"Minä tiedän kaiken ja päätän kaikesta" -synnyttäjät kätilöjen riesana!
Kommentit (60)
en kans ymmärrä noita "synnyttäjän toivelistoja". Mulle ei ainkaan tulisi mieleenkään kyseenalaistaa kätilön ohjeita, eiköhän se kuitenkin ammattilaisena osaa hommansa! Minua ihmetyttää se kun kätilöt joutuvat opastamaan "anteeksipyydelleen". Itseasiassa mullakin taisi olla yksi toive toisen kerran synnyttämään mennnessä, mulle ei saa lässyttää!
Kyllä mä ymmärrän synnytystoivelistoja. esikoisesta olin laittanut mm että haluaisin ammetta kokeilla, että minua pitää varmasti hieman jopa komentaa että en väkää vastaan, ja että kivunlievitystä pitää tarjota en osaa sitä itse ehkä pyytää. ja kaikki meni hienosti, oli ihana kätilö. ens kerralla noiden edellisten lisäksi aijon toiveisiin kirjata sen että osastolla saisin ikkunan puoleisen sängyn.. se 2 yötä oli todella ressaavaa olla sairaalassa, jos sitä saisi vähän helpotettua sillä että edes näkisi ulos huoneesta.
ovat vain suunnitelmia. Jos tilanne muuttuu sovelletaan. Tottakai synnyttäjän toiveita täytyy kuunnella mutta täytyy myös luottaa ammattilaiseen jos synnytyksen aikana tapahtuu jotain yllättävää.
Kyllä se on niin, että jos et itse pidä huolta siitä mitä tapahtuu ja osaa vaatia, niin voipi tulla ihan mitä tahansa. Onpa käynyt niinkin, että vaikka sovittaisiin pelkopolilla selvät sävelet miten synnytyksen kanssa toimitaan, niin ne kätilöt viis veisaa mistään sopimuksista. Kun homma on käynnissä, niin ei muistetakaan koko lappua. Minä olin kaukaa viisas. Menin hyvissä ajoin raskautta ovesta sisään ja sanoin, että mikään muu kuin sektio ei käy. Ja sektion sain. Säästyinpä tuolta hulluudelta...
siitä kuinka halutaan synnytyksen menevän. Teetettiin sellanen Ifolor kuvakirja että ois havainnollisempi. Liitettiin siihen molempien astrologiset kartat, koska haluttiin kätilö jonka horoskoopit stemmaa meidän kanssa. Alapäästä otin kuvan siihen vikasivulle että tällaselta pitäis jälkeenpäin näyttää ja se aukeama kirjasta laitettiin keittokirjatelineeseen malliksi kun kätilö ompeli.
Kätilöt ovat ammattilaisia, jotka varmasti tietävät kuinka vähän tietävät. Terveydenhuollon laissa on sanottu asia suoraan. Hoito on yhteistyössä potilaan ja hoitavan tahon kanssa tehtävää toimintaa. Ikinä ei tietenkään kannata heittää asioitaan jonkun toisen hoidettavaksi kokonaan. Ei ne ammattilaiset sen kummempia ihmisiä kuin muutkaan ja jotkut ovat tosi surkeita.On naivia kuvitella muuta lääkäreistä opettajista tai muista. Yhteistyössä syntyvät hyvät hoitopäätökset.
Tuntuu noi ohjeet ja suositukset muuttuvan ajan myötä ihan samalla tavalla synnytyksessä kun esim. neuvolan lastenhoito-ohjeessa. Meillä on lapsia aika isolla ikäerolla, mutta ovat syntyneet samassa paikassa. Ja synnytyksillä oli eroa kuin yöllä ja päivällä.
Sanoi se kätilö siinä itsekin, että asiat on muuttuneet tosi paljon viime kerrasta. Että sinänsä, se mikä tänään on "laki" saattaa vuoden päästä olla jo iso ei-ei. Kannattaa kuunnella sitä omaa kehoa.
sanoi kätilö, että älä huuda, ei sua voi sattua. Niin että todella rautaisen ammattitaidon ja ennustamisen lahjankin jotkut kätilöt omaavat.
