huonosti palkattua, että ihminen jaksaisi tehdä sitä vuosikausia.
kuin korjataan työpaikkojen epäkohtia
kuin BUSSIKUSKIT ITSE!
luettelemiesi alojen ammattijärjestöt kyllä valittavat mielellään palkasta ja työolosuhteista, mutta totuus on, että noissa muissa töissä on ihmisillä ihan kelpo oltavat; tessiä noudatetaan, palkkaa maksetaan kaikkien lakien mukaan ja työajat on yhtenäiset. Menisitkö sä itse kuudeksi töihin, hengailisit muutaman tunnin jossain ja palaisit sitten vielä illaksi töihin? Noin mä tein kun olin siivooja, ja se oli kyllä hyvin raskasta. Koko päivä meni työhön, mut silti lisät maksettiin miten sattuu ja usein niitä ei maksettu ollenkaan, tuntilistoja rukkailtiin jälkeenpäin näyttämään siltä ettei lakia oltu rikottu, kohteesta toiseen siirtymistä ei laskettu työpäivään eikä matkakuluja korvattu jne. Monilla ihmisillä, jotka on edes jotenkin siedettävissä töissä, ei ole edes minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka alas joittenkin alojen työolosuhteet on kilpailun nimissä poljettu. Heille bussikuskit ja siivoojat ym. on näkymättömiä ihmisiä, eivätkä he koskaan ajattele, mitä näiden työhön kuuluu ja minkälaista palkkaa he saavat.
pitävät mielellään yllä sellaista mielikuvaa, että työssä ei ole mitään vikaa, vaan suomalaiset vaan on laiskoja ja vieroksuvat työtä. Sillä tavalla yritetään kääntää se fokus pois surkeista työolosuhteista ja muista räikeistä epäkohdista, joista on mm. kuljetusalalta ollut paljonkin juttu lehdissä ainakin vuosi-pari sitten. Mä tiedän myös pitkän uran tehneitä ammattilaiskuskeja, jotka on helpottuneita siitä että ovat eläkkeellä, koska tänä päivänä kuskin työ olisi yksinkertaisesti liian hankalaa, raskasta ja huonosti palkattua, että ihminen jaksaisi tehdä sitä vuosikausia.
kuin korjataan työpaikkojen epäkohtia
kuin BUSSIKUSKIT ITSE!
ne eivät pysty pitämään puoliaan senkään vertaa kuin suomalaiset
sopimia ehtoja huononnettiin, koska suurin osa maahanmuuttajista oli eri liitoissa ja nämä sallivat työolojen huononnuksen työnantajien eduksi.
Maahanmuuttajat pääsevät helpommin uudelleen työelämänkoulutukseen, ja se on kurssin vetäjille parempi, saavat valtiolta paremmin tukea.
Maahan on luotu kahdet työmarkkinat, halpa väki lisäksi nakertaa suomalaisten liittojen sopimia asioita. Tämä on Kokoomuksen ja EKn toimia, ei puolue voi yhtä aikaa olla pääoman ja työntekijän puolella kuten Kokoomus uskottelee.
siksi juuri töihin palkataan joko a) ulkomaalaisia b) nuoria ja opiskelijoita, koska näillä ei joko ole tietoa oikeuksistaan, mahdollisuuksia puolustaa niitä tai sitten he kokevat työn vain välivaiheeksi jossa täytyy sinnitellä kunnes oman alan töitä löytyy. Tähän työnantajat pyrkivätkin, koska heille tästä on suuri hyöty - kun työkulttuuri kerran on ajettu riittävän alas, epäkohdat otetaan selviöinä joita täytyy vain kestää.
en tajua! ensin itket, että miksi ei kelpaa suomalaisille ja sitten, että ulkomaalaiset eivät osaa pitää puoliaan.
mikkä on siis todellinen kysymyksesi? kyllä mä tajuan että paskoilla työehdoilla ei ole kiva tehdä töitä. ei minustakaan, enennkuin saimme alallemme järkevän työehtosopimuksen. mutta sitä ti kukaan tullut meille tarjoamaan, vaan se piti kyllä sorvata ihan itse!
jotka järjestävät projekteja tai hommia niin, että niihin liittyvät maahanmuuttajat (tai työterveydelliset näkökohdat, vanhukset jne.) saavat aina parempia tukia.
Maakunnisa bussilinjoja lopetetaan, koska se ei ole kannattavaa ja hallitus ei pidä tärkeänä, että koko maassa olisi hyvät palvelut. Postikin alkaa kulkea harvemmin, jotta ulkomaiset yritykset saisivat paremmat toimintaedellytykset.
Paljonkohan on kouluttajafirmojen lisaansiot/tuet kun kouluttavat ulkomaalaisia suomalaisten sijaan?
Monilla helsinkiläisnuorilla, jotka hakevat matalapalkka-aloille, ei ole alunperinkään varaa ajaa ajokorttia. Maahanmuuttajilla voi olla halvempi kortti omasta maastaan.
Kyllähän ne kelpaa suomalaisillekin mutta tiedätkö ap, että siellä maahanmuutajien avulla heikennettiin työehtoja?
[quote author="Vierailija" time="03.11.2010 klo 10:15"]
Mies tekee yrittäjänä 7-18 työpäivää, viikonloput pitää aina vapaana.
Miten ihmeessä lapset hoidettaisiin noilla 3-4 tunnin taukosysteemeillä? Välillä pois tarhasta ja illalla takaisin? Tarhassa 6.30 - 18.30? Taitaisi olla laitonta.
Kyllä pitäisi olla normaali 8 tunnin työpäivä putkeen, silloin varmasti suomalaiset naisetkin innostuisivat ammatista.
[/quote]
Niin ja kunnon äitiyslomat päälle. Hemmetti noita teidän vaatimuksianne. Kusessa tämä maa on kun halutaan ainoastaan mukavia ja kivoja töitä ja sitäkin liian vähän. Palkkaa kyllä pyydetään
[quote author="Vierailija" time="03.11.2010 klo 13:00"]
miten kuvittelette että sairaalat, poliisivoimat, palo- ja pelastuslaitokset, lentokoneet, junat, kaupat ynnä muut toimvivat elleivät "huonoilla työajoilla"?
mä en voi käsittää sitä, miksi joku KEHTAA valittaa huonoja työaikoja, varsinkin jos ja kun itse joutuu käyttämään palveluja virka-ajan ulkopuolellakin!
nimim. ympäri vuorokauden töitä tekevä 2 lapsen perheenäiti
[/quote]
Juuri näin. Pelkkää tekopyhää valitusta työajoista kun ei haluta tehdä työtä
Mä olisin mielihyvin ollut töissä pienellä palkalla, jos vaan työaika olisi ollut hyvä.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2013 klo 19:32"]
Mä olisin mielihyvin ollut töissä pienellä palkalla, jos vaan työaika olisi ollut hyvä.
[/quote]
Mä olen töissä paskalla palkalla, mut työaika on meidän perheelle sopiva, 6-14 ma-pe, sekä joka 3. vko 1 arkivp ja la töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2010 klo 13:04"]
miten kuvittelette että sairaalat, poliisivoimat, palo- ja pelastuslaitokset, lentokoneet, junat, kaupat ynnä muut toimvivat elleivät "huonoilla työajoilla"?
mä en voi käsittää sitä, miksi joku KEHTAA valittaa huonoja työaikoja, varsinkin jos ja kun itse joutuu käyttämään palveluja virka-ajan ulkopuolellakin!
noilla kaikilla muilla on.
itsekään et taatusti suostuisi kaksi kertaa päivässä lähtemään töihin
tuota... Monissa hoitolaitoksissa hoitajat tekee pätkäaamun (vajaan vuoron) ja tulevat samana iltana yövuoroon. Eli koskee muitakin aloja tuo 2 vuoroa/ vrk
tuota... Monissa hoitolaitoksissa hoitajat tekee pätkäaamun (vajaan vuoron) ja tulevat samana iltana yövuoroon. Eli koskee muitakin aloja tuo 2 vuoroa/ vrk
Hyvin monessa ammatissa joutuu tekemään vuorotyötä, bussi kuskin keskiansio pk.seudulla 35.000€/v helposti pääsee tuon yli jos on vähänkin työhaluja.
Vierailija kirjoitti:
On täysin eri asia tehdä yötöitä tai viikonlopputöitä kun ne on yhdessä putkessa. Jos sinä teet viikonlopputöitä niin olet sitten viikolla vapaalla.
Mutta jos päivällä on 4 tuntia vapaana mistä ei saa palkkaa niin sinulla ei ole käytännössä mitään vapaata sinä päivänä.
Työsi voi alkaa aamulla aikaisin, mutta pääset kotiin vasta illalla.
Bussikuskin työssä on myös suuri ongelma se että edes vessaan ei pääse kuin tuoilla. Joita on se normaalit 3 päivän aikana maksimissaan. Kuinka monessa muussa työpaikassa on sellaista?
Kun bussikuski on töissä niin hän oikeasti tekee töitä joka minuutti. Suurimmassa osassa muita töitä ei todellakaan näin ole.
vaan ihan simppelisti paskoista työehdoista?
kuvittelin, että tässä puhutaan ihan muista asioista. sori!