Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono palkka vai työajat? Miksei suomalaisille kelpaa?

Vierailija
02.11.2010 |

"Viime vuosien aikana on työvoimapulasta johtuen jouduttu rekrytoimaan suuria määriä ulkomaalaistaustaisia kuljettajia. Valitettavaa on, että heidän suomenkielentaito ei aina ole riittävä. Liikennöitsijät ovat joutuneet joustamaan kielitaitovaatimuksesta. Vaihtoehtona olisi valitettavasti se, että jouduttaisiin jättämään vuoroja ajamatta kuljettajapulan takia. Uusista kuljettajista vain noin kymmenen prosenttia on suomalaisia."

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 8-16, jossa palkka vähintään 3000 e

Vierailija
2/42 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivällä saattoi olla 3-4 tunnin tauko esim ajoa n. klo 7-11 sekä 15-18. Aika hankala perheelliselle

Ja päivän 3-4 tunnin tauko oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailuttamis- ja hankintalait ovat ajaneet kuljettajien työolosuhteet täysin kuralle. Kun niitä kuluja viilataan, niin sieltä kuskien selkänahastahan ne otetaan, mistäs muualta.

Itse olen toisaalta tyytyväinen, että löytyy ainakin yksi ammattikuva ravintolan perustamisen lisäksi, jossa maahanmuuttajalla on hyvät mahdollisuudet päästä normaalin palkkatyön piiriin.

Mutta tosiaan, hankintalaki, joka vaatii halvimman tarjouksen hyväksymisen on täydellinen susi.

Vierailija
4/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukijärjestelmä on liian tehokas. On liian helppoa vetää kotona lonkkaa, se ei kannusta tekemään muuta kuin helppoja, kivoja ja kevyitä töitä joista saa kivasti liksaa.

Vierailija
5/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat yrittäneet hakeutua bussikuskiksi, niin eihän sinne oteta suomalaisia. Eräs tuttukin mies joutui 25 vuoden jälkeen työttömäksi ja on ihan sosiaalinen perusheppu. Ei mitään toivoa päästä Tampereella ainakaan bussinkuljettajan koulutukseen. Kaikki paikat menee maahanmuuttajille. Kyllä sinne ainakin täällä olisi suomalaisiakin menijöitä, koska koulutus on lyhyt ja palkka hyvä. Pari tuttua on päässyt sinne noin 10 v. sitten ja sanovat, että työ on yllättävän mukavaa ja bussien ajaminen nykyään kevyttä. Palkkaa kiittelevät.

Vierailija
6/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaankin kun työn hakeminen mammaloman jälkeen on ajankohtaista niin hakemus lähtee myös sinne. tykkäsin kuorma-autoakin ajaa ja sillä linjalla olisi kiva jatkaa :)

Vierailija
7/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailuttamis- ja hankintalait ovat ajaneet kuljettajien työolosuhteet täysin kuralle. Kun niitä kuluja viilataan, niin sieltä kuskien selkänahastahan ne otetaan, mistäs muualta. Itse olen toisaalta tyytyväinen, että löytyy ainakin yksi ammattikuva ravintolan perustamisen lisäksi, jossa maahanmuuttajalla on hyvät mahdollisuudet päästä normaalin palkkatyön piiriin. Mutta tosiaan, hankintalaki, joka vaatii halvimman tarjouksen hyväksymisen on täydellinen susi.

meillä muilla laki puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta. Ja tuo aikatauluongelma on kyllä sen hankkijan eli tarjouspyynnön tekijän vaatimus, hän määrittää sen, mitä pitää olla. Liikennöitsijä sitten sen toteuttaa.

Vierailija
8/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee yrittäjänä 7-18 työpäivää, viikonloput pitää aina vapaana.

Miten ihmeessä lapset hoidettaisiin noilla 3-4 tunnin taukosysteemeillä? Välillä pois tarhasta ja illalla takaisin? Tarhassa 6.30 - 18.30? Taitaisi olla laitonta.

