Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä hienoa / huonoa mielestäsi on akateemisuudessa?

Vierailija
29.10.2010 |

T: Fm vm 2004 + pari vuotta jatko-opintoja, alan vaihto ja keväällä tarkoitus valmistua YTM:ksi.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allekirjoitan kyllä väitteen opintojen typeryydestä ja täydellisestä todellisuudesta irtaantumisesta.

Mutta ei kai akateemisten opintojen ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä sinänsä? Ainoat alat, joissa opinnot edes näennäisesti liittyvät todellisuuteen ovat lääke- ja oikeustiede.

Vierailija
22/26 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen samaa työtä akateemisten kanssa, kaikki muut ovat yliopiston käyneitä ja minä pelkkä yo. Kummasti pärjään :)

vallan mainiosti ja taisi olla joku trukkikuski noin muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai akateemisten opintojen ole tarkoituskaan olla hyödyllisiä sinänsä? Ainoat alat, joissa opinnot edes näennäisesti liittyvät todellisuuteen ovat lääke- ja oikeustiede.

Tuohon lisäisin ehkä myös tekniikan alan sekä jonkun jo täällä mainitseman sosiaalityön.

Olen itse HTM ja minusta akateemisuudessa:

hienoa on...

- opintojen aikana luotu sosiaalinen verkosto, ihanat ja fiksut ystävät

- laaja-alainen ja yleissivistävä opintotausta antaa rahkeet moneen työhön - samaten se antaa työkalut ymmärtää yhteiskunnan ilmiöitä, auttaa suhtautumaan asioihin objektiivisemmin ja kriittisemmin (riippuu tietenkin alasta ja ihmisestä)

huonoa on...

- koulutus ei kuitenkaan takaa hyvää/opintoja vastaavaa työpaikkaa

- opintojen pituus, aloittaa "oikean" työelämän vanhempana

Vierailija
24/26 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...syväanalyysiäkö se nykyisin on, kun VTM keittelee Mäkkärillä ranskalaisia rasvassa?

T. DI

Riippuu täysin alasta... Joku diplomi-insinööri ei välttämättä kykenen samanlaisiin syväanalyyseihin ja kyseenalaistamiseen kuin vaikkapa VTM. Toisaalta VTM saattaa kituuttaa kortistossa kyseenalaistamassa, kun dippainssi ajelee putkinäköisesti bemarillaan ohi. Jokaisella alalla on puolensa.

Itse arvostan akateemisissä ystävissäni ja itsessäni sitä, ette emme niele purematta MITÄÄN. Emme seuraa sokeasti jotain aatetta, koska meille on kehittynyt melkein refleksinomainen kyseenalaistamisen ja pohtimisen tarve. Opinnot myös kannustavat oppimaan jatkuvasti lisää: mitä enemmän opit, sitä vähemmän huomaat tietäväsi. Koko ajan pukkaa uutta tutkimusta ja mielenkiintoista pohdittavaa.

Vierailija
25/26 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...syväanalyysiäkö se nykyisin on, kun VTM keittelee Mäkkärillä ranskalaisia rasvassa?

T. DI

kuin kotona yhteiskunnan rahoilla makoileva työtön insinööri.

Vierailija
26/26 |
29.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmän kuin VTM:iä..

Parempi sekin

T. DI

kuin kotona yhteiskunnan rahoilla makoileva työtön insinööri.