Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka synnytys lyhyt - milloin ymmärsit lähteä sairaalaan toisella kertaa???

30.01.2006 |

Teenpä nyt uuden aloituksen liittyen tuohon eka synnytys 5h ja risat, miten toinen - eli jos eka synnytys on ollut tuota luokkaa, milloin ymmärsit lähteä toisella kertaa? Eli mitkä merkit takasivat lähdön/äkkilähdön???

Itse olen tosi huolissani kun sairaalaan on tunnin matka ja eka synnytys oli 5h13min (avautumisvaihe n. 4h30min) että miten sitä osaa lähteä tarpeeksi ajoissa, jos tuo tuosta lyhenee vielä parilla tunnilla. Jos en viimeksi olisi jo ollut sairaalassa, olisin lähtenyt sinne todennäköisesti siinä vaiheessa kun synnytystä oli jäljellä noin 3,5 tuntia. Supistuksista en tiennyt mitään ennen synnytyksen alkua. Mutta entäs nyt... eli kokemuksia kaivataan.

Neuvolasta ohjeeksi annettiin, että ambulanssilla HETI kun vedet menevät (mutta kun tänne voi ambulanssin tulokin kestää 45 min!!!) ja käskeä hätäkeskuksesta lähettää lähin ambulanssi tai sairaalasta vastaan ja lähteä itse autolla vastaan (siitä pitää kuulemma vielä neuvotella) tai jos supistelee, niin 10 min välein SÄÄNNÖLLISET supistukset - eikä niitäkään saisi jäädä kovin montaa odottelemaan jos vauva on tullakseen melko kiiruulla aikataululla.

apua...

Ja aikaa tähän lähtöön on ehkä 6-11 viikkoa. Tai jotain muuta.

eikkuli rv 30+5

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerkisin olla sairaalassa vajaat kolme varttia. Asutaan 6 kilsan päässä sairaalasta ja ei ekalla kerralla pidetty kiirettä. Olin ajatellut olla kotona reilun kauan, mutta onneksi älyttiin lähteä ajoissa... Sairaalassa kätilö pisti piuhoihin ja lähti täyttelemään papereita. Ensisynnyttäjä ja kaksi tuntia supistellut, niin mikäs siinä... En mäkään sitten tajunnut, että ei näin kipeitä supistuksia voi vuorokautta kestääkään. Tuli jano ja pyydettiin kätilö paikalle ja ehdotti sitten tilanteen kurkkaamista ja kyllä nuori kätilö oli ihan hämillään, kun olinkin jo ihan auki ja alkoi ponnistuttaa. =) Kiireesti sitten kipitettiin supistusten välissä saliin...

Etukäteen sitten pelkäsin, miten toinen tulee jonnekin kesken matkan, mutta koko synnytys olikin aivan erilainen. Ihanan rauhallinen ja leppoisa, ei ollenkaan niin äkäinen kuin eka. Ja kesti siis 4 h 50 min. Mutta hiukan pidemmästä kestosta huolimatta tuo toka oli paljon kivempi synnytys ja ponnistus, joka mulla oli se kipein vaihe, meni ihan muutamassa minuutissa.

Ekassa synnytyksessä oli ilmeisesti kalvot puhjenneet ja siksi oli niin vauhdikas. Tokassa puhkesivat vasta ponnistusvaiheen lopussa. Jännästi vain nuo synnytysten kestot ja laadut vastaavat lasten luonteen piirteitä. Miten muuten kärsimätön esikoinen ja leppoisa kuopus olisivat voineetkaan syntyä. =)

2/8 |
01.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista. Minulla silloin alkoi lapsivedet tihkua, joten siitä tiesin että lähtö on lähellä, supistukset tosin alkoivat vasta 13-14 tunnin päästä siitä ja olinkin kotona tosiaan siihen saakka. Sairaalaankin oli tosin 10min matka... Mutta nyt kun lueskelin ketjua, niin muistin että kylläpä minullakin suoli tyhjeni ja ravasin pariin otteeseen vessassa ennen kuin päästiin kotoa lähtemään. Joten olisipa nyt edes se merkkinä... varmaan täytyy kuitenkin sopia se optio, että sairaalasta lähtee ambulanssi vastaan, meiltä kun vielä on isompi osa taivalta varsin mutkittelevaa tietä ajaa ja huonoilla keleillä nopeus saa olla osittain max 50km/h joten siinä voipi mennä yli tuntikin!

Esikoisen syntymää kun kävin jälkikäteen sairaalassa purkamassa, niin silloin kätilö valmisti siihen, ettei " kotisynnytys" ole mahdoton seuraavassa raskaudessa, mutta ennemmin sitä ehtisi sairaalaan - kuitenkin! Meillä on suvussa nopeita synnytyksiä (on kyllä pitkiäkin), mm. mummoni on pyöräyttänyt esikoista lukuunottamatta 5 tenavaansa max 2 tunnissa kipeäksi tultuaan. Ja mennyt niistäkin suurimman osan kerroista hevosella sairaalaan............ siis aikana kun joka tk:ssa synnytettiin.

eikkuli rv 31 täynnä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla eka synnytys kesti 15h, toinen 7h, mutta toisen kanssa olin kotona niin kauan kun pystyin, supistukset alkoivat 19 aikaan. Kun 23.30 mentiin sairaalaan niin lääkäri sanoi et 2cm vain auki ja epiduraalin saa vasta kun 4cm auki, sanoi et vauva varmaan syntyy vasta aamulla, kärsin sitten kipuja ja kun 00.20 sanoin et jokos se on 4cm ja sais epiduraalin niin tarkistettua tilanteen oli kätilö hämmillään kun vauva oli tulossa, kätilö puhkaisi kalvot ja aloin ponnistaa, meni 8min kun vauva syntyi eli mulla aukes 8cm 45minuutissa....

Vierailija
4/8 |
02.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka sairaalaan oli meillä silloin vain 20 minuutin matka. Eka synnytykseni kesti 4 tuntia 10 minuuttia. Lähdettiin sairaalaan vasta 1,5 tuntia ennen ponnistusvaihetta... minä kun kuvittelin että eka synnytys kestää aina vähintään 10-12 tuntia ja odottelin niitä tosi kovia kipuja ihan niin kuin kätilö puhelimessa käski... Tosi kovat kivut kyllä tulivat mutta silloin olin jo 8 cm auki ja synnytyssalissa kerittiin olla alle tunti.

Toisella kerralla murehdin kovasti tuota sairaalaan ehtimistä, varsinkin kun niitä kipeitä säännöllisiä supistuksia oli useampana päivänä ennen kuin synnytys todella käynnistyi. Niinpä sitten lähdettiin sairaalaan laskettuna päivänä vaikka en ollutkaan 100% varma että vauva olisi oikeasti syntymässä. Sen takia ehdin olla sairaalassa tällä kertaa melkein 3 tuntia ennen kuin ponnistusvaihe koitti - ihan varma siitä että synnytän tänään olin kuitenkin vasta tuntia ennen ponnistusvaihetta, eli jos olisin jäänyt sitä täyttää varmuutta kotiin odottelemaan niin sairaalaan ehtiminen olisi kyllä ollut tiukilla: toisen synnytyksen kokonaiskesto oli reilut 3 tuntia.

Kolmas kerta olisi parin viikon sisällä edessä - tällä kertaa järjestelyt ovat olosuhteiden pakosta toisenlaiset eikä jännitystä ajoissa ehtimisestä ole.

Vierailija
5/8 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 4t 58min toinen oli 3t 55min ja kolmas 2t 30min

Eli ei hirveästi lyhentynyt ensimmäisen jälkeen mutta tuo kolmas sitten tuli jo vauhdilla kun heräsin aamulla minulla oli jo säännölliset supistukset ja heräämisestäni 2,5t neitimme päätti syntyä eli taisin keretä olemaan synnytys huoneessa vain tunnin ennen kuin neiti tuli.

Viimeinen synnytys on ollut kaikkein helpoin mielestäni vaikka kaikki nopeita ovat olleet ja ilman kivun lievitystä, tosin minulla ei ole sairaalaan ollut matkaa kuin 30 min ja sinun pitäisi siellä olla aiemmin, mutta uskoisin kaiken sujuvan hyvin ;)

Onnea koitokseen

Toivotteleepi tansku jolla on neljäs synnytys toivottavasti tuossa loppu vuodesta =)

Vierailija
6/8 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni eka synnytys kesti 3h10min, mutta onneksi olin sairaalassa valmiiksi. Koko homma lähti käytiin melko rajuilla supistuksilla, joten heti alettiin ottaa supistuskäyrää ja sitten kohta jo mentiin synnytyssaliin, jonne mieskin onneksi kotoa ehti.

Toinen synnytys 2h55min. Supistukset alkoivat yöllä kotona ja heräsin niihin, mutta heti oli selvää, että oli lähdettävä ja tunnin päästä alkamisesta oltiin onneksi jo sairaalassa. Esikoista ehti tulla vaari (asui sillon tosi lähellä) hoitamaan ja sairaalaan matkaa n. 40min.

Nyt kolmannella kerralla olen puhunut synnytyksen käynnistyksestä neuvolassa nopean synnytyksen takia ja sieltä laitettiinkin lähete NKL:lle, koska asutaan kauempana sairaalasta ja pelkään, etten ehdi, kun aiemmilla kerroin sain kuitenkin haluamani kivunlievitykset, jotka nytkin varmaan on tarpeen. Sairaalasta pitäisi tulla yhtydenotto, että onnistuuko käynnistys..toivottavasti, muuten varmaan alan kohta telttailla sairaalan pihalla ; )

Synnytyksen kestot on kuitenkin aina yksilöllisiä, mutta mitä pidempi matka, niin heti vaan liikkeelle. Ainahan se kestokaan ei lyhene, vaikka useimmiten kyllä.

oskarinoma 32+0

Vierailija
7/8 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekan synnytys kesti 5h ja kolme tuntia kerettiin sairaalassa olemaan. Meiltäkin on tuo tunnin ajomatka sairaalaan!! Tokassa lähettiin ensimmäisestä supparista! Eli yöllä puoli kahdelta tuli todella voimakas supistus ja heti menin vessaan ja suoli tyhjeni itekseen...vartin päästä olimme matkalla sairaalaan ja olin niin kivuissani että mies soitti ambulanssin vastaan jolla jatkoin sitten matkaa. Ambulanssissa aloin ponnistaa ja sairaalan ovilla syntyi poikamma =D Synnytys siis kesti 1,5h!!!

Nyt odotamme kolmatta syntyväksi syksyllä ja lähdemme tälläkin kertaa ekasta kipeästä supistuksesta tai soitamme ambulanssin vastaan!! Ellei pienokainen synny sitten kotiin...

Vierailija
8/8 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset alkoivat mulla kummassakin raskaudessa jo viikolla 20 ja viikon 34 jälkeen oli jo tosi kipeitä supistuksia. Eli mulla oli tosissaan vaikeuksia tietää, että milloin nyt on sitten niitä synnytyssupistuksia. Onneksi asumme 4 kilometrin päässä sairaalasta. :) Ekassa synnytyksessä ehin olla sairaalassa 1,5h , mut tokassa vaan 20min, kun vauva syntyi. Kyllä etukäteen jännitti toka synnytys, että ehtiikö, kun lastenhoitajakin piti käydä ennen sitä hakemassa. Hyvinhän me kerettiin. ;)