Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa polven degeneraatio?

Vierailija
31.10.2010 |

Kuvauslähetteessä näyttää lukevan noin, että lääkäri epäilee tuollaista. Mutta ei puhunut mulle mitään tuollaisesta tai mistään muustakaan. Olisiko tuo mahdollisesti kulumaa vai virheasento vai mitä?

Kiinnostaisi tietää, kun lähetteestä huolimatta en voi mennä sinne kuvaukseen, kun ne ei mielellään ota sinne raskaana olevaa. Eli asia selviää oikeesti vasta kuukausien päästä, jos kivut ei vaan kasva ylivoimaisiksi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo oon 12 vuotias tyttö ja mullon molemmis polvis kuluma. siis oo 12! kun isona valitsen työtä joudun ottaa sen huomioon. mangeetti kuvis vaa näky että runsasta kulumaa.

Vierailija
2/6 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

liha, maitotuotteet ja sokeri on huono nivelille ja koko ihmiselle.
toisaalta tuore ruoka. hedelmät, salaatit, pähkinät on hyvä.

Eräs nivelrikkojen takia pyörätuolikunnossa oleva kaveri vaihtoi ruokavaliota (ja elämäntyyliä muutenkin terveemmäksi) ja vetää nykyää kahvakuulajumppaa!

Kävi sellaisen kuin karpalokurssin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

degeneraatio

rappeutuminen, rappeuma, tuhoutuminen, vaurio

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ltt00…

Vierailija
4/6 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oishan tota ihan itsekin voinut googlettaa. No kiitos vastauksista teille!

Ja tosi "kiva", kun oon 37-vuotias, ja polvi on rappeutunut. No oikeestihan asia siis pitää kuvauksella vielä varmistaa. Mutta kyllä tuota oon itsekin pelännyt, kun ei se oo ajan kanssa yhtään paremmaksi mennyt. Huoh, tekopolvileikkaukseenko tässä vielä joutuu :-(

Vierailija
5/6 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Degeneratiivinen vaiva tarkoittaa sitä, että polvi alkaa kulua, rustot ja kierukka voivat olla degeneratiivisia. Polvessa voi olla myös degeneratiivinen meniskiruptuura, joka tarkoittaa sitä, että kierukka on revennyt (rispaantunut), mutta repeämän suunä on kuluma eikä vamma. Silloin tähystyksellä tehtävä rikkoutuneen osan poisto (resektio) ei yleensä auta vaivaan.

Nyt ehdottomasti painonpudotusta jos yhtään on ylipainoa, koska ylipaino on suurin riskitekijä polviartroosille. Lisäksi liikuntaa niin paljon kuin mahdollista (mutta ei hyppyjä / juoksua mielellään) ja lihasvoimien treenausta, erityisesti reisilihas. Näillä konsteilla selviät mahdollisimman pitkälle ilman tekoniveltä.

t. ortopedi

Vierailija
6/6 |
31.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi nyt tietysti raskaana painoa tulee muutama kilo, eikä se varmasti ole polvelle kivaa.

Liikuntaa oon harrastanut aina sellasen normaalin kuntoilijan verran. Eli kävelylenkkejä, hiihtoa, uimista, tanssia, pyöräilyä pari kertaa viikossa ehkä keskimäärin. Sitten kun oli vauva ja taapero, niin oma liikunta jäi kyllä vähemmälle, tosin kyllähän mä silloinkin vaunulenkillä kävin joka päivä, mutta ei kovin kovalla vauhdilla.

No keväällä sit otin käyttöön meidän crosstrainerin, kun tuli vähän kuntoiluintoa ja kun lapset on jo vähän kasvaneet eikä roiku enää puntissa ihan koko ajan. Niin siitähän se sitten jotenkin äityi, sillä kesällä alkoi tuntumaan, että polvi on epänormaalin epävakaan tuntuinen. Ehkä ei silti liity siihen crosstrainerin polkemiseen, vaan sattumalta vaan meni noi oireet yli sietokyvyn samaan aikaan.

Mutta nyt kesästä lähtien on pitänyt varoa kävellessä, ajoittain pidän tukisukkaa polvessa, vuosiin en ole enää voinut kontata tai olla polvillaan. Tylsä juttu.

ap