Minä hänelle siinä vastauksena tokaisin, et ai ku hienoa, mä nimittäin luulin että mua sattuu ihan HELVETISTI! Vaihtui sen jälkeen kätilö ja homma rupes luistamaan ihan toiseen malliin. Olin varmaan sitten se todella rasittava asiakas.
hän sanoi et jos äiti huutaa synnytyksessä niin yleensä heidän kuuluu seuraavana päivänä pyytää anteeksi henkilokunnalta.
ja minä en voinut uskoa korviani kun tuon kuulin
Muistan, kun TAYS:ssa kuvatun sairaalasarjan yhdessä jaksossa kätilö Erja (?) opasti uutta työntekijää, joka oli siirtynyt heille kätilönhommista pääkaupunkiseudulta, leikkaamaan napanuoran. No, tämä uusi työntekijä teki sen vähän erilailla kuin mitä TAYS:ssa on tapana ja siitä Erja sitten huomautti, että "Meillä tehdään näin. Tee sinäkin vastaisuudessa niin." Tähän uusi fiksulta vaikuttanut kätilö sitten esitti kysymyksen "Miksi?", johon Erja vastasi "Että kun se nyt vaan tehdään niin." Eli uusi työntekijä ei mitään perustelua sille, miksi hänen täytyi vaihtaa eri sairaalassa oppimansa käytäntö toiseksi. Ja tällaisten käsiin olette sokeasti itsenne antamassa?
tehdään vaan kätilön työtä helpommaksi!esim synnytysasento . Ja
esim välilihan leikkaus ei saisi olla rutiinihomma,siitä sitäpaitsi paranee hitaammin kuin jos repeää luonnollisesti!
ja PALJON monta muuta juttua,mutta enpä jaksa alkaa kertomaan teille,koska selvästikään kukaan tässä ketjussa ei tiedä synnytyksestä mitään(kuin korkeintaan sen oman kokemuksensa...ja se ei ole paljoa).
t.eräs joka on asiaa opiskellut
p.s. ja teille töykeille itsekkäille kätilöille tässä ketjussa; PLEASE älkää tyrkyttäkö epiduraalia sellaisille jotka eivät sitä HALUA.
Senkin asian katsos nainen SAA itse päättää.
kuin lääkäri jonka armoilla olet, viisastelee, vähättelee ja aliarvioi potilastaan?? Jos ei ymmärä kuinka herkässä tilanteessa tuleva äiti on, olet väärässä ammatissa. Minullekin kätilö totesi pelkopolilla kauhean vänkäämisen jälkeen että "en minä kyllä käsitä alkuunkaan tällaisia pelkoja, nämähän ovat aivan hassuja". Hmm, ehkä ei oikea ihminen tuohon paikkaan. Sanoinkin että siinä pitäisi istua psykologi joka ymmärtää ihmisten pelkotiloista ylipäätänsä jotain eikä kätilö jonka kuuluu laskea sairaalan rahoja joka sekunti. Kaikkihan tietää että hämähäkkipelkokin on aivan naurettava, minkä se sentin kokoinen hämis sulle mahtaa, mutta selitäpä se ihmiselle joka pelkää sitä neuroottisesti.
On totta tosiaan kauheaa olla kipujensa kanssa sellaisen kätilön "hoivissa" joka ajaa vain omaa etuaan ja haluaa määräysvallan.
Esim. nuoret kätilöt eivät käsitä laisinkaan että äidin intuitio esim lapsen voinnista on aika tarkka, enemmän ne laitteet sekoilevat kuin äidit!
Eli ap;n kysymykseen; on erittäin paljon kauheampaa äidille, kun kätilö on itsekäs!!!
Suosittelen vaihtamaan alaa. Tuollaisella asenteella ja tavalla tulla jonnekin keskustelupalstalle avautumaan teet hallaa koko ammattikunnalle.
Olen menossa synnyttämään minä hetkenä hyväänsä ja kun hormoonihuuruissani luen jotain tällaista on taistelutahdo jo vaalmiiksi viritettynä. Mahtaa tulaa kivaa, sekä kätilölle että minulle. Kiitos sinun.
Vedä vttu päähäsi ja mene pankkiin töihin.
Suosittelen vaihtamaan alaa. Tuollaisella asenteella ja tavalla tulla jonnekin keskustelupalstalle avautumaan teet hallaa koko ammattikunnalle. Olen menossa synnyttämään minä hetkenä hyväänsä ja kun hormoonihuuruissani luen jotain tällaista on taistelutahdo jo vaalmiiksi viritettynä. Mahtaa tulaa kivaa, sekä kätilölle että minulle. Kiitos sinun. Vedä vttu päähäsi ja mene pankkiin töihin.
Muistan, kun TAYS:ssa kuvatun sairaalasarjan yhdessä jaksossa kätilö Erja (?) opasti uutta työntekijää, joka oli siirtynyt heille kätilönhommista pääkaupunkiseudulta, leikkaamaan napanuoran. No, tämä uusi työntekijä teki sen vähän erilailla kuin mitä TAYS:ssa on tapana ja siitä Erja sitten huomautti, että "Meillä tehdään näin. Tee sinäkin vastaisuudessa niin." Tähän uusi fiksulta vaikuttanut kätilö sitten esitti kysymyksen "Miksi?", johon Erja vastasi "Että kun se nyt vaan tehdään niin." Eli uusi työntekijä ei mitään perustelua sille, miksi hänen täytyi vaihtaa eri sairaalassa oppimansa käytäntö toiseksi. Ja tällaisten käsiin olette sokeasti itsenne antamassa?
tehdään vaan kätilön työtä helpommaksi!esim synnytysasento . Ja
esim välilihan leikkaus ei saisi olla rutiinihomma,siitä sitäpaitsi paranee hitaammin kuin jos repeää luonnollisesti!ja PALJON monta muuta juttua,mutta enpä jaksa alkaa kertomaan teille,koska selvästikään kukaan tässä ketjussa ei tiedä synnytyksestä mitään(kuin korkeintaan sen oman kokemuksensa...ja se ei ole paljoa).
t.eräs joka on asiaa opiskellut
p.s. ja teille töykeille itsekkäille kätilöille tässä ketjussa; PLEASE älkää tyrkyttäkö epiduraalia sellaisille jotka eivät sitä HALUA.
Senkin asian katsos nainen SAA itse päättää.[/iIhmeen VIHAMIELISIÄ asenteita joillakin. Älkää menkö synnyttämään jos ette nimenomaan kätilöä siihen tahdo!
Kätilö tekee työtään ihan samalla tavalla kuin kuka tahansa muukin. Ei ne siellä synnyttäjän kiusaksi ole vaikka selvästi useat näyttävät niin luulevankin.
Alan lisäksi uskoa, ettei mitään hirmukätilöitä edes ole vaan vika on synnyttäjän omassa päässä.
Itse en ole ainuttakaan sellaista tavannut vaikka terveydenhoitoalalla työskentelenkin ja aika laajan skaalan tunnen eri ammattilaisia.
kätilöille?
jos asenne on vturallaan,niinkuin ap;lla, en kyllä kumartele yhtään.
Hieno ammatti on,mutta vaatii kyllä jonkun verran empaattisuutta ja kykyä huomioida äiti yksilönä eikä vaan liukuhihnameininkiä!
Valitettavasti harvoin löytyy oikeasti hyvä kätilö(yleensä erittäin vanhoja ja melkein jo eläkkeellä)
menkää itteenne ja älkää aina valittako no, joka 3. sairastuu syöpään ja sit kaikkeee muutakin kivaa sairautta on, sittenpähän näette mitä todellisuus on...
Siis huh, mitä tekstiä.
