Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisella ongelmia matikassa. Onko sormien käyttö hyvä ja paha asia?

Vierailija
28.10.2010 |

Tää on ihan outoa. Kyseessä meidän nuorin lapsi ja matikka tuntuu olevan jo nyt hankalaa :(

Meillä siis 3 vanhempaa lasta ja varsinkin ekaluokan matikka on kaikille ollut ihan läpihuutojuttu ja itsestään selvyys. Turhaakin turhempi aine.

Eli miten opettaa ja kannustaa ja tukea lasta matikkavaikeuksissa? Onko hyvä vai huono juttu neuvoa käyttämään sormia tai helmitaulua tms. apuna?

Kokemuksia kellään? Mitenköhän jatko menee? Tuleeko aina olemaan matikka vaikeeta?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sormet on hyvä apuväline

Vierailija
2/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin meidän ekaluokkalaisen opettaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman lapseni opettaja. Mitä pahaa siinä voisi olla, jos siitä on apua?

Vierailija
4/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä automatisoituu aikanaan jos ei ole mitään todellisia oppimisvaikeuksia.

Vierailija
5/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2 luokkalaisen pojan opettaja sanoi vanhempain illassa, että antakaa lasten laskea sormilla tai helmillä niin kauan, kuin on tarpeellista.

Siitä on iso apu.

Vierailija
6/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin itsekin olen ajatellut, että sormet on ok apuväline ja aina saatavilla :)

Tuntuu helpottavan lasta, kun numerot konkretisoituvat jotenkin.

Toivottavasti matikka "kolahtaa" jossain vaiheessa, muuten tulee kyllä olemaan vaikeuksia jatkossa :(

-ap

Vierailija
7/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa hahmottamaan paremmin

Vierailija
8/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikassa suositus on, että opetellaan sillä välineellä minkä lapsi ymmärtää ja kokee omakseen. Jos kotoa löytyy esim. muovisia Dagucan (vai mitä ne oli) -figuureja, pikkuautoja tai muovieläimiä, niin pöytä tyhjäksi, tavarat tiskiin ja laskemaan. Numerot ovat hyvin abstrakteja ja jotkut lapset hyötyvät siitä, että numerot muutetaan "näkyviksi" tavaroiden avulla.

On muuten ihan normaalia, että se matikka ei heti suju ekaluokkalaiselta. :) Jos sinua kuitenkin huolettaa, niin ota opettajaan yhteyttä.

Vierailija
9/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi saanut tukiopetusta ym

on siis pysynyt mukana... vielä... ja saa kyllä tehtävät tehtyä oikein, kun minä vahdin vieressä.

Mutta siis väkisinkin tulee verrattua vanhempiin sisaruksiin, jotka turhautuivat näihin helppohin laskuihin ekaluokan alussa.

Tälle yhdelle laskut ei todellakaan ole helppoja vaan jokainen 8-3= ?? vaatii aina uuden mietintäsession!

-ap

Vierailija
10/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha helmitaulukin on hyvä auttaa hahmottamaan paremmin

ja otin sen käyttöön.

-ap

Vierailija
11/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta käytän edelleen sormia helposti, jos lasku vaatii keskittymistä, se auttaa. Olen nopea laskemaan päässä ja mut on testeissä todettu matemaattisesti lahjakkaaksi, mutta joskus sormet auttavat :D Joten tuskin niistä hirveästi haittaa on ekaluokkalaiselle.

Vierailija
12/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikassa suositus on, että opetellaan sillä välineellä minkä lapsi ymmärtää ja kokee omakseen. Jos kotoa löytyy esim. muovisia Dagucan (vai mitä ne oli) -figuureja, pikkuautoja tai muovieläimiä, niin pöytä tyhjäksi, tavarat tiskiin ja laskemaan. Numerot ovat hyvin abstrakteja ja jotkut lapset hyötyvät siitä, että numerot muutetaan "näkyviksi" tavaroiden avulla.

On muuten ihan normaalia, että se matikka ei heti suju ekaluokkalaiselta. :) Jos sinua kuitenkin huolettaa, niin ota opettajaan yhteyttä.

Eli toivoa on jatkossa, vaikka nyt tuntuu vaikealta?

En ole vielä asiasta open kanssa jutellut. Tai yritin kyllä vihjata, kun meillä oli vanh.vartti, mutta sillon oltiin luvuissa vielä niin alussa (nelonen), että open mukaan kaikki on ihan hyvin.

-ap

Vierailija
13/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin hyvä matikassa mutta käytän edelleen sormia helposti, jos lasku vaatii keskittymistä, se auttaa. Olen nopea laskemaan päässä ja mut on testeissä todettu matemaattisesti lahjakkaaksi, mutta joskus sormet auttavat :D Joten tuskin niistä hirveästi haittaa on ekaluokkalaiselle.

Vierailija
14/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin poika lukee lukiossa pitkää matikkaa ja toteaasen olevan helppoa. Keskimmäinen on tokalla ja tykkää matikasta ja opettaja on todennut pojan olevan hyvä siinä ja innostunut. Vaan nyt tää nuorin on ekalla ja pluslaskut menevät ja miinuslaskut vasta auttaen. Me ollaan käytetty tulitikkuja apuna laskemiseen ja niiden avulla poika hahmottaa paremmin. Sormiakin olen neuvonut käyttämään ;) Opettaka on huomannut myös miinuslaskujen ongelman ja poika pääsee tukiopetukseen. Näin ne muksut ovat erilaisia. Ja ymmärrän nuorimmaisen tuskan, olen itse matemaattinen imbesilli ;D

Vierailija
15/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toivoa on jatkossa, vaikka nyt tuntuu vaikealta?

Eivät kaikki asiat mene heti jakeluun. Matikka on aika vaikeata ja lukemisessakin katsotaan ihan rauhassa jouluun asti. Vasta joululoman jälkeen aletaan ihan "oikeasti" katsoa, miten lapsilla menee matikassa ja äikässä. Eli anna nyt rauhassa opetella. Matikassa on paljon kertausta ja tankataan samoja asioita eri tavoilla, eli vaikka kirjassa mennään eteenpäin, pysyvät asiat pitkälti samoina.

Itse en muuten oppinut englantia niin millään. Olin ekan vuoden aivan kuutamolla ja itkin koepäivinä, kun en ymmärtänyt mitä kysytään. Jos olisin saanut valita, olisin jättänyt enkun opiskelun kesken heti ekan vuoden jälkeen. No, kesälomalla lueskelin omatoimisesti ja sain kuin ihmeen kaupalla kielestä kiinni. Seuraavana vuonna tajusin jo tunneilla jotain ja petrasin jatkuvasti. Kuudennella luokalla arvosana oli 10, olin luokan paras ja sain stipendin. Että ei kannata masentua, vaikkei heti tajua. :)

Vierailija
16/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ole huolissani, vanhimmalla lapsella oli aikoinaan sama juttu ja ihan hyvin on kumminkin pärjännyt. Hän sai alakoulun puolella muutamia kertoja tukiopetusta tarpeen mukaan. Tämän nuorimman lapsen opettajan kanssa vanhempainvartissa sovittiin että tyttö käy nyt jonkin aikaa erityisopettajan luona pienryhmässä matikan tunnilla kerran viikossa ja jos se ei riitä niin sitten oma opettaja antaa lisäksi tukiopetusta. Lisäksi tietenkin kotona autetaan läksyissä, koska tosiaankin tarvitsee niissä tukea. ei opettajakaan ollut huolissaan, mutta ilman muuta on parempi heti alkuunsa saada homma sujumaan ettei myöhemmin tule sitten ongelmia.

Vierailija
17/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin poika lukee lukiossa pitkää matikkaa ja toteaasen olevan helppoa. Keskimmäinen on tokalla ja tykkää matikasta

ja pitkää matikkaa lukee. Toiseks vanhin on ysillä ja saa matikan kokeista vaan 10 tai ylikin :)

Ja meillä kans nää vähennyslaskut on erityisen vaikeita! Kyselee vielä välillä, että "mitä se tarkoittikaan se miinus, lisätäänkö vai vähennetäänkö"

Mulle itselleni taas matikka on aina ollut helppoa, joten en oikein osaa samaistua. On tainnut tulla isäänsä :D

-ap

Vierailija
18/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi tietenkin kotona autetaan läksyissä

jos ja kun on itse tehnyt laskut, niin vastaukset on jotain ihan puuta-heinää!!

Pitänee kysyä taas opelta, että mitä mieltä se on.

-ap

Vierailija
19/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin poika lukee lukiossa pitkää matikkaa ja toteaasen olevan helppoa. Keskimmäinen on tokalla ja tykkää matikasta

ja pitkää matikkaa lukee. Toiseks vanhin on ysillä ja saa matikan kokeista vaan 10 tai ylikin :)

Ja meillä kans nää vähennyslaskut on erityisen vaikeita! Kyselee vielä välillä, että "mitä se tarkoittikaan se miinus, lisätäänkö vai vähennetäänkö"

Mulle itselleni taas matikka on aina ollut helppoa, joten en oikein osaa samaistua. On tainnut tulla isäänsä :D

-ap

milloin pitää vähentää... Olen yrittänyt miettiä, voisiko lapsen "pienuus" vaikuttaa vielä asiaan, kun on syntyny loppuvuodesta. Toisaaltat poika taas oppi viime keväänä lukemaan ihan itsekseen.

Vierailija
20/23 |
28.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on toivoa! :)

Eivät kaikki asiat mene heti jakeluun. Matikka on aika vaikeata ja lukemisessakin katsotaan ihan rauhassa jouluun asti. Vasta joululoman jälkeen aletaan ihan "oikeasti" katsoa, miten lapsilla menee matikassa ja äikässä. Eli anna nyt rauhassa opetella. Matikassa on paljon kertausta ja tankataan samoja asioita eri tavoilla, eli vaikka kirjassa mennään eteenpäin, pysyvät asiat pitkälti samoina.

Itse en muuten oppinut englantia niin millään. Olin ekan vuoden aivan kuutamolla ja itkin koepäivinä, kun en ymmärtänyt mitä kysytään. Jos olisin saanut valita, olisin jättänyt enkun opiskelun kesken heti ekan vuoden jälkeen. No, kesälomalla lueskelin omatoimisesti ja sain kuin ihmeen kaupalla kielestä kiinni. Seuraavana vuonna tajusin jo tunneilla jotain ja petrasin jatkuvasti. Kuudennella luokalla arvosana oli 10, olin luokan paras ja sain stipendin. Että ei kannata masentua, vaikkei heti tajua. :)

Joo, meillä lapsi oppi lukemaan itsekseen nyt kesällä ennen koulua ja siinä ei ole mitään ongelmaa.

Pitänee vaan odotella ja harjoitella ja toivoa, että aika tekee tehtävänsä.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi