Paljonko on perheenne velkaantumisaste
eli kaikki lainat yhteensä suhteessa koko perheen vuosituloihin.
velat/tulot*100
Meillä 130000/85000*100 = 152%
Kommentit (54)
Vastaan nyt näihin muutamiin tähän esitettyihin kysymyksiin vielä:
liiketaloudessa käytetään velkaantumisasteen laskentakaavana vieras pääoma/oma pääoma.
Tuo tässä käytetty velkaantumisaste taas liiketaloudessa on "suhteellinen velkaantuminen".
Jotenkin uskon, että myös Melba on samaa mieltä ettei tuo tässä (ja muuallakin kansantaloudessa tssä yhteydessä käytetty kaava) kuvaa oikeasti kotitalouksien velkaantumisastetta vaan ehkä velkojen takaisinmaksukykyä.
350000e/1700000e*100%=20,58%.
Hirvittää hiukan kun satoja tuhansia velkaa. Tarvii varmaan laittaa Levin mökki myyntiin.
Tuoreehko laina ja olen kotona lapsen kanssa.
eikä muutakaan lainaa. Bruttotulot kummankin osa-aikatöistä yhteensä n. 50 000 € vuodessa.
Kaksi asuntoa, toinen pienehkö omakotitalo:) Tulot ehkä 80000e/vuosi.
lainaa ~500 000 ja tulot yhtensa ~ 250 000
Tässä tähän vanhaan ketjuun tuore artikkeli sekaan:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omaraha/uutiset.jsp?oid=20110573459
Mielenkiintoista minusta tuossa mm. se, että 1995, jota voi pitää melkoisena lamavuotena vielä, niin velkaantumisaste oli 65% ja nyt se on luokkaa 113%. Silloin 1995 oli todella korkea korkotaso, mutta tuosta velkaantumisasteesta voi päätellä, että nykyään aika paljon pienemmälläkin koronnousulla voi olla melkoisia taloudellisia vaikutuksia.
Lisäksi tuntuu, että inflaatio laukkaa aivan hurjaa vauhtia. Ei voi pitää paikkansa se 3,3%, mitä tilastokeskus näyttää. Todellinen inflaatio tavallisen ihmisen elämässä on tosi paljon suurempi ellei satu sit olemaan joku yhteiskunnan tuilla elävä puliukko, jonka menot koostuu viinasta ja korkeakulttuurista.
johtuu sekä piehenköstä lainasta että keksimääräistä korkeammista tuloista. Wanhojakin ollaan, siksi laina on pieni.
47,74 % tulee tuosta taas nousemaan jossain vaiheessa kunhan isompi asunto löytyy, mutta siltikin pitäisi jäädä alle sadanprosentin.
Tosin nousee tilapäisesti, kun itselläni lakkaa kohta palkanmaksu, ja siirryn äitiyspäivärahalle.
Miehellä hyvä palkka, itse olen pätkäosa-aikainen. Toisaalta oma henkilökohtainen velka-asteeni on 118% eli olen miestäni pienivelkaisempi :)
Itse en koskaan tule pääsemään yli 6000 euron kk-palkkaan, vaikka akateeminen olenkin. Tuli valittua väärä ala :(
ja perheen nettotulot vuodessa n.40 000€