Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englannin apua tarvitaan (5.luokkalaisen koe)

Vierailija
28.10.2010 |

Lapsellani oli pari virhettä enkun kokeessa ja kysyi tehtävästä jossa oli

...The Pony lives ON the farm.... Lapsi oli kirjoittanut IN the farm.

ja toinen kohta oli ...She plays THE saxophone ja lapsi oli kirjoittanut A saxophone koska sitä ei oltu mainittu aikaisemmin.

Mä olen niin surkea, etten osannut kertoa miksi näin. Kertokaa te.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu vähän näkökulmasta.

Soittimissa käytetään aina määräistä artikkelia, se sääntö vaan pitää muistaa :)

t. enkun ope

Vierailija
2/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muita kuin soittimet missä käytetään aina määräistä artikkelia. Mukavaa kun äitikin alkaa vihdoin oppia :)!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu vähän näkökulmasta. Soittimissa käytetään aina määräistä artikkelia, se sääntö vaan pitää muistaa :) t. enkun ope

nakokulmaa eika tulkinnanvaraa, se on "on the farm".

Ope takaisin kouluun.

Vierailija
4/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei siis asu farmin sisällä vaan päällä. Jos sanotaan in, niin onko sen silloin oltava paikka johon voi mennä todella sisään, päivänvaloa pakoon? Onko sama juttu jos puhutaan vaikka missä maassa asuu? Että asuu maan päällä eikä sisällä?

ap

Vierailija
5/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä perusteella hyväksyisit "in the farm"? Aasi asuu maatilassa, onko se suomeksikin yhtä oikein kuin -tilalla? Mikä se näkökulma on kun verbi on "to live" ja asuinpaikka "the farm"?

Soittimissa käytetään aina määräistä artikkelia, se sääntö vaan pitää muistaa :)

t. enkun ope

Vierailija
6/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kysehän oli ponista, ei aasista!

Vierailija
7/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani oli pari virhettä enkun kokeessa ja kysyi tehtävästä jossa oli ...The Pony lives ON the farm.... Lapsi oli kirjoittanut IN the farm. ja toinen kohta oli ...She plays THE saxophone ja lapsi oli kirjoittanut A saxophone koska sitä ei oltu mainittu aikaisemmin. Mä olen niin surkea, etten osannut kertoa miksi näin. Kertokaa te.

Onko lapsi muuten normaali?

Vierailija
8/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei siis asu farmin sisällä vaan päällä. Jos sanotaan in, niin onko sen silloin oltava paikka johon voi mennä todella sisään, päivänvaloa pakoon? Onko sama juttu jos puhutaan vaikka missä maassa asuu? Että asuu maan päällä eikä sisällä? ap

I live in Helsinki. Ships at sea sail on the water.

Vierailija
9/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat ovat mahdollisia ja juurikin näkökulmasta riippuen.

Soittimien kanssa tulee määräinen artikkeli, koska niistä puhutaan yleisessä mielessä: the saxophone, saksofonia yleensä, ei niinkään fyysisenä esineenä vaan soittimena joka on erilainen kuin kaikki muut soittimet. Jos osaa soittaa yhtä saksofonia, osaa soittaa kaikkia, muttei välttämättä viulua.

Jos joku soittaisi vaikka tosi harvinaista vaskipuhallinta jonka nimi ei ehkä sanoisi kuulijalle mitään, hän sanoisi "I play a brass instrument, the ophicleide". Vaskipuhaltimia on useita (a brass...)ja hän soittaa yhtä niistä.

t. lingvisti

t. enkun ope

Vierailija
10/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä pitääkö sääntö muistaa vai olisiko sittenkin pyrittävä ymmärtämään kielen logiikkaa ja taustalla olevia ajatuksia. Kielenopetus keskittyy liikaa sääntöihin, liian vähän siihen mitä kieli on.

t. se lingvisti

Vierailija
11/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tokihan se on hyvä ymmärtää logiikka säännön takana, mutta menisi tällaiset logiikat vähän yli hilseen 5. luokkalaisilta, eikä kukaan loppujen lopuksi muistaisi miten se nyt meni. :)

Itse olen opettanut, että play-verbin kanssa merkityksessä soittaa soitinta the-artikkeli on oltava (I play the violin). Kun taas play-verbi merkityksessä pelata sitä ei saa olla (I play football). Se riittää alakoululaisille.

t. toinen ope

Vierailija
12/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa käsittääkseni "soittelee jotakin pianoa", eli huoneessa on monta pianoa ja joku on juuri sillä hetkellä soittamassa jotakin niistä pianoista. Mutta jos soittaa the piano, niin kyse on siitä että on soittaitoinen mitä pianoon tulee.

Tuossa farmijutussa minäkin saattaisin käyttää kumpaa tahansa, mutta ON kertoo että poni on farmilla asusteleva eläin, kun taas IN viittaisi johonkin tiettyyn farmiin ja vähän niinkuin tiettyyn tilaan, esim. ponitalliin. IN THE STABLE = tallissa, ON THE FARM = farmilla.

Vierailija
13/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on muuten normaali lukuunottamatta noita virheitä enkun kokeessa :). Mutta äiti ei taida olla kauhean normaali kun ei osaa kertoa mitä vitosluokan kokeessa meni pieleen :D. Itellä ei ole kielipäätä ollenkaan ja sain kutosen enkusta päästötodistukseenkin ja oppisopimuksella onnistuin välttämään englannin jatko-opinnot.

Kertokaapa vielä miksi

Ships AT sea sail on the water. Mikä sääntö on että se on AT?

Mulle ei koskaan koulussa noi valjennut enkä uskaltanut opettajalta enää yläasteella kysyä kun se aina vastasi että kysytkö ihan tosissasi ala-asteen asioista? Nyt yritän pysyä mukana lapsen englannin opiskelussa :).

ap

Vierailija
14/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostaa sitä että ollaan matkalla merellä eikä oleellista ole painottaa veden päällä olemista.

t. se eka ope

Kertokaapa vielä miksi

Ships AT sea sail on the water. Mikä sääntö on että se on AT?

Mulle ei koskaan koulussa noi valjennut enkä uskaltanut opettajalta enää yläasteella kysyä kun se aina vastasi että kysytkö ihan tosissasi ala-asteen asioista? Nyt yritän pysyä mukana lapsen englannin opiskelussa :).

ap

Vierailija
15/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisen opiskelijan painajainen.

Kannattaa yrittää opetella tärkeimmät tapaukset ulkoa, varsinkin alakouluvaiheessa, kun ulkoluvun taito on herkimmillään.

'in the farm' näyttäisi olevan mainitussa merkityksessä kovin harvinainen, joten on ihan perusteltua vaatia kokeessakin on-prepositiota, etenkin jos sitä on ennalta harjoiteltu.

Vierailija
16/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka "in the farm" ei olekaan väärin, ei sitä ehkä pidä hyväksyä 5.lk kokeessa

t.3

'in the farm' näyttäisi olevan mainitussa merkityksessä kovin harvinainen, joten on ihan perusteltua vaatia kokeessakin on-prepositiota, etenkin jos sitä on ennalta harjoiteltu.

Vierailija
17/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

korostaa sitä että ollaan matkalla merellä eikä oleellista ole painottaa veden päällä olemista. t. se eka ope

Kertokaapa vielä miksi Ships AT sea sail on the water. Mikä sääntö on että se on AT? Mulle ei koskaan koulussa noi valjennut enkä uskaltanut opettajalta enää yläasteella kysyä kun se aina vastasi että kysytkö ihan tosissasi ala-asteen asioista? Nyt yritän pysyä mukana lapsen englannin opiskelussa :). ap

etta on taysin pihalla. I'm totally at sea with this problem.

Vierailija
18/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä pitääkö sääntö muistaa vai olisiko sittenkin pyrittävä ymmärtämään kielen logiikkaa ja taustalla olevia ajatuksia. Kielenopetus keskittyy liikaa sääntöihin, liian vähän siihen mitä kieli on. t. se lingvisti

mutta luulisin, että logiikan kautta voisin oppia. Missä voi oppia logiikkaa? Hyviä kirjoja tms. enkku juuri pitäisi oppia!

Vierailija
19/19 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olisin hyväksynyt myös 'in the farm', koska siihenkin törmää natiivipuheessa aika ajoin. Prepositioissa on aina silloin tällöin vaihtelua, ilman sen suurempaa merkityseroa. Muutenkin olen sitä mieltä, että pienten lasten into oppia kieltä tapetaan tehokkaimmin pilkunnusaamisella, etenkin jos kyseessä on näin mitätön 'virhe'.

t. enkun lehtori

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän