Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et opeta lastasi olemaan puhumatta tuntemattomille?

Vierailija
02.11.2010 |

Naapurin kolmevuotias juttelee rappukäytävässä meille ja kaikille muille naapureille, vaikka ei otettaisi siihen mitään kontaktia. Vanhemmat hymyilee vieressä eikä näe siinä mitään outoa. Olen alkanut pakoilla kyseistä perhettä ja tarkistaa ovisilmästä että he eivät saavu yhtä aikaa rappukäytävään kun poistun kotoani. Epäonnekseni olemme ovinaapureita. Minua sen tytön käytös ja jutut rasittaa suunnattomasti. Olen hyvissä ajoin opettanut lapsilleni että vieraille puhuminen ei kuulu hyviin käytöstapoihin. Mielestäni se tapa on primitiivinen. Arvostan yksityisyyttä enkä huikkaile huomenta jokaiselle vastaantulijalle. Joku voi pitää sitä ahdasmielisyytenä, mutta minulle se on yksi tapa osoittaa sivistyneisyyttä ja oman tilan arvostamista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vaikka tervehtimistä. Jotkut ujostelee, jotkut ei.

Se on luonteenpiirre, kyllä se aika sen taltuttaa

Vierailija
2/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet jostain etelän suuresta kaupungista. Sen murkun vanhemmat on varmaan jotain juntteja maalta tai täältä pohjosesta, kato ku täälä taas opetetaan että naapureille on kohteliasta jutella ja se kuuluu ihan perus käytöstapoihin. Mutta mehän ollaanki niin alkukantaista sakkia kato, yritä ymmärtää.

Joo, ei se oo ihime että niin monet mammat valittaa turvaverkostojen puutetta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas tyly. Naapureita tervehditään, se on käyttäytymistä. Tuommoista kun opetat omillesi niin nekään ei osaa käyttäytyä aikuisena. Vieraat ihmiset on eri asia kuin naapurit.

Vierailija
4/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, haluan valita itse yhteisöt joihin kuulun, enkä tutustua naapureihini vain siksi että omistamme vierekkäiset asunnot. Olen sosiaalinen ja avoin silloin kun se kuuluu asiaan. Lapsi on kolmevuotias, ei murkku. Ymmärrän että sen ikäisellä ei ole luonnostaan käsitystä hyvistä tavoista ja siksi toivoisin vanhempien ottavan vastuun niiden opettamisessa. Niinhän mekin olemme tehneet. Perhe ei ole maalta tai ulkomailta, eli mitään sellaista vikaa niissä ei ole.

Vierailija
5/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ehkäpä naapuriesi hyviin tapoihin kuuluu kohtelias tervehtiminen ja kuulumisten vaihto myös puoli tuttujen kanssa ihan yhtä paljon, kun omiin hyviin tapoihisi haukkua naapurin kakarat nettipalstoilla??!

Vierailija
6/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jurnutetaan omissa maailmoissa ja katsotaan muualle kun ihminen tulee vastaan. Kurkitaan ovisilmästä ja pelätään, että joutuu katsomaan toista tai sanomaan jotain. Voi Luoja, kunka metsäläisiä me täällä Suomessa ollaankaan! Ja vielä se, että pikkulapsia täytyy välttää kun ne voivat ihan jopa sanoa jotain..... :)

Mielstäni hyvät tavat ovat nimenomaan sitä, että vieraallekin voi sanoa jotain. Edes sille naapurille. Edes huomenta.

Vierailija
7/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten ihmetelleen, kun suomalaiset eivät puhu eikä pukahda? Minkälaiseksi oletetaan ihmisten kasvavan, jos pienestä saakka opetetaan ettei vierailla saa missään nimessä puhua mitään?

Uskoisin, että sinä aikuisena ihmisenä osaat lähteä tilanteesta pois. Ei sinun tarvitse jäädä kuuntelemaan 3v:n selityksiä, jos et tahdo sitä tehdä. Ja varmasti tajuat myös sen ettei noin pieni ymmärrä/usko/opi sitä ettei vieraille saisi jutella.

Vierailija
8/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli tai henkisesti sairas ap, ei voi muuta todeta.

Vierailija
9/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin umpimielisiä ja epäkohteliaita. Kuvitellaan, että jutustelu kauppajonossa tarkoittaa jotain hirveän syvällistä ja siinä kuin sitoutuu jonkun ventovieraan ystäväksi. Minusta lapselle pitää puhua takaisin. Niin puhun aikuisellekin naapurille. Mikä siinä normaalissa small talkissa on niin vaikeaa? Miksi ihmeessä siitä jaksaa ottaa stressiä? Jos ap kerran on avoin ihminen, niin aiheuttaako suun avaaminen jotain kauheaa vaivaa? Muutama sana tulee luonnostaa ohimennen, en koe sitä ainakaan itse miksikään.

Täytyy olla kiitollinen meidän naapurin iäkkäälle pariskunnalle. Moikkaavat aina meidän 6-vuotiasta ja tuo arka/ujo lapsi on aina rohkeasti sanomassa jotain. Ei tietenkään oletus ole, että he seurustelisivat varsinaisesti lapsen kanssa ja pienempänä huikkasin aina luokseni, jos tuntui menevän liian pitkään, mutta ohimennen voi muutakin sanoa kuin heit.

Vierailija
10/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin umpimielisiä ja epäkohteliaita. Kuvitellaan, että jutustelu kauppajonossa tarkoittaa jotain hirveän syvällistä ja siinä kuin sitoutuu jonkun ventovieraan ystäväksi.

elikkä yritti iskeä vaikka näki että mun mies oli mukana (pakkasi ruokia hihnan päässä)!!! Tämä kyseinen pervo myyjä jopa siveli mun Visa Electronin magneettijuovaa "merkitsevästi", kun laite ei muka lukenut korttia. Hyi helvetti.

Vierailija
11/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän ei juttele spontaanisti vieraiden kanssa. Ymmärrän kyllä ap:n tavoin ajattelevia, vaikka hän onkin provo, sillä minut on vielä kasvatettu tuollaiseen vanhan ajan 'lapset hiljaa'-tyyliin.

Vierailija
12/12 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin umpimielisiä ja epäkohteliaita. Kuvitellaan, että jutustelu kauppajonossa tarkoittaa jotain hirveän syvällistä ja siinä kuin sitoutuu jonkun ventovieraan ystäväksi.

elikkä yritti iskeä vaikka näki että mun mies oli mukana (pakkasi ruokia hihnan päässä)!!! Tämä kyseinen pervo myyjä jopa siveli mun Visa Electronin magneettijuovaa "merkitsevästi", kun laite ei muka lukenut korttia. Hyi helvetti.

Vetikö kädellä jolla oli juuri kosketellut itseään "sieltä"? Eli vähän jätti lupausta siihen electroniin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän