Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei päästä miehen kanssa sopuun lapsen nimestä

Vierailija
28.10.2010 |

Asiasta ollaan väännetty kättä jo ikuisuus. Lapsi ei ole vielä syntynyt, mutta 2 viikon sisään on täällä. Eli sinänsä aikaa ei ole enää loputtomiin, kun väestärekisteriin pitää ilmoittaa kuitenkin jossakin vaiheessa. Yhdessä välissä pääsimme jo jonkinlaiseen kompromissiin ja löysimme 3 vaihtoehtoa, joiden kanssa molemmat olisivat voineet elää - toivottavasti myös lapsi ;-)

Nyt sitten anoppini oli mennyt ehdottelemaan nimeä ja mieheni haluaisi antaa tuon nimen, koska äitinsä on niin vanha ja sairas ja blaa blaa. Minä en pidä ko. nimestä laisinkaan ja olen sanonut ettei se käy. Ei sen vuoksi, että anoppi sitä ehdotti (tässä ei ole siis mistään anoppi-miniä asetelmasta kyse), vaan yksinkertaisesti se on mielestäni niin ruma nimi. Mieheni sanottua äidilleen ettemme anna ko. nimeä lapselle oli anoppi purskahtanut itkuun pettymyksestä ja nyt mieheni todellakin painostaa minua suostumaan tähän nimeen. Olisipa anoppi ollut puuttumatta asiaan, joka ei hälle kuulu.

Onko muut olleet vastaavassa tilanteessa? Miten pääsitte lopulta kompromissiin? Suosikkinimeään tuskin kumpikaan meistä tulee saamaan läpi, joten nyt puhutaan todellakin kompromissistä. Mitään arvontaa en halua, nimittäin silloinhan kuitenkin käy, että arpa osuu juuri tuolle anopin ehdottamalle nimelle, jota en tule antamaan (niin ruma nimi se on).

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ensin vaikka odottaisitte että lapsi syntyy. Lapsihan saattaa näyttää ihan joltain nimeltä niin valinta aika helppo. Oletteko naimisissa? Jos ette, saat mieleisesi nimen lapselle aika helpolla. Lähetät vaan paperit etkä kysele mieheltäsi. Tuttavapariskunta ei päässyt yhteisymmärrykseen sukunimestä niin pappi sanoi että äiti vaan lähettää paperit omalla allekirjoituksella niin kaikkein helpointa. Raakaa mutta ikävä kyllä onnistuu :)

el itiedän vastaavan tapauksen, jossa isä ei suostunut lopulta ilman DNA-testejä lasta omakseen tunnustamaan. Jätti samantien perheensä ja totesi, että jos nainen voi tehdä noin, niin se voi tehdä melkein mitä tahansa. Se on kuitenkin yhteinen lapsi.

varmaan ihan onni että mies, joka siis oli itsekäs kakara, jätti perhensä heti eikä myöhemmin.

jos mies ei saa edes olla päättämässä lapselle nimeä niin onko hän ede isä?

Vierailija
22/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis vaikea vääntää tollasta asiaa suoraan anopin kanssa, mutta mies saisi kyllä avata suunsa ja sanoa että lapsi on meidän eikä anopin. Hänellä luulisi olevan munaa sanoa äidilleen suoraan, jos äiti noin törkeästi puuttuu. Nimiasia ei kuulu kenellekään muulle, en tosin tiedä mikä muissa kulttuureissa on tapana. Oma anoppini ehdotteli ties mitä, mutta lyttäsin ideat suoraan jos ne eivät miellyttäneet, eikä anoppi onneksi niitä enempää sitten tuputellutkaan. Kyseessä on myös SINUN lapsesi, enkä minä ikipäivänä haluaisi lapselleni nimeä josta en itse pidä. Miehen kanssa käytiin vääntöä niin kauan, että löytyi nimi, joka miellytti molempia. En minäkään olisi halunnut nimeä, josta minä tykkään mutta mies ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin nimeä ei ehdottanut anoppi vaan isoäiti. Kälyn mielestä ehdoton ei, hän ei suostu. veli otti saman kannan vaimonsa ehdotuksiin eli hän ei suostu. Ilmoitti, että jos lapsi on yhdessä harkittu ja toivottu, niin vain toisella ei ole oikeutta nimeä määrätä.

Käly haki tukea koko suvulta, meillä oli kaikilla sama kanta, että ei kuulu meille, teidän se lapsi on. Ja se isoäidin esityskin oli nimi, jonka veli oli lapsena päättänyt omalle pojalleen antaa eli puoliksi vitsi.

Vierailija
24/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miltä he näyttivät, kun heidät ensimmäisen kerran näin, olisi kummankin nimi Rusorusina.

Vierailija
25/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna sen vaan itkeä ihan rauhassa ja tehdä itestään marttyyrin. Sanopa miehellesi että katkaisee sen napanuoran millä on omassa äidissään edelleen noin kiinni. Kunnon mies pitää aina oman perheensä puolia.

Vierailija
26/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikin teki listan omista ehdotuksistaan (1. nimi ja 2. nimi), tyyliin max. 10 ehdotusta. toinen sai sitten katsoa listan läpi ja vetää yli ne, joita ei ehdottomasti halunnut. jäljelle jäi muutama vaihtoehto, joista sitten keskustellen muodostettiin lapselle nimi. ihan tyytväisiä ollaan molemmat oltu. :)

Vierailija
27/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti en käsitä? Eri asia jos joku anonyymisti netissä kyselee ehdotuksia, mutta että tosielämässä jollain olisi niin paljon pokkaa, että kehtaisi nimi-asiaan puuttua..

ko. kulttuurissa on ihan normaalia, että nimen antaa joku muu kuin vanhemmat. Miehen sisko on myös ehdotellut omiaan :-)

ap

Vierailija
28/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä sitä mieltä, että vanhemmat saavat itse päättää nimen, mutta koska nimi on miehellesi tärkeä (äitinsä takia), voisitko joustaa ja antaa sen toiseksi nimeksi? Meillä lapsella on kolme nimeä, joista keskimmäinen ei oikein kuulu tyyliin ensimmäisen ja kolmannen kanssa. Minulle se oli kuitenkin tärkeä nimi, rakkaan ukkini nimi, joten laitoimme sen sinne väliin, vaikka nimi ehkä kauniimmalta kuulostaisikin sitä ilman. Minusta se olisi ollut kyllä kaunis nimi myös 1. nimeksi, mutta olisi vaatinut hieman erilaisen toisen nimen myös ollakseen oikein hyvä.

Voisin antaa toiseksi nimeksi tai vaikka ensimmäiseksi, mutten missään nimessä kutsumanimeksi. Mies tuntuu nyt todella kääntäneen takkinsa ja se kismittää.

ap

Vierailija
29/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin, jos minun äitini ehdottaisi nimeä xxxxx tai zzzzzz, suostuisitko antamaan ko. nimen lapsellemme? Jos ei niin jatko kysymys, miksi sinun on suostuttava mummun ehdottamaan nimeen?

ja jostakin syystä ennen niin järkevästi tähän asiaan suhtautunut mieheni ei olekaan niin järkevä.

ap

Vierailija
30/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ensin vaikka odottaisitte että lapsi syntyy. Lapsihan saattaa näyttää ihan joltain nimeltä niin valinta aika helppo. Oletteko naimisissa? Jos ette, saat mieleisesi nimen lapselle aika helpolla. Lähetät vaan paperit etkä kysele mieheltäsi. Tuttavapariskunta ei päässyt yhteisymmärrykseen sukunimestä niin pappi sanoi että äiti vaan lähettää paperit omalla allekirjoituksella niin kaikkein helpointa. Raakaa mutta ikävä kyllä onnistuu :)

että jos näyttääkin joltakin ihan muulta.

Ja ollaan naimisissa, joten allekirjoitus tarvitaan molemmilta.

ap

Vierailija
31/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelle taas ei... ainakaan vielä. Kädenvääntö jatkuu :-)

ap

Vierailija
32/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät päässeet yhteisymmärrykseen, joten poika sai nimekseen tyyliin "Leevi Oliver", äiti kutsuu poikaa Leeviksi ja isä Oliveriksi. Mahtaa poika olla aika sekaisin. :S Niin että älkää sitä virhettä ainakaan tehkö :D

Vierailija
33/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna sen vaan itkeä ihan rauhassa ja tehdä itestään marttyyrin. Sanopa miehellesi että katkaisee sen napanuoran millä on omassa äidissään edelleen noin kiinni. Kunnon mies pitää aina oman perheensä puolia.

napanuoran katkaisu onkin meidän ikuisuusaihe :-)

ap

Vierailija
34/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

illan nauruista näiden "ensireaktio"-nimien suhteen sekä myös hyvistä vinkeistä.

Vierailija
35/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin, jos minun äitini ehdottaisi nimeä xxxxx tai zzzzzz, suostuisitko antamaan ko. nimen lapsellemme? Jos ei niin jatko kysymys, miksi sinun on suostuttava mummun ehdottamaan nimeen?

ja jostakin syystä ennen niin järkevästi tähän asiaan suhtautunut mieheni ei olekaan niin järkevä. ap

Odotahan vain kun lapsi kasvaa niin järkevyys vain katoaa. Huomaat lopulta että muu suku päättää kuinka lapsi kasvatetaan.

Vierailija
36/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jostakin syystä ennen niin järkevästi tähän asiaan suhtautunut mieheni ei olekaan niin järkevä. ap

Odotahan vain kun lapsi kasvaa niin järkevyys vain katoaa. Huomaat lopulta että muu suku päättää kuinka lapsi kasvatetaan.

eli ei ole ensimmäinen, joten kokemusta on jo.

ap

Vierailija
37/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat suosikkinimenne lapselle ja vaikka kolmanneksi nimeksi kompromissi. Ja molemmat sitten käytätte haluamaanna nimeä. Kuulostaa oikeasti hassulle mutta meillä on vahingossa käytössä kaksi nimeä pojalla ja hyvin tuo alle 3v tottelee molemmilla nimillä (ja lukuisilla lempinimillä vielä lisäksi). Pojan nimi on tyyliin Rasmus Juhani ja lasta kutsutaan ihan yhtä paljon Juhaniksi/Jussiksi kuin Rasmukseksikin.

Toimisiko tämä teillä?

Vierailija
38/38 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tältä pohjalta pystyisimme keksimään kelvollisen nimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi