Kilpirauhasen vajaatoiminta. Kellä on? Ja kellä paljon oireita muttei kilppari vikaa?
Koska aloit epäillä et kilpirauhasessa vikaa?
Mitä oireita?
Pääsitkö heti lääkärille?
Ja sitte..
kellä oireita muttei kilpparissa olis testien mukaan vikaa..
Mikäs sua sitten vaivas?
Saitko vioille syyn?
Kommentit (19)
Oireina hirvittävä väsymys, muisti pätkii pahasti, paino nousi vuodessa 5kg vaikka mitä tein, hiuksia lähtee, iho on rutikuiva jne. Labrakokeissa selvä vajaatoiminta. Menin työterveyslääkärin kautta sisätautien erikoislääkärille ja hän antoi diagnoosin.
vaan struuma (ihan oin käsinkin tunsin silloin kun alkoi, nyt jo vähän näkyy) - eikä liikatoimintaakaan. vaan siis aivolisäke ja kilpirauhanen kommunikoi toistensa kanssa väärin. vajiksen oireita.
Ja sitte.. kellä oireita muttei kilpparissa olis testien mukaan vikaa..
Jos ei jaksa liikkua, laihduttaa eikä syödä terveellisesti, on hyvä etsiä syytä väsymykseensä ja huonoon oloon kilpirauhasesta. Vaikka siinä ei vikaa olisikaan. On niin vaikea nousta sieltä sohvalta, kun läsöperse painaa tonnin.
ei kyse ollut läskistä vaan nesteturvotuksesta, eli se on erinäköstä: monille raskaana olleille loppuraskaudesta tuttua 'pöhöä', joka lähtee äkkiä
t. nelonen
vaan struuma (ihan oin käsinkin tunsin silloin kun alkoi, nyt jo vähän näkyy) - eikä liikatoimintaakaan. vaan siis aivolisäke ja kilpirauhanen kommunikoi toistensa kanssa väärin. vajiksen oireita.
pienen annoksen tyroksiinia, se 'huijaa' kilpirauhastani. jossain vaiheessa luultavasti kyllä leikkaus edessä, jos alkaa vaivata hengitystä.
Minulla ei ollut mitään normaaleita oireita: en lihonut, en ollut erityisen väsynyt, en apaattinen, hiuksia ei lähtenyt.
Menin lääkäriin rytmihäiriöiden vuoksi ja sitten tutkimuksissa nousi esiin tsh 5.1. Moni lääkäri sanoo tämän olevan normaalin rajoissa, mutta minulla oli valveutunut lääkäri ja aloitti Thyroxinin.
Sen myötä parani moni vaiva: rytmihäiriöt, vatsan sekaisuus ja piristyinkin, vaikka en tiennyt väsynyt olevanikaan.
Työterveyslääkärin kautta hoidettiin.
Oli minulla muitakin oireita:en saanut henkeä, vaan luulin sairastuvani astmaan. En ole enää haukkonut henkeä.
Monia,monia pieniä oireita.
elikkäs mulla on paaaljon oireita mitkä viittais kilpparin vajaatoimintaa.
En ole mikään läski. vaan mitoiltani 161cm ja 57kg. Ja lihominen on juurikin tuota turvotusta.
tässä oireita:
- älytön väsymys, ei auta vaikka nukus miten
- ärtyneisyys, pahantuulisuus, hermostuneisuus
- muistikatkokset, puheen takeltelu
- asioiden unohtelu
-tukkaa lähtee päästä hirmuisesti
- huimaus, päänsäsrky
- turvotus aamusta iltaan etenkin käsissä ja jaloissa
- kaulassa turvonneet imusolmukkeet arat
- uupuneisuus
- alkuloisuus
- menkat on erilaiset kun ennen
siinä nyt jotain..
Ottavat ne myös terveyskeskuksessa. Mulla todettiin vuosia sitten kilpirauhastulehdus juuri terveyskeskuksen kokeissa.
Ottavat ne myös terveyskeskuksessa. Mulla todettiin vuosia sitten kilpirauhastulehdus juuri terveyskeskuksen kokeissa.
mut keskiviikkona aika työterveyshuoltoon lääkärille..
toizvottavast selvii tää olo
mitkä olivat tulokset?
Lääkärit muuten ottavat oireet vakavammin, jos kertoo jollain lähisukulaisella olevan vajis...
itsellä ehti oireet jatkua tosi pitkään, kun työterveysaseman surkea puoskari väitti että kokeissani on käynyt virhe (ei hänen mielestään arvot voi vaihdella niin radikaalisti ). No kyllä vaan voi. Eli kannattaa käydä uudestaan labroissa. Minä olin vaihdellen 4,5 ja 11 tsh:lla ja olin todella huonossa kunnossa. Siis nukuin 12 tuntia, mutta en pystynyt olemaan hereillä kun pari tuntia ja oli aivan pakko nukkua lisää. Muisti pätki ja puhe oli tosi sekavaa, tukkaa irtosi järkyttävästi. Rytmihäiriöitä oli myös, ja olivat pahoja (kestivät siis jopa tunnin-kaksi). Järjetön palelu oli myös yksi oire.
Ja minä en lihonnut, vaikka kärsin vajaatoiminnasta. Päinvastoin. Olin tosi hoikka, ja aineenvaihdunta todella vilkas. Eli tämä ei täsmännyt yleiseen taudinkuvaan.
Ja sitte.. kellä oireita muttei kilpparissa olis testien mukaan vikaa..
Jos ei jaksa liikkua, laihduttaa eikä syödä terveellisesti, on hyvä etsiä syytä väsymykseensä ja huonoon oloon kilpirauhasesta. Vaikka siinä ei vikaa olisikaan. On niin vaikea nousta sieltä sohvalta, kun läsöperse painaa tonnin.
olevan enemmän ja enemmän niitä jotka kovasti epäilevät itsellään olevan kilpparivaivan vaikka mikään verikoe ei sitä "todista". Parhaimmassa tapauksessa sitä ei ole vaan kunnon lepo ja ulkoilu voisi auttaa.
On aina ollut arvot alakantissa mutta kuitenkin viitearvojen rajoissa. Menin yksityiselle lääkärille jota suositeltiin sillä hän ei tuijota arvoja vaan kuuntelee potilasta. Hän määräsi koelääkitykselle jolla olen ollut nyt toista kuukautta. Tässä ajassa olen huomannut että unen tarve on vähentynyt, aivot toimii selkeämmin ja aikaisemmat muistikatkokset, jatkuvan sanojen hakemiset yms. jäivät pois. Huomaan olevani myös energisempi vaikkei mitään ihmeitä olekaan tapahtunut (olen luonteeltani ilmeisesti laiska ja aloitekyvytön). Selvästi voin nyt paremmin joten kyllä se kilpirauhanen on toiminut liian hitaalla.
paitsi imusolmukkeiden turvotus. Arvot oli kuitenkin normaalit, eivät edes alakanttiin. Nyt olen aika neuvoton, kun en tiedä mille lääkärille mennä.. Erityisesti olen huolissani tuosta puheen takeltelusta.
kilpirausinfon foorumilla he suosittelevat lääkäreitä,jotka ovat potilasystävällisiä. Heidän mielestään yksityisestä kannattaa maksaa.
Minä onneksi sain avun työterveyshuollosta.
Juu,minulla oli yksi oire myös sanojen hakeminen ja pätkiminen.Nyt leikkaa taas.
9 vaimikäseoli.
Oireina hirvittävä väsymys, muisti pätkii pahasti, paino nousi vuodessa 5kg vaikka mitä tein, hiuksia lähtee, iho on rutikuiva jne. Labrakokeissa selvä vajaatoiminta. Menin työterveyslääkärin kautta sisätautien erikoislääkärille ja hän antoi diagnoosin.