Kyllä pitäisi olla normaali 8 tunnin työpäivä putkeen, silloin varmasti suomalaiset naisetkin innostuisivat ammatista.

Vierailija
9/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viittikö ihmetellä sitä, miksei bussikuskin työ kelpaa suomalaiselle. Palkkaus ja työajat ovat naurettavia. Mutta eipä hätää! Suomi tarjoaa "armollisesti" nämä työt kiitollisille pakolaisille ja turvapaikanhakijoille! Nuo ihmispolot tekevät nuo työt valittamatta paskalla palkalla ja olosuhteilla, eikä tuon alan asioita tarvitse koskaan ottaa puheeksi tai esille. Jee! Ja Suomi voitti!

Jos arvon ap ja muut ovat sitä mieltä, että tuollaisen työn pitää kelvata kelle tahansa, niin olkaa hyvät ja hakekaa niitä paikkoja! Mutta älkää helvetissä valittako palkoista tai työajoista taikka siitä, että yölinjalla tulee nyrkkiä tai puukkoa, koska ulkomaalaisetkaan työntekijät eivät valita!!!!!

Vierailija
10/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpailuttaminen on vienyt bussikuskien hommasta sen viimeisimmänkin kivuuden ja ilon.

Aikoinaan se oli ihan rentoa ja mukavaa työtä mutta nykyisellään aikataulut ovat liian tiukkoja ja työpäivät hankalia.

Ei sovi perheelliselle mitenkään. Olepas itse 3-4 tuntia päivällä tauolla ja aloita silti työsi ennen viittä aamulla ja lopeta illalla kahdeksan jälkeen.

Muuten kyllä kelpaisi. Monet nuoret miehet yrittävät mutta viimeistään ensimmäisen lapsen tullessa vaihtavat muihin töihin.

Vierailija
11/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hämärä ja selkiytymätön ajatus elinkaarikustannuksista, mutta kerrotko minulle ihan selvällä suomen kielellä miten kokonaistaloudellisesti edullisin eroaa tässä tapauksessa halvimmasta?

Monet markkinoillle tunkevat ulkomaalaistaustaiset yritykset ajavat tällä hetkellä HSL:n linjoja jopa tappiolla, tämä on laajasti ollut esillä eri medioissa.

Ja se ylimääräinen on todellakin viilattu pois työntekijöiden selkänahasta.

Sinullapa omituinen hankintalaki on

kilpailuttamis- ja hankintalait ovat ajaneet kuljettajien työolosuhteet täysin kuralle. Kun niitä kuluja viilataan, niin sieltä kuskien selkänahastahan ne otetaan, mistäs muualta. Itse olen toisaalta tyytyväinen, että löytyy ainakin yksi ammattikuva ravintolan perustamisen lisäksi, jossa maahanmuuttajalla on hyvät mahdollisuudet päästä normaalin palkkatyön piiriin. Mutta tosiaan, hankintalaki, joka vaatii halvimman tarjouksen hyväksymisen on täydellinen susi.

meillä muilla laki puhuu kokonaistaloudellisesti edullisimmasta. Ja tuo aikatauluongelma on kyllä sen hankkijan eli tarjouspyynnön tekijän vaatimus, hän määrittää sen, mitä pitää olla. Liikennöitsijä sitten sen toteuttaa.

Vierailija
12/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaisi suomalaisillekin, jos pääsisi. Muistelen Hesarista lukeneeni.

Vierailija
13/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

bussikuskeiksi.

Veikkaisin, että 99 prosentin mielestä työn vastaanottamispakko ei kuitenkaan koskisi akateemisesti koulutettuja...

Vierailija
14/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä useitakin jopa kymmeniä vuosia ajaneita kuljettajia, joita ei oteta työhön. Ei siis tarvitsisi edes koulutusta järjestää kun heillä se ja vuosien ajokokemus jo valmiina.

