Te joilla on ulkomaalainen puoliso, mitä te syötte?
Kysymys kaikille, joilla on ei-suomalainen puoliso. Mieluiten vielä sellaisille, joiden ulkomaalainen puoliso ei rakasta makaronilaatikkoa, lihapullia, perunamuussia, pyttipannua, pinaattikeittoa, jauhelihakastiketta, kalapuikkoja, jauhelihakeittoa, kalakeittoa, ruskeaa kastiketta, nakkikastiketta, karjalanpaistia.....yms. suomalaista perusruokaa.
Ehkä joku menee alas mutta ei ole kiva tehdä joka päivä ruokaa mikä yököttää jotain perheenjäsentä.
Osaatteko tehdä puolisonne synnyinmaan ruokia? Pidättekö niistä? Teettekö niitä arkena?
Mitä ruokaa teillä syödään yleensä?
Mikä on sellainen ruoka, mikä kelpaa kaikille perheenjäsenille ja maistuu jopa?
Kommentit (15)
Saannollisesti syomme seuraavia ruokia (ainakin):
- kotitekoiset hampurilaiset
- wrapsit vihanneksilla, pavuilla ja chilikastikkeella
- thaicurry ja riisi
- pasta orecchiette makkaroilla ja tomaattikastikkeella
- kalakeitto
- kalapuikot, perunat ja salaatti
- italialainen pinaattikeitto (jossa parmesaania ja oliivioljya, ei maitoa)
Tasta sopii sitten ihan arvata, mistapain mieheni on kotoisin. ;-) Meilla ei nirsoilla, kaikki maistuu kaikille (tosina jauhelihakeitto ja nakkikastike ovat meista kaikista aika ikavystyttavia ruokia, joten niita on harvemmin). Mina en meilla tee juurikaan ruokaa, mieheni osaa kylla tehda jopa suomalaisia lihapiirakoita (maustepippurilla maustettuja ja upporasvassa paistettuja, nam) oman maansa ja monen muun maan ruuan lisaksi. ;-)
Meillä mies ei myöskään tykkää noista mainitsemistasi ruuista. Syö kuitenkin jos niitä olen tehnyt (paitsi pinaattikeittoa ja kalapuikkoja).
Meillä kokkaillaan aika varioiden eli osaan tehdä myös hänen kotimaansa ruokia tai hän tekee niitä itse. Kaikki tykkäämme myös paljon italialaisista ruuista ja muutenkin suosimme ns. Välimeren keittiötä eli paljon vihanneksia, oliiviöljyä ja mausteita.
Arkena teen vähän mitä milloinkin ja viikonloppuna syödään sitten vähän paremmin ja usein mies tekee silloin ruuat. Perusuomalaisia ruokia, joita hän ainakin syö mielellään on uunilohi tai joku hyvin maustettu uunissa haudutettu lihapata.
Mielestäni se on rikkaus myös lapsille, että tottuvat syömään vähän erilaisia ruokia. En itsekään tykkää pelkästään ns. perinteisistä suomalaisista ruuista, mutta varioiden niistäkin voisi saada sinunkin miehellesi maistuvia vaihtoehtoja.
piti lisätä vielä se, että aika monet ulkomaalaiset ihmettelevät sitä asiaa, että Suomessa monissa ruuissa on lisätty maitoa liharuokiin esim. makaroonilaatikko. Senkin voi tehdä ihan yhtä hyvin lihaliemeen ja maistuu ihan samalle.
Eli oletko kysynyt mikä noissa ruuissa erityisesti inhottaa?Jos pystyisit siten jotenkin muokkaamaan perinteisiä respetejä miehesi makuun sopiviksi, jotta koko perhe voisi syödä samaa ruokaa.
Mutta hassua miten se onkin niin, että meidät suomalaiset on kasvatettu siten, että aina maistellaan muiden tekemiä ruokia, vaikkei niistä niin tykättäisi. Monet ulkomaalaiset (ainakin mitä itse tunnen oma mieheni mukaanlukien) ilmaisevat harvinaisen selvästi jos eivät jostain tykkää ja sitten eivät