Mitä mieltä nimiasioista?
Sukunimemme on melkein kuin Raati. Onko mielestäsi huono idea antaa lapselle etunimeksi esim. Veeti?
Toinen asia mitä mietin, on se, että kun sisaruksilla on iso ikäero, niin onko silti huono idea antaa kuopukselle hyvin samankaltainen nimi kuin jo olemassaolevalla lapsella on. Eli jos isosisarus on vaikka Jenni ja pikkusisarus olisi Senni.
Olen myös miettinyt, että jos antaisikin vain yhden etunimen. Se lienee aika harvinaista nykyään. Joutuisikohan lapsi monesti vähän selittelemään tuota ainoaa nimeään?
Ja viimeisimpänä asiassa olen pyöritellyt ajatusta myös eräästä hauskasta nimestä, joka oikeasti herättäisi aina jonkinlaista hilpeyttä sen kuullessa ensimmäisiä kertoja ja joka liitettäisiin aina johonkin esikuvaansa. Olisikohan lapselle kiduttavaa olla vaikkapa Tarzan tai
Kommentit (6)
jos vaikka se yksi nimi ei lapsesta hyvältä tunnu myöhemmin, voisi vaikka sen toisen ottaa käyttöön ja aina kavereille joutuu sanomaan, että on vai yksi nimi. Ei Tarzania ellei sitten toiseksi nimeksi.
tiedän lapsia ja aikuisia, joilla vain yksi etunimi. harvoinpa ne toiset ja kolmannet tulevat esillekään, en usko lapsen "kärsivän" siitä, että hänellä on vain yksi etunimi. ja monihan meistä inhoaa toisia nimiään, jotka äidistä ja isästä ovat niin kauniita :)
en ikinä antaisi lapsilleni nimiksi senniä ja jenniä. tunnen erään perheen, jonka lapset senna, jenni ja jenna, äiti vieläpä henna. ei kyllä mitään järkeä mielestäni. kätevää toki vaatteita nimikoidessa kun ei tarvitse kun sutata yksi kirjain...
tiedän erään alina malina -tyylisen nimen, sukunimessä siis vain yksi kirjain lisää, herättää joskus hilpeyttä enkä itse ehkä antaisi, mutta ei mikään kaikki isoin ongelma. veeti raati on jo pienempi onhelma, sopii paljon paremmin kun amanda rönttöset, liisa mcbethit jne. myös persoonallisempi kuin veeti jokinen tai simo raati. :)
tarzan-kohtaan en kommentoi, tiedät ehkä itsekin, että tuon tyyliset nimet herättävät melko suurta meteliä. harvoin menevät edes läpi.
Esim Saimi Niemi olisi minusta ihan hyvä yhdistelmä, mutta Minna Linna taas ei. Eli minun mielestä riippuu siitä, kuulostaako nimi "ritirimpsulta" vai ei. Voihan äänteellisesti olla hyvinkin samanlainen kuulostamatta silti sarjalta.
Jos sisarusten nimet ovat "sarjaa", minusta ei sovi että viimeinen poikkeaa kovasti. Esim en tykkäisi vaikka Jenni, Jimmy, Jonna ja sitten kuopus olisi Marja-Leena. Se korostaa liikaa että ei kuulu samaan joukkoon.
Joten: pliisu ohje ja luota omaan tyylitajuusi. Älä tietentahtoen tee nimestä vitsiä mutta älä myöskään liikaa kuuntele muiden mielipiteitä. Eli ei nyt suoraan mikään Risto Reipas. Silloin lapsen oma persoona ei tule esiin, vain hän on vain satuhenkilön mallinnus.
jos vaikka se yksi nimi ei lapsesta hyvältä tunnu myöhemmin, voisi vaikka sen toisen ottaa käyttöön ja aina kavereille joutuu sanomaan, että on vai yksi nimi. Ei Tarzania ellei sitten toiseksi nimeksi.
onko eroa, "joutuuko aina kavereille sanomaan että on vain yksi nimi" kun että joutuu sanomaan että toinen nimi on helena, mutta vihaan sitä? :D tai että viisivuotiaskaan ei edes osaa sanoa toisia nimiään! tiedän lapsia, joilta kouluun mennessä on kysytty toista nimeä ja vastaukseksi on saatu "virtanen", ja kun on tentattu, että "mä oon liisa maria jantunen mikä sä oot" ni ei ole tiedetty vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
tiedän lapsia ja aikuisia, joilla vain yksi etunimi. harvoinpa ne toiset ja kolmannet tulevat esillekään, en usko lapsen "kärsivän" siitä, että hänellä on vain yksi etunimi. ja monihan meistä inhoaa toisia nimiään, jotka äidistä ja isästä ovat niin kauniita :)
en ikinä antaisi lapsilleni nimiksi senniä ja jenniä. tunnen erään perheen, jonka lapset senna, jenni ja jenna, äiti vieläpä henna. ei kyllä mitään järkeä mielestäni. kätevää toki vaatteita nimikoidessa kun ei tarvitse kun sutata yksi kirjain...
tiedän erään alina malina -tyylisen nimen, sukunimessä siis vain yksi kirjain lisää, herättää joskus hilpeyttä enkä itse ehkä antaisi, mutta ei mikään kaikki isoin ongelma. veeti raati on jo pienempi onhelma, sopii paljon paremmin kun amanda rönttöset, liisa mcbethit jne. myös persoonallisempi kuin veeti jokinen tai simo raati. :)
tarzan-kohtaan en kommentoi, tiedät ehkä itsekin, että tuon tyyliset nimet herättävät melko suurta meteliä. harvoin menevät edes läpi.
onhan se täytyny veeti jokinen hyväksyä nimenä ja samalla tullaan loppu elämä jakamaan
tyyliin Veeti Raati.
Mitään estettä iso ikäero ei tee, etteikö saisi olla saman tyyliset nimet, mutta jenni-senni tyylillä, nimet menevät sekaisin.. KOkemusta on tästä omien siskojen osalta..
Jah.. Olisi lapselle kiduttavaa olla Tarzan. Jos haluat lapselle humoristisen nimen, niin mieti TODELLA tarkkaan! Lapsesi kantaa nimeä lopun elämäänsä! Mieti esim. palkkaako ketään firma Tarzania töihin, koulukiusauksesta nyt puhumattakaan..