Itse olen käynyt elämässäni paljon ikäviä asioita läpi..enkä ikinä toivoisi niitä kenellekkään toisille kuitenkaan tapahtuviksi. Toki olen monesti miettinyt ja surrut, miksi jotkut saavat 5 helppoa tervettä lasta kun minulle niitä ei suoda kuin sairaana, miksi olen joutunut kärsimään henkisesti sairaasta äidistäni lapsuudessani, menetin isäni hänen kuollessaan käsivarsilleni..miksi minua koetellaan niin paljon??
Monesta asiasta voisi olla vihainen, katkera, toivoa salaa pahaa toisille, mutta ei se minun tilannettani tai elämääni miksikään muuta. Se miten elän elämäni, minkä laatuista se on, on minusta itsestäni kiinni. On minusta säälittävää huudella keskustelupalstalla sittenpähän näette komentteja..varsinkin kun tiedät mitä syöpä sairautena aiheuttaa, miten rankkaa ja uuvuttavaa se on, kuinka paljon sitä pelkää.
Mieheni isä kuoli syöpään, ja kaverini kävi läpi rintasyövän, rinnan poistoleikkaukset ja hiusten lähdöt..
JOTEN, mene itse itseesi, älä valita ja käyttäydy kuin pahainen pikkukakara vaan ole onnellinen selviytyessäsi rankoista hoidoista, syövästä, kannusta toisia elämään täysillä..älä toivomalla heille samaa kohtaloa!!
Heillä on samat oikeudet kuin muillakin sairaalaan joutuvilla ja kätilöt eivät ole muuta hoitohenkilökuntaa kummallisemmassa asemassa. Lait ja asetukset koskee heitäkin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/199207
että antakaa kätilöiden tehdä työnsä rauhassa. Ne on sentään opiskelleet sitä hommaa ja tietävät äitiä paremmin mitä missäkin tilanteessa pitää tehdä. Tai ainakin itse toivon ja odotan, että siinä tilanteessa kätilö on se ammattilainen!
Olisi se kyllä vähän kauheaa jos joutuisin kätilölle sanomaan mitä tehdään. Ekassa synnytyksessä näin vähän olikin. Tuntui TOSI turvattomalle kun itsekin olin ensi ensikertalainen siinä hommassa.
synnyttämään, olet henkilökunnan "armoilla". pysy kotonasi, jos et halua apua ja henkilökunnan ammattitaitoa.
en kans ymmärrä noita "synnyttäjän toivelistoja". Mulle ei ainkaan tulisi mieleenkään kyseenalaistaa kätilön ohjeita, eiköhän se kuitenkin ammattilaisena osaa hommansa! Minua ihmetyttää se kun kätilöt joutuvat opastamaan "anteeksipyydelleen". Itseasiassa mullakin taisi olla yksi toive toisen kerran synnyttämään mennnessä, mulle ei saa lässyttää!
jos ei kunnioita toista, olipa sitten synnyttäjä tai kätilö. Kätilö vastaa tietenkin terveydestä, mutta tietenkin äitiä tulee kuunnella sen minkä tilanteessa voi. Ja kyllä näin yleensä tehdään!
Pelkäsin omaa ekaa synnytystä juuri siksi, että olin kuullut tylyistä kätilöistä, jotka vähättelevät, eivät kuuntele jne. Mutta olikin ihana kätilö, ja kolme synnyttäneenä olen tutustunut kahden sairaalan moniin kätilöihin ja tiedän, että suurin osa on hyviä! Teille, jotka olette menossa synnyttämään, on kyllä todennäköistä, että sattuu ammattitaitoinen myös siltä osin! Tsemppiä kaikille! Karseaa kohtelua ei tarvitse hyväksyä ("olisit ajatellut kipua ennen kuin lapsia rupesit suunnittelemaan"). Eikä sitä todennäköisesti joudu kohtaamaan. Ihan oikeasti vittumaisiakin on, mutta harvassa.
Kauhukertomusten tantat ovat pitkälti jo historiaa, eläkkeellä.