Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolaopas - opinnäytetyö

02.11.2010 |

Olemme yhdessä luokkakaverini kanssa tekemässä opinnäytetyötä ammattikorkeakoulussa, ja opiskelemme terveydenhoitajiksi.

Meidän olisi tarkoitus tehdä toiminnallinen opinnäytetyö. Olemme siis suunnittelemassa opaslehtisen tekoa, jota tultaisiin käyttämään neuvolassa. Opas tulisi myös jaettavaksi jokaiseen perheeseen. Oppaassa kerrottaisiin yleistä infoa neuvolasta, tarkastuksista ja niiden sisällöstä, perhetyöstä yms.

Nyt kysyisinkin teiltä, että minkälaisia asioita olisitte halukkaita lukemaan tämänkaltaisesta oppaasta? Mitä asioita ei neuvolassa kerrota? Tai onko joitain asioita, mitkä olisi hyvä saada lukea myös kirjallisesti rauhassa kotona?

Nyt on mahdollisuutta vaikuttaa! Tämä opas tulee todennäköisesti jaettavaksi neuvoloihin, ainakin joihinkin :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta näkee, milloin on mikäkin tarkastus, ultra, jne.

mitä kokeita milloinkin otetaan, jne.

en siis ole koskaan vielä ollut raskaana, enkä tiedä yhtikäs mitään neuvoloiden tarjonnasta. :)

Vierailija
2/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai muuten teillä tulee aihealueesta liian laaja ja teette hirveästi myös turhaa työtä.

Mä koen, että neuvolassa jaetuissa lehtisissä ja raskausajan kirjasessa kerrotaan kaikki oleellinen.( Mun näkökulma on siis tässä raskausaika ja ensimmäiset elinvuodet!) Se, mitä itse kaipaan, on äitien omia kertomuksia raskauden kulusta ja vauva-ajasta. Näihin lehtiset eivät vastaa, sillä ne ovat mainostoimistojen tekemiä, ja niiden tehtävä on mainostaa ja markkinoida äitiyden, raskauden ja vanhemmuuden ideaalia, ja joskus mä en ole ihan selvillä, yritetäänkö mulle noiden lehtisten kautta jakaa tietoa vai myydä kaikenlaista roinaa. Joku ihan pieni lehtinen, jossa olis haastateltu ihan tavallisia äitejä ja isiä ois ollut mulle ainakin tervetullut. Totta kai netti ja vauvalehdet vastaavat tähän tarpeeseen, mut näin ideana olisin ekassa raskaudessa lukenut mielelläni rehellisiä ja realistisia kuvauksia lapsen saamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että siellä on "kalenterissa" kaikki suositeltavat neuvolakäynnit. Ja vaikka tilaa päivämäärille, jotta voi merkata ne omat päivänsä jos tahtoo pitää oppaan tallessa.

Lisäksi voisi olla vaikka "useimmin kysytyt kysymykset". Jotan arkaluontoisempaa, esimerkiksi

"Onko neuvolassa pakko käydä?"

"Mitä jälkitarkastuksessa tehdään?"

"Voinko pyytää neuvolasta apua kotiongelmiin?"

"Voiko huolista kertoa pelkäämättä heti ls-ilmoitusta?"

Jne asioita, jos ne eivät tule perusinfopaketista ilmi.

Yhteystietoja kriisipuhelimiin ja masennusapua.

Ehdottomasti tuntomerkkejä synnytyksenjälkeisestä masennuksesta.

Seksistä raskauden aikana, synnytyksen jälkeen.

Paljon oikeasti kiinnostavaa tietoa saa pieneenkin tilaan.

Vierailija
4/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jne vaihelevat kovasti eri kuntien välillä. Onko opas tarkoitettu vain yhden kunnan jakoon vai koko maahan? Onko teillä yhteistyötahoa, mikä?

Odotan ekaa lastani ja itse katsoin kuntani terveyspalveluiden nettisivuilta, mitä on tulossa ja lisäksi luin jonkunverran neuvolatyön käsikirjaa ym. Olen siksi huono esimerkki, kun opiskelen itsekin alaa (TH:ksi) ja tietoa oli helppo etsiä.

Ainakin oppaan tyyliin kannattaa kiinnittää huomiota. Mielestäni se kierreselkäinen neuvolasta jaettava opaskirja "Vauvan odotus äidille/isälle" on ihan hirveää sentimentaalista lässytystä. Vähän asiallisempi, neutraalimpi tyyli ei olisi niin luotaan työntävä.

Ainakin sikiöseulonnoista voisi olla vähän enemmän tietoa, kuin mitä saa tällä hetkellä neuvolan monisteista.

Tsemppiä opinnäytetyöhön!

Vierailija
5/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä viitekehystä käytätte? entä tutkimusmenetelmiä?

Vierailija
6/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös toiminnallisessa opinnäytetyössä tehtäisi jonkinlainen proggis asiakkaiden tai esim. moniammatillisen tiimin kanssa. Siis toimintaa :)

Opas kuulostaa pikemminkin opinnäytetyön teososalta tutkimusosan lisäksi.

MLL jakaa monipuolisia esitteitä. Oletteko äitejä? Myös synnytyslaitokselta saa mukaansa yhtä jos toistakin hyödyllistä. Suosittelisin teille benchmarkkausta.

Vierailija
7/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä teidän kunnassa on, hyvä juttu. Tiedättehän, ettei sitä ole joka paikassa, toiminta eroaa paljonkin kunnittain jne. Eli teillä on siis kuntakohtainen esite? Miettikää kieliasu aikuisille suunnatuksi.

Ehkä itse olisin aikanaan tykännyt, että raskausajan ja neuvolaiän tarkastukset olisi näkyneet jossain. Toisaalta, onko opas suunnattu raskaanaoleville vai pikkulasten vanhemmille? Molemmille?

Vierailija
8/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä kysymystäsi, sillä kuvauksesi perusteella oppaassa selostettaisiin, mitä palveluita neuvola tarjoaa ja mitä nihin kuuluu. Ei kai sellainen opas voi olla kovin subjektiivinen niin, että sen laatimisessa pitäisi tai edes voisi kysyä lukijain mielipidettä?

Vierailija
9/9 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten iso oppaasta tulee? Taitettu A4 vai monisivuinen opas?

Jos on tarkoitus tiivistää, niin joku tämmöinenhän on ihan riittävä: http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspalvelut/terveyspalvelut/perusterv…

Jos taas aikoo kertoa laajemmalti ja ottaa mukaan esim. perhetyötä, niin opas ei välttämättä kestä aikaa kovin hyvin. Lisäksi eri paikkakunnilla on eroja neuvolatoiminnan järjestämisessä, esim. äitiys- ja lastenneuvolat saattavat olla eri paikoissa ja toimia eri tavoin.

Ainakin Helsingissä on käynnistymässä neuvolatyön muutos, joka vaikuttaa neuvolakäyntien sisältöön. Lisäksi perhetyö on enemmän sosiaalipuolen heiniä, eli perhetyö on lähinnä yhteistyötä, ei niinkään neuvolatyötä.

Miettikää nyt tarkkaan mikä on työnne tarkoitus, eli mihin tarpeeseen työnne vastaa? Onko oppaan tarkoitus palvella sekä äitiys- että lastenneuvolaa? Onko sen tarkoitus hyödyttää sekä esikoistaan että viidettä lastaan odottavia? Onko se suunnattu odottajalle eli äidille, vai myös isälle? Onko oppaan tarkoitus kestää aikaa vai kertoa juuri tämänhetkisestä tarjonnasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi