"Minä tiedän kaiken ja päätän kaikesta" -synnyttäjät kätilöjen riesana!
Kommentit (60)
kun menin synnyttämään toista lastani ja se oli todellakin ehdoton eli tämä lapsi tulee alakautta.
kysyivät kyllä kivunlievityksestäkin ja vastasin että jos tarvitaan niin otan vastaan niitäkin kunhan saadaan lapsi oikeasti synnytettyä. sanoivat monesti kuinka rauhallinen synnyttäjä olen. tämän takia kaikki kivunlievityksetkin kuulemma onnistuivat hyvin ja lapsi tosiaankin syntyi luonnollista tietä :)
Mikä ihme noita ihmisiä oikein vetää ammattilaisia neuvomaan. Esim autokaupassa tiedetään muka paremmin millainen auto halutaan kuin ammatikseen noita myyvä, tai sitten vaatekaupassa minkävärinen mekko muka halutaan. Saatikka isoissa kysymyksiksissä kuin asunnoissa. Kyllä välittäjä rautaisen ammattitaitonsa takia tietää paremmin. Pidetään vaass se suu supussa eikä väitetä vastaan.
Tkekisivät itse autonsa ja mekkonsa kun kerta tietävät paremmin kuin ammattilainen
No joo, Ihme valitusta tästäkin otsikosta. Ihemisellä nyt vain on vapaus päättää omista asioistaa. Jopa hoidon suhteen.
Yhdellä kertaa /neljästä) tämmöinen ärsyyntynyt "besserwisser" kätilö sitten, vaihdettiin toiseen kun tästä reklamoitiin sairaalassa. Siitä eteenpäin kaikki toimikin hyvin.
Eli jos ihmiset päätöksineen tuppaavat ärsyttämään suosittelen ammatinvaihto alaan, jossa ihmisiä ei tarvitse kohdata.
Mikä ihme noita ihmisiä oikein vetää ammattilaisia neuvomaan. Esim autokaupassa tiedetään muka paremmin millainen auto halutaan kuin ammatikseen noita myyvä, tai sitten vaatekaupassa minkävärinen mekko muka halutaan. Saatikka isoissa kysymyksiksissä kuin asunnoissa. Kyllä välittäjä rautaisen ammattitaitonsa takia tietää paremmin. Pidetään vaass se suu supussa eikä väitetä vastaan.
Tkekisivät itse autonsa ja mekkonsa kun kerta tietävät paremmin kuin ammattilainen
No joo, Ihme valitusta tästäkin otsikosta. Ihemisellä nyt vain on vapaus päättää omista asioistaa. Jopa hoidon suhteen.
Yhdellä kertaa /neljästä) tämmöinen ärsyyntynyt "besserwisser" kätilö sitten, vaihdettiin toiseen kun tästä reklamoitiin sairaalassa. Siitä eteenpäin kaikki toimikin hyvin.
Eli jos ihmiset päätöksineen tuppaavat ärsyttämään suosittelen ammatinvaihto alaan, jossa ihmisiä ei tarvitse kohdata.
Sitähän varten siellä kätilöitä on, että ne tietää mitä tehdään, että sun ei tarvii kuin relata ja synnyttää!
Ostoksien tekeminen on pikkusen eri juttu koska siinä ei tiettävästi ole sun eikä kenenkään henki kyseessä vaan voit vaikka sanoa, että sä mietit vielä ja poistua kaupasta. Mutta teepäs se synnärillä = D
Olisikohan tässä kuitenkin sellainen ihan pikkuriikkinen ero, että auto-, asunto- ja mekkokaupoilla jokainen vastaa päätöksistään itse, synnytyksessä sen sijaan kätilön pää on ensimmäisenä pölkyllä, jos jokin menee vikaan?
Mut juu sehän on tosiaan ihan pikkujuttu.
Nimittäin kätilöt, jotka ajattelevat, ettei synnyttäjä tiedä mitään omasta tilanteestaan ja voinnistaan.
siis se, että lapsi tulee alakautta, vai oliko sinulle sitten lapsen hengellä mitään väliä kunhan tulee alakautta elävänä tai kuolleena?
on tosi rasittava aina ja kaikissa tilanteissa
Kyllä tulevalla äidillä ensisijaisesti pitääkin olla valinnanvapaus ja määräysvalta, mitä haluaa että itselleen tehdään!
pahinta on että äiti luovuttaa "tahtonsa"kätilölle. Voi jhäädä synnytyksestä erittäin pahat traumat!
suunnitella, se menee niinkuin menee.
Kyllä tulevalla äidillä ensisijaisesti pitääkin olla valinnanvapaus ja määräysvalta, mitä haluaa että itselleen tehdään! pahinta on että äiti luovuttaa "tahtonsa"kätilölle. Voi jhäädä synnytyksestä erittäin pahat traumat!
Kyllä kätilön on synnytyksessä ensisijaisesti pidettävä sekä äiti että lapsi elossa! Uskon että varmasti tälläisiä rasittavia tyyppejä on.
Nimittäin kätilöt, jotka ajattelevat, ettei synnyttäjä tiedä mitään omasta tilanteestaan ja voinnistaan.
tapauksessa esim epiduraalia, sitä vingutaan ekan kipeän supistuksen aikana.
suunnitella, se menee niinkuin menee.
Mutta synnytyksen aikana voi siltikin päättää itse aika monesta asiasta :) Kätilön tehtävä kyllä on pitää äiti ja vauva elossa.
Kuka synnyttäjä nyt ylipäätään sanoo yhtäkkiä että häntäpä ei sitten leikellä ollenkaan? Vaikka siinä olisi henki vaarassa, tuskin lääkäri ja kätilö siinä vaiheessa edes kuuntelee.
Kätilön nyt vain pitää kestää. Itse on alansa valinnut. Heikkoja hetkiä voi tulla, mutta kunhan sitä ei salissa näytä.
Jos ja kun kaikki menee vikaan ja lapsi kuolee tai vammautuu, niin oppiipahan kerrasta!
Sanot sitten vain että äiti ei halunnut apua, eikä halunnut toimia yhteistyössä, et voinut mitään!
Jos ja kun kaikki menee vikaan ja lapsi kuolee tai vammautuu, niin oppiipahan kerrasta!
Sanot sitten vain että äiti ei halunnut apua, eikä halunnut toimia yhteistyössä, et voinut mitään!
jatkaa työssään...
tietoinen että näitäkin tapauksia eteen voi sattua ja ammattitaitoinen kätilö kyllä kestää sen asiallisesti ja hermostumatta.
Seuraavissa tiesin että haluan epiduraalin ja sen myös aina sain. Ei mitään ongelmia eikä esikoisestakaan traumoja vaikka vauva valvontaan joutuikin.
etukäteen, mutta luonto on ,mitä on.....
entäpä kun joudut sairaana osastolle esim syöpä tms , kuka sulta kyselee mitään ? haluaako rouva sitä tai tätä....
siellä se minäkin makasin ihan yksikseni syöpäpullojen kanssa, hb60, ripulissa, heikkona eristyskammarissa,
eikä KUKAAN kysellyt mitenkäs olo on miltä tuntuu, tarvitseeko rouva apua peuisihin tms
mutt kun mammat synnyttää, luonnollinen tapahtuma, niin johan pitää olla kyselemässä sitä sun tätä pohtoimassa tehdäänkös niin tai näin, jäikö nyt raumoja kun ei ehtinyt saamaan epiduraalia jne jne
halooooooooooo
menkää itteenne ja älkää aina valittako
no, joka 3. sairastuu syöpään ja sit kaikkeee muutakin kivaa sairautta on, sittenpähän näette mitä todellisuus on...
Minun sukulaiseni sairastaa syöpää ja monesti kun olen käynyt sairaalassa häntä katsomassa, on hän kehunut miten mukavaa porukkaa hoitajat ovat.
Ja niinhän nuo juttelivat iloisesti ja kyselivät vointia kun itsekin olin siellä.
Itselläni ainakin oli ihana kätilö joka kuunteli toiveitani yms. Sen tiedän että jos joku hätä synnytyksessä olisi tullut, ei kätilö enää minua kuuntelisi vaan kutsuisi lääkärin paikalle ja siitä edettäis. Mutta eiköhän jokainen synnyttäjä saa toiveita esittää lääkkeiden ja synnytysasennon suhteen. Jopa synnytystavan, alakautta vai sektiolla.
Millä tavalla vakavampi sairaus ja kertasynnytys liittyvät toisiinsa?
jotain alan ammattilaista paremmin, miten synnytyksen kuuluu mennä. Jokainen palsta mama olisi voinut lukea vaikka lääkäriksi, jos olisi voinut.