Miksi tyttövauvaa rääkätään vaaleanpunaisella?
Miksi tytölle puetaan niitä ällön vaaleanpunaisia vaatteita?
Johtuuko se siitä, että vauvat näyttävät ihan pojilta ja äidit koettavat hikisinä pukea niitä näyttämään edes vähän tytöiltä? Että kukaan ei apua apua vaan erehdy?
Tarkoitan nyt kaikkia alle velivuotiaita, jotka eivät itse voi, raukat, vaatteilleen mitään.
Kommentit (20)
vaaleanpunaisesta väristä? Tai vähän isommillekaan lapsille?
käytät sanaa rääkkääminen?
pukemisestaan kai oli kyse?
ja mistään ei tuntunut saavan muuta kuin pinkkiä tytöille ja sinistä pojille, meni aika ja hermot kun mitään muita värejä ei etsimälläkään löytänyt, luovutin ja menin valtavärin pariin.
Yök.
taas kertoo häiriöstä ihmisen psyykessä ja fysiikassa. Yritä selvittää mistä inhosi johtuu ja totuttele väriin pieninä annoksina.
olen miettinyt. Ehkä siinä on se, ettei vauva oikein näytä selkeästi tytöltä eli vaaleanpunainen on oiva vinkki. Ja monesti tyttömäiset vaatteet ovat vaalenpunaisia, eli tarjontakin vaikuttaa. Itse suosinkin kauniita unisex värejä ja kuoseja. Kukat, vaalenpunainen ja rimpsut --> yöks ainakin minun tytölläni.
Totta on vaan sekin, että se kauhtuu ja pesujen myötä menettää kauneutensa eli tulee kuluneen näköiseksi. Mulla on kaksi tyttöä pojan jälkeen ja tosi tylsän näköiseksi ne ihanat vaaleanpunaiset vaatteet ovat menneet. Siksi ihastelinkin edellisten äitiyspakkausten vaatteita, kun niissä kivat värit ovat edelleen hyvännäköisiä, vaikka jotkut olleet jo kolmen yllä. Meillä muuten tytötkin tykkäävät siitä. 3,5 v. sai valita sukkavärit (siis villasukkiin jotka tein) ja tiesi heti haluavansa vaaleanpunaista.
tykkää pinkistä!
Iiiiik!
Ja minä ostan niille pinkkiä ja t.punasta jos vaan lapsi semmosta haluaa. Viimesin oli pinkki pipo jonka esikouluikäne poika halusi.
ja mistään ei tuntunut saavan muuta kuin pinkkiä tytöille ja sinistä pojille, meni aika ja hermot kun mitään muita värejä ei etsimälläkään löytänyt, luovutin ja menin valtavärin pariin.
Yök.
olisit ihan hyvin voinut ostaa vaaleanpunaista pojalle ja sinistä tytölle, ei niitä potkupukja ja bodeja ole mitenkään sukupuolen perusteella merkattu.
Ja sitä paitsi, itse olen kyllä aina löytänyt esim. keltaista ja mintunvihreää...
Lisäksi ruskeita, keltaisia, vihreitä, oransseja, sinisiä...
Toivottavasti pikku ipanoistamme ei tule värirasistisia nirppiksiä.
En niinkään kiinnitä huomiota yksittäisen vaatteen väriin ja "sukupuoliviestiin",
vaan yritän pukea lapsukaiset kivoihin ja yhteensopiviin väreihin.
Tietysti pojalla ei ole kokopinkkejä vaatteita hänen omasta toiveestaan,
mutta voi hänenkin kamppeistaan löytyä jotain "tyttöjen" vaatteita.
on sitten varmaan shakrat ihan solmussa kun ollaan molemmat allergisia vaaleanpunaiselle ja kaikelle muullekin arsyttavalle pastellihotolle, hello kityille ja muulle vastaavalle. Eika kummallakaan meidan tytoista ole niita vaatteissaan tai leluissaan ollut, eika tule olemaan niin kauan kun eivat itse (toivottavasti koskaan) niita keksi haluta.
Älä siirrä sitä lapsellesi, vaan salli hänelle kaikki värit.
muiden värien joukossa, mutta en ymmärrä miksi tytötpitää vauvasta saakka pakottaa "prinsessamuottiin". Tällä tarkoitan yksinomaan vaaleanpunaisia, pinkkejä vaatteita, röyhelöitä, rimpsuja, barbie-, hellokitty- ja prinsessat-vaatteita ja tavaroita, rusetteja, hiuspantoja vauvalle jolla ei ole tukkaa, lakanoita, verhoja, prinsessasisustusta jne.
Minusta lapselle voi pukea muiden värien lisäksi myös vaaleanpunaisia vaatteita, jopa hauskoja mekkoja, mutta ei rajata kaikkea lapsen ympärillä olevaa prinsessateeman mukaiseksi. Minusta lapsella tulee olla ympäriinsä erilaisia tavaroita ja värejä ja leluja, eikä lasta saa liikaa ohjata tietyntyyppiseksi persoonaksi.
vaaleanpunaisesta ja ennen esikoista ajattelin, etten todellakaan lastani vaaleanpunaiseen pue. Nyt kun kolmas lapsi tulee olemaan tyttö (kaksi ekaa on poikia), niin olen saanut valtavan kasan käytettyjä tyttövauvan vaatteita, kuinkas ollakaan, lähinnä pinkkejä. Molempien puolten mummit ovat myös innoissaan tytöstä ja ovat sanoneet ostavansa sitten vaaleanpunaisia vaatteita, kun kerrankin saa niitä ostaa. Ostakoot, jos kerran saan ilmaiseksi vaaleanpunaiset vaatteet niin sitten käytetään niitä.
Värimieltymyksiä on monia, yhtä lailla voisin kysyä miksi retrokuoseilla rääkätään lapsia.
Kauppojen vauvanvaatetarjonnassa väriskaala on valitettavan suppea. Olen etsinyt sukupuolineutraaleita vaatteita vauvalla. Hyvin vähän on tarjolla mitään muuta kuin vaaleanpunaista tai -sinistä.
ja siihen tulen myös poikani pukemaan jos sellainen meille joskus syntyy. Nyt on kaksi tyttöä. Esikoinen on alkanut tykkäämään sinisestä ja sitä tietenkin ostetaan myös. Mutta niin kauan kuin minä päätän, päävärinä pukeutumisessa vaaleanpunainen!
Mutta kuten edellisessa viestissani nimenomaan sanoin, "niin kauan kun" eivat itse keksi niita itse toivoa, tama olkoon linjamme. Sina paivana kun haluavat pukeutua vaahtokarkeiksi niin siita vaan. Toistaiseksi eivat, hyva niin, ja me emme ainakaan tule heille (niita arsyttavia) prinsessajuttuja tuputtamaan. Muuten ovat kylla aina kivasti puettu varikkaisiin vaatteisiin. Onpas tama nyt sydamenasia monelle, entapa jos ap ja mina oltaisiin sanottu ettei tykata vaikka vaaleanvihreasta?
Mutta kuten edellisessa viestissani nimenomaan sanoin, "niin kauan kun" eivat itse keksi niita itse toivoa, tama olkoon linjamme. Sina paivana kun haluavat pukeutua vaahtokarkeiksi niin siita vaan. Toistaiseksi eivat, hyva niin, ja me emme ainakaan tule heille (niita arsyttavia) prinsessajuttuja tuputtamaan. Muuten ovat kylla aina kivasti puettu varikkaisiin vaatteisiin. Onpas tama nyt sydamenasia monelle, entapa jos ap ja mina oltaisiin sanottu ettei tykata vaikka vaaleanvihreasta?
Yök.
olisit ihan hyvin voinut ostaa vaaleanpunaista pojalle ja sinistä tytölle, ei niitä potkupukja ja bodeja ole mitenkään sukupuolen perusteella merkattu.
Ja sitä paitsi, itse olen kyllä aina löytänyt esim. keltaista ja mintunvihreää...
keltaiset ja mintunvihreät vaatteet on rumia, makunsa kullakin. Mun tytöllä on muutama turkoosi body ja pojaksi luullaan aina kun ne on päällä. Vaatekaapista löytyy myös sitä ihanaa vaaleanpunaista.
Meidän 3v ei suostu laittamaan päällensä mitään muuta väriä tällä hetkellä kun vaaleanpunaista ja lilaa. Ja jos lapsi tykkää tästä väristä, niin sitten ostan sen väristä. En ymmärrä mikä ongelma tuossa vaaleanpunaisessa on.
Aikuisellakin pitäisi olla ainakin kotona jotain vaaleanpunaista. Se on yksi parhaimmista ja tärkeimmistä väreistä. Universaali rakkauden väri. Pienet lapset tarvitsevat sitä.