Saakohan nämä bussiyhtiöt jotain rahaa siitä että kouluttavat maahanmuuttajia?

ovat yrittäneet hakeutua bussikuskiksi, niin eihän sinne oteta suomalaisia. Eräs tuttukin mies joutui 25 vuoden jälkeen työttömäksi ja on ihan sosiaalinen perusheppu. Ei mitään toivoa päästä Tampereella ainakaan bussinkuljettajan koulutukseen. Kaikki paikat menee maahanmuuttajille. Kyllä sinne ainakin täällä olisi suomalaisiakin menijöitä, koska koulutus on lyhyt ja palkka hyvä. Pari tuttua on päässyt sinne noin 10 v. sitten ja sanovat, että työ on yllättävän mukavaa ja bussien ajaminen nykyään kevyttä. Palkkaa kiittelevät.

Vierailija
15/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitävät mielellään yllä sellaista mielikuvaa, että työssä ei ole mitään vikaa, vaan suomalaiset vaan on laiskoja ja vieroksuvat työtä. Sillä tavalla yritetään kääntää se fokus pois surkeista työolosuhteista ja muista räikeistä epäkohdista, joista on mm. kuljetusalalta ollut paljonkin juttu lehdissä ainakin vuosi-pari sitten.

Mä tiedän myös pitkän uran tehneitä ammattilaiskuskeja, jotka on helpottuneita siitä että ovat eläkkeellä, koska tänä päivänä kuskin työ olisi yksinkertaisesti liian hankalaa, raskasta ja huonosti palkattua, että ihminen jaksaisi tehdä sitä vuosikausia.

Vierailija
16/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuvittelette että sairaalat, poliisivoimat, palo- ja pelastuslaitokset, lentokoneet, junat, kaupat ynnä muut toimvivat elleivät "huonoilla työajoilla"?

mä en voi käsittää sitä, miksi joku KEHTAA valittaa huonoja työaikoja, varsinkin jos ja kun itse joutuu käyttämään palveluja virka-ajan ulkopuolellakin!

nimim. ympäri vuorokauden töitä tekevä 2 lapsen perheenäiti

Vierailija
17/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kuvittelette että sairaalat, poliisivoimat, palo- ja pelastuslaitokset, lentokoneet, junat, kaupat ynnä muut toimvivat elleivät "huonoilla työajoilla"?

mä en voi käsittää sitä, miksi joku KEHTAA valittaa huonoja työaikoja, varsinkin jos ja kun itse joutuu käyttämään palveluja virka-ajan ulkopuolellakin!

nimim. ympäri vuorokauden töitä tekevä 2 lapsen perheenäiti

noilla kaikilla muilla on.

itsekään et taatusti suostuisi kaksi kertaa päivässä lähtemään töihin

Vierailija
18/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitävät mielellään yllä sellaista mielikuvaa, että työssä ei ole mitään vikaa, vaan suomalaiset vaan on laiskoja ja vieroksuvat työtä. Sillä tavalla yritetään kääntää se fokus pois surkeista työolosuhteista ja muista räikeistä epäkohdista, joista on mm. kuljetusalalta ollut paljonkin juttu lehdissä ainakin vuosi-pari sitten.

Mä tiedän myös pitkän uran tehneitä ammattilaiskuskeja, jotka on helpottuneita siitä että ovat eläkkeellä, koska tänä päivänä kuskin työ olisi yksinkertaisesti liian hankalaa, raskasta ja huonosti palkattua, että ihminen jaksaisi tehdä sitä vuosikausia.

kuin korjataan työpaikkojen epäkohtia

Vierailija
19/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsotaan, miten paljon sen jälkeen huonot työajat kiinnostavat. Myös opettajille palkka vain tehdyltä työajalta, tehkööt kesällä muita töitä. Eikö niin?

Mistä kuvittelisit johtuvan sen, että mainitsemissasi ammattiryhmissä riittää vielä suomalaista työvoimaa?

Vierailija
20/42 |
03.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lähden töihin kaksikin kertaa päivässä, mikäli tarve niin vaatii. mutta saan siitä odotusajasta myös palkkaa, mikäli on max 4 tuntia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä