Marjakeittojen raaka-aineet
Minkämaalaisia marjoja ja hedelmiä marjakeitoissa käytetään? Esim. mansikat, mustikat, vadelmat, omenat, boysenmarjat, herukat? Minkä verran käytetään kotimaisia marjoja ja hedelmiä ja minkä verran esim. Kiinassa kasvatettuja?
Kommentit (4)
Itselleni makeutusaineet aiheuttavat helposti vatsavaivoja, siksi suosin aidolla sokerilla makeutettuja keittoja.
Jotta kaloreja saisi vähän alaspäin, olen yrittänyt vähentää sokerin käyttöä ruoanlaitossa ja leivonnassa. Lähes kaikki Valion marjakeitot ovat makuuni aika makeita ainakin ihan sellaisenaan käyttettyinä, mutta puuron ja rahkan kanssa herkullisia!
"Itse kartan valmiita marjakeittoja, koska niissä on huimasti lisäaineita ja usein makeutusaineena on aspartaami, joka ei voi olla terveellistä ainakaan lapsille!"
Kävin oikein lukemassa mansikkakeiton purkin kyljestä ainesosaluettelon. Sakeuttamisaineena oli guarkumi ja muunnettu maissitärkkelys = kotona käytetään joko maissitärkkelystä tai perunajauhoja. Happamuudensäätöaineena oli sitruunahappoa, jota on siis vaikka sitruunassa. C-vitamiini eli askorbiinihappo toimii niin ikään happamuudensäätöaineena ja vitamiinilisänä. Varsinaisena säilöntäaineena oli kaliumsorbaatti, jota on luontaisesti vaikka pihlajanmarjoissa ja lakoissa. Joten minä en ole asiasta huolissani, ainoastaan keinotekoisista makeutusaineista en pidä!
Miksi suurinosa noista keitoista on makeutettu aspartaamilla? Jotta saadaan purkin kylkeen teksti "vähäkalorinen"?
Kaikki keinomakeutetut jäävät kaupanhyllylle, vaikka vaihtelunvuoksi olisi kiva välillä maistaa muitakin marjakeittoja kuin itsetehtyjä mustikka-, mansikka- tms. peruskeittoja.
Itse kartan valmiita marjakeittoja, koska niissä on huimasti lisäaineita ja usein makeutusaineena on aspartaami, joka ei voi olla terveellistä ainakaan lapsille!