Puututko koskaan yksivuotiaan käytökseen? Kasvatatko sen ikäistä?
Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa mammat piti ihan normaalina, että äidin ei tarvitse puuttua yksivuotiaan metelöintiin ravintolassa koska yksivuotias on vielä niin pieni. Sen ikäinen saa siis rauhassa riehua ja rummuttaa pöytää metallilusikoilla, sehän on vain söpöä :)
Missä iässä sitten kasvatus ja ihmisten tavoille opettaminen kuuluisi aloittaa?
Kommentit (38)
Kukaan ei kehtaa sanoa suoraan, että vuoden ikäistä ei tule kasvatettua...
Eihän 1v ajattele mitään käyttäytymistä vaan tekemistä, se lusikalla hakkaaminen on hauska leikki. Jos se on sallittu kotona, ei lapsi ymmärrä, miksi ei muuallakin saisi tehdä samaa.
Kasvatusta taas on se, että jo kotona opettaa, miten lusikkaa käytetään eli se on vain syömistä varten.
Eli vastaus on, että 1v:n käytökseen on hankala puuttua, koska senikäinen ei käyttäydy.
esim. jos repii tukasta minua, otan käden tukastani irti ja sanon EI ja pudistan päätäni ja ilme vakavana. Samalla periaatteella kaikki muukin menee.
mutta muistelen, että 1-vuotiaan "kasvattamiseen" ei kauheasti kannata laittaa paukkuja. Jos mun 1-vuotias metelöisi ravintolassa lusikoilla, yrittäisin "kasvattamisen" sijaan tehdä sen kanssa esim. vaihtarin johonkin vähemmän äänekkääseen.
"Kasvattaminen" kuuluu tehdä lapsen iän mukaisesti, niinhän kaikki muukin toiminta sen kanssa tapahtuu.
Voin vakuuttaa, että "kasvattamista" riittää vaikkei ihan vauvan kanssa aloittaisikaan.
Mahdollisimman yksinkertaisesti yritän sanoa että joskus menisi jakeluun. En pystyisi vaan katsomaan vierestä kun kakara tekee mitä tahansa. Ja tietysti pitää jotain opettaakin lapselle, eihän se muuten mitään opi.
Jos sen kasvattamisen aloittaa 3-vuotiaalle uhmikselle tai 16-vuotiaalle haistattelija-turpaanvetäjälle, niin alakynteen jää.
Perusta pitää luoda jo ihan pienen kanssa, tosin pienen ymmärrys ja ikätaso huomioiden.
Vedä ny se pää perseestä hyvä ihmine!
Sää tarttet happee!!
Juu: olen tapakouluttanu ipanoitani: Hattu otataan sisällä pois päästä mutta ei se ny jumalauta saa kaataa elämää, ei taaperolle mene vielä muutamaan vuoteen että pitää istua kädet ristissä ja olla hiljaa.
Hanki jostain terapiaa. Kuulostaa joltai paskanjäykältä aivovammalta tollane. Olen huolissani sinusta!
Kyllä 1- vuotiaalle voi antaa lusikan niin viihtyy.
Jos antaa helistimen niin hakkaisi sitä.
Vali vali. Perheellisetkin saa tulla ravintolaan syömään jopa imettäjät ja taaperot jotka on innoissaan omasta äänestään.
Ei ole muitten kuin sinun ongelma että asia on ongelma.
Itselläni ei enää sen ikäisiä ole, mutta jatkuvasti on noin pieniä ja pienempiäkin hoitolapsia. Ihan taatusti kasvatan heitä, jo nuorimpia 9-kuisia. Meillä ei minkään ikäinen saa mellastaa miten lystää.
alkoi siitä lapsen syntymästä. kasvatukseen varauduttiin jo odotusaikana. Ei se lapsi yhtäkkiä muutu miksikään erilaiseksi jota vaan naps, yhtäkkiä aletaan kasvattamaan. Kyllä se alkaa heti kun lapsi saa elämän.
itse ohjaan 1-veen muuhun toimintaan, jos toiminta on häiritsevää. Esimerkiksi vaihdan lusikan tarvittaessa pehmoleluun jota saa mielinmäärin hakata sitä pöytää vasten.
Kyllä lapsista ääntä saa lähteä. Itseäni ei haittaisi vaikka ravintolassa viereisessä pöydässä taapero jotain paukkuttaisikin pöytään. Ne jotka ei ääntä kestä, pysykööt kotonaan pumpuliin hautautuneena.
ohjaaminen johonkin muuhunkin kasvattamista hyvät mammat!
Kyllä kasvattaminen aloitetaan heti ku vauva maailmaan saapuu, se vaan ei aina tarkota heti kieltoja kieltojen perään vaan erilaisten tapojen opettamista ja ohjaamista erilaisissa tilanteissa!
Vedä ny se pää perseestä hyvä ihmine!
Sää tarttet happee!!Juu: olen tapakouluttanu ipanoitani: Hattu otataan sisällä pois päästä mutta ei se ny jumalauta saa kaataa elämää, ei taaperolle mene vielä muutamaan vuoteen että pitää istua kädet ristissä ja olla hiljaa.
Hanki jostain terapiaa. Kuulostaa joltai paskanjäykältä aivovammalta tollane. Olen huolissani sinusta!
Kyllä 1- vuotiaalle voi antaa lusikan niin viihtyy.
Jos antaa helistimen niin hakkaisi sitä.Vali vali. Perheellisetkin saa tulla ravintolaan syömään jopa imettäjät ja taaperot jotka on innoissaan omasta äänestään.
Ei ole muitten kuin sinun ongelma että asia on ongelma.
aikamoinen vuodatus
Jaa, ja minun syy jos et jaksa alle 20 lausetta lukea?
Sää todellakin tarttet happea!
Minusta tuollanen kontrollin tarve kertoo jostain omasta ongelmasta. Antakaa lapsien EDES olla päiväkuivia ja osata pukea ennenkö niitten pitää osata käyttäytyäkin.
Ohjaamisessa ei ole mitään väliä, mutta ei silläkään jos joku nyt vähän pitää elämää.
Hyvähän että sitä on: elämää.
9
Tajuaa varsin hyvin, mitä saa tehdä ja mitä ei, mutta välillä tekee oikein tahallaan tuhmuuksia. Jostain syystä tuo on ihan samanlainen kuin meidän kaksi vanhempaakin lasta: käyttäytyy muualla hyvin ja kotona pistää ranttaliksi.
päällimmäisenä mieleen, että onpa lapsella loistava keskittymiskyky; pystyy paukuttamaan lusikalla (ja voimat, koska pöytään tuli lommoja)koko ruokailun läpi. Siis kauanko te siä ravintolassa olitte? Pari tuntia?
SEN mellastamisen muka saa loppumaan ?
Meillä ainakin 1 -vuotias meluaa joka paikassa, bussissa, ravintolassa, kaupoissa... Kun sanon EI, nauraa ja jatkaa. Paras tapa onkin jättää huomiotta, kieltäminen vain lisää melua.
Ja jos vaikka lusikalla pöytää lyö, niin sehän on yksivuotiaan mielestä vain hauska leikki, ei se ymmärrä, että se on väärin, ja jos lusikan ottaa pois, niin jatkaa pöydän lyömistä jollain muulla esineellä ..
:D Loistava! Samaa mietin minäkin. ;) Voi herttinen sentään, että ollut traumaattinen ravintolailta ap:lle, kun pitää vielä aloittaa aivan uusi ketju asiasta. Kyllä olen aloittanut lapsen kasvattamisen ja ohjaamisen oikeille raitelle ihan pienestä pitäen. Enkä olisi antanut hänen rummuttaa lusikoilla pöytään ravintolassa, kun ei sitä tee kotonakaan. Mutta itse olisin vastaavassa tilanteessa todennäköisesti todennut lapsen välinpitämättömille vanhemmille vain, että onpas loistava rytmitaju teidän yksivuotiaalla kun noin ahkerasti harjoittelee. Tai tarjoilijana tuonut lapselle jotain muuta käteen, JOS vanhemmat kerran eivät reagoineet asiaan mitenkään. ;)
Oiskohan jotain 5kk iästä alkaen. Heti kun alkavat ymmärtämään. Kannustaen ja kieltäen.
Terveisin Hyväkäytöksisen 1-vuotiaan äiti
Mutta kanssaihmisten pitää ymmärtää se, että se yksivuotias ei ymmärrä vielä käyttäytymissääntöjä. Toki ravintolassa komennan jos metelöi ja kerron, miksi ei saa, mutta kauanko luulette yksivuotiaan muistavan sen?
Ihan totta hei. Eihän se nyt söpöä ole, jos pieni lapsi hakkaa lusikoilla pöytää, mutta pitää ymmärtää sekin, että toinen on vielä niin pieni, ettei tiedä häiritsevänsä muita (eikä varmaan välittäisi, vaikka tietäisi). Tottakai tuollaisessa tilanteessa silti pitää yrittää estää lasta, mutta aina ei vain voi. Ja silti, saa ne vanhemmatkin lapsineen käydä ulkona syömässä.
En antaisi 1-vuotiaan häiritä metelillään yleisillä paikoilla.