Mies tartutti HIVin vaimoonsa, syyttää lääkäreitä virheestä
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102712585917_uu.shtml
Voi taivas. Ei käyny miehellä mielessä kertoa lääkärille että on tullut humputeltua siellä sun täällä paljaaltaan ja tatuoinnit otettu vähän epämääräisissä paikoissa.
Kommentit (12)
jos tänä päivänä vielä on ihmisiä, jotka eivät käy testeissä ennen kuin jättävät kumin pois käytöstä, niin kyllähän se syy on vain ja ainoastaan itsessä. Tässä tapauksessa Pertin ohella myös hänen vaimossaan.
Mikä on ihmisen vastuu omien sukupuolitautien selvittämisessä? Ne kun ovat hiukan arvattaa laatua. Jos nai mitä sattuu, voi sattua. Ja joskus ihan oman puolisonkin kanssa. Sitä varten testeihin pääsee pyytämällä ja niitähän suositellaankin tekemään vakituisen kumppanin vaihtuessa.
mäkin oon asunut ulkomailla ja yksi tatuointikin löytyy, mutta hiviä ei ole. Kas kun mä en ookaan pistellyt itseäni ihan millä sattuu neuloilla enkä nainut kumitta.
Kyllä se mies ihan itse on syypää vaimonsa tartuntaan. On taatusti itse tiennyt, että on harrastanut riskitoimintoja.
Mitä sen merkitystä? Jos on ottanut riskejä (esim epämääräinen tatuoitipaikka, irtosuhteet ilman suojausta, ei testejä uuden suhteen alkaessa, etc) niin luulisi aikuisen ihmisen tajuavan ihan itse käydä välillä tarkistuttamassa tautikantansa.
Siitähän vasta olisi meteli syntynyt jos lääkäri olisi määrännyt HIV-testeihin pelkkien tatuointien tai ulkomaalaisperäisen vaimon takia...
Ihan kun naisella olisi tuollaiset pitkät, ohuet tissit. :)
Jospas kuvan nainen on jo äiti/imettänyt eli rinnat vähän riipahtaneet ja asento muutenkin sellainen että rinnat ovat kaikkein "roikkuvimmillaan".
myös sitä että eka ja toka lääkäri oli hoitaneet ihotautina (kuten onkin aika loogista, suvussa kun ihottumaa oli), mistä kolmas lääkäri yht'äkkiä käsikivusta tajunnut että tehdäänpän HIV-testi? Mahtoi olla muitakin oireita mitä mies viimeiselle lääkärille kertoi.
AP
Jospas kuvan nainen on jo äiti/imettänyt eli rinnat vähän riipahtaneet ja asento muutenkin sellainen että rinnat ovat kaikkein "roikkuvimmillaan".
En mä tarkoittanutkaan että ne olisi kamalat tai liian riipparit. Vaan jos katsot kuvaa niin, että ignoraat sen varjossa olevan osuuden rinnasta, kuten mä alussa, niin näyttää, kuin siltä roikkuisi tosiaan vain sellaiset ohuet "narut", siis se pelkkä vaalea osuus.
Tässä itselläkään mitkään unelmat ole, emmä sillä tarkoittanut. :)
Mutta tähänhän tämä maailma on menossa. Aina syy on jossain viranomaisessa, joka on ihmisten mielestä jättänyt tekemättä jotain mitä hänen olisi pitänyt tehdä.
Ja valitettavasti tähän suuntaan ovat myös menossa lainsäätäjän ajatukset. Lääkäreille on säädetty jo ilmoitusvelvollisuus jos potilas ei ole ajokykyinen tai sovellu ampuma-aseen haltijaksi. Kukaan ei kysy, onko lääkärillä muka aikaa 15-20 minuutin vastaanotolla varsinaisen vaivan selvittämisen, tutkimuksen, hoidon ja paperitöiden lisäksi tehdä joka potilaasta arvio ajokyvystä ja ampuma-aseen haltijaksi soveltuvuudesta ja rustata mahdolliset selvitykset ja kupongit viranomaisille? Sitten jos joku hullu menee ja ampuu jonkun tai ajaa kuoliaaksi, niin vika on siinä kaksi vuotta sitten korvaan katsoneessa lekurissa?
Lisäksi siis lääkärin pitäisi omien töidensä ohessa ehtiä valvoa virkansa puolesta kymmenien hoitajien työtä tai häntä vahingon sattuessa syytetään virkavelvollisuuden rikkomisesta ja valvontavelvollisuuden laiminlyönnistä. Ja tietysti joka potilaasta pitäisi tutkia kaikki mahdollinen ja kysyä ja tiedustella joka asia, vaikka potilas onkin 15 minuutin vastaanotolla vain yhden asian takia.
Kuka enää haluaa tehdä julkisen sektorin lääkärin töitä kun vastuusta ja työtaakasta tehdään täysin mahdoton kenenkään hallita ja joka ikisestä asiasta tulee huomautus, syyte ja vahingonkorvausvaatimus?
Pertin mielestä terveyskeskuslääkärin olisi pitänyt osata yhdistää hänen ulkomailla asumisensa, tatuoinnit ja iho-oireet sekä mainita ne potilastiedoissa.
<a href="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102712585917_uu.shtml" alt="http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102712585917_uu.shtml">http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102712585917_uu.shtml</a> Voi taivas. Ei käyny miehellä mielessä kertoa lääkärille että on tullut humputeltua siellä sun täällä paljaaltaan ja tatuoinnit otettu vähän epämääräisissä paikoissa.
Ei lääkärit voi tietää mitä ihmiset on tehynyt. Kohta olis hirveä haloo pystyssä jos jokaiselta aletteisiin HIV:tä epäilemään! Eri sairauksia on paljon ja oireet erilaisia ihmisestä riippuen, ei lääkäri voi aina oikein arvata. Kyllä tuon olisi itse pitänyt pyytää HIV testiä.
Noista syistä lääkäri ehdottaisi testiä hiv:n poissulkemiseksi. Lääkäristä tehtäisiin valitus, kun kehtaakin epäillä. Kyllä ottaa päähän, kun ihmiset eivät ota mitään vastuuta omista ratkaisuistaan ja teoistaan! Vielä uskomattomampaa on, se että Iltiksen toimittaja viitsii tehdä jutun tästä. Ja se, että minä kommentoin näin tyhmää uutista...