Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveellinen mutta herkullinen pizzapohjan ohje hakusessa

Vierailija
27.10.2010 |

Olisiko sinulla sellainen?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzapohja kuuluu tehdä durum-vehnäjauhoista, ei se siitä oikein sen terveellisemmäksi voi muuttua. Jos haluat oikein hifistellä, niin kokeile Voisilmäpeliä-blogin pizzaohjetta.

Täytteet vaikuttavat ravintoarvoihin paljon enemmän kuin pohja.

Vierailija
2/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzapohja kuuluu tehdä durum-vehnäjauhoista, ei se siitä oikein sen terveellisemmäksi voi muuttua. Jos haluat oikein hifistellä, niin kokeile Voisilmäpeliä-blogin pizzaohjetta.

Täytteet vaikuttavat ravintoarvoihin paljon enemmän kuin pohja.

MILLAISTA pitsaa tekee. Mä teen pannupitsaa, enkä ikinä oo tehnyt sitä durum-jauhoista, vaan speltti- ja vehnäjauhoista. Eihän meillä ole edes kiviuunia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitua. Täytteeksi paljon kasviksia, vähän juustoa.Yrttejä mausteeksi, niin ei lisättyä suolaa.

Vierailija
4/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän juustoa

Vierailija
5/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän juustoa

Kohtuudella kaikkea, on hyvä ohje. Ihan sama millaista se pizza on, jos et syö joka päivä, etkä ahmi valtavia määriä.

Vierailija
6/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzapohja kuuluu tehdä durum-vehnäjauhoista, ei se siitä oikein sen terveellisemmäksi voi muuttua. Jos haluat oikein hifistellä, niin kokeile Voisilmäpeliä-blogin pizzaohjetta. Täytteet vaikuttavat ravintoarvoihin paljon enemmän kuin pohja.

Durum-vehnäjauhot nyt ovat valkoista jauhoa siinä missä muutkin.

Itse teen niin että laitan ensin pohjaan kotitekoista porkkanasosetta (siis siinä vaiheessa kun vesi, hiiva ja suola) ihan fiilispohjalta, ehkä kuitenkin n. pari desiä puolen litran taikinaan. Sitten suurinpiirtein puolet jauhoista ruisjauhoja, sekaan kauraleseitä ja loput vehnäjauhoa. Silla ei sitten enää ole väliä onko se durumia, tavallista vai grahamia.

Mutta hyvä, mehevä ja terveellinen pohja tulee tuolleen!

Vierailija
7/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus kuullut ruispizzapohjista (mutta ei kai ne kokonaan voi olla ruisjauhoja) ja sitten olen kuullut jostakin graham-jauho-pohjasta. Speltistäkin olen kuullut mainittavan. Juttu on vaan niin etten ole käyttänyt vehnäjauhoja miehen kanssa nyt muutamaan kuukauteen ja nyt haluaisimme herkutella jonkun sortin pizzalla erään tapauksen kunniaksi. Ajattelin siis että jos tästä nyt selviäisi jotenkin edes vähän vähemmällä vehnäjauholla makua pahemmin pilaamatta.

ap

Vierailija
8/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain se pohja....

Vierailija
9/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän juustoa

Rasvaista? Kohtuudella kaikkea, on hyvä ohje. Ihan sama millaista se pizza on, jos et syö joka päivä, etkä ahmi valtavia määriä.

mitenkään epäterveellisenä. 25 % päivittäisestä energiantarpeesta olis hyvä tulla rasvasta. Mä en yö muuta eläinrasvaa kuin juustoa ja Oivariinia leivän päällä, joten syön aina rasvaista juustoa.

Vierailija
10/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on gluteenittomat jauhot, valmiit seokset, tai kaurajauho tai riisijauho.

Tai valmis gluteeniton pizzapohja?

Rossossa ruispohja on ainakin hyvä. En kyllä tiedä mikä suhde jauhoissa.

Vierailija
11/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pohjasta voi tulla kovahko - kauli ohkaseksi.

Vierailija
12/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän juustoa

Rasvaista? Kohtuudella kaikkea, on hyvä ohje. Ihan sama millaista se pizza on, jos et syö joka päivä, etkä ahmi valtavia määriä.

mitenkään epäterveellisenä. 25 % päivittäisestä energiantarpeesta olis hyvä tulla rasvasta. Mä en yö muuta eläinrasvaa kuin juustoa ja Oivariinia leivän päällä, joten syön aina rasvaista juustoa.

Vierailija
13/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän juustoa

25% rasvaa, ok. Jos syön päivässä n 2000 kaloria, niistä 500 rasvasta?

Mä oon kasvissyöjä, kuten sanoin, ja jossain vaiheessa, kun maitotuotteista ei edes juusto pysynyt sisällä, lueskelin aika paljon ravitsemuksesta, kun pelkäsin, etten saa kaikkea tarvitsemaani. Rasvahan on tosi tärkeää esim. aivoille. Olen opetellut laittamaan kasvisruokaan kunnolla öljyä, kun meillä se on aika vegaanipainoitteista, eikä kasviksissa sitä rasvaa oikein itsessään ole.

Vierailija
14/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi ollenkaan allergian takia syödä vehnää enkä ohraa. Itse olen sitten kokeilemalla päätynyt täälläiseen pizzapohjaan. Mielestäni tulee hyvää (vertailukohtaa tosin ei ole ollut moneen vuoteen, kun en muita voi oikein syödä, kun perunajauhotkin pannassa eli valmispohjat yms. glut.tuotteetkaan eivät yleensä käy).

Pohjan ohje;

2 1/2 dl vettä

50g hiivaa

1/2 dl oliiviöljyä

3 1/2 dl ruisjauhoja

1 dl kaurahiutaleita

1 dl glut. jauhoja (varmaan voisi korvata esim. kaurajauhoilla tai graham jauhoilla yms.)

Annan aina taikinan kohota sekä kulhossa n. puoli tuntia ja pellillä myös jonkin aikaa.

Vierailija
15/15 |
27.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeeni:

2dl vettä

2dl ruisjauhoja

1dl vehnänleseitä

loput vehnäjauhoa kunnes taikina on sopivan kiinteä

puoli pussia kuivahiiva

jos oikein ohueksi kaulitsee niin tästä tulee yli pellillinen, normaalin pohjan jos tekee niin menee koko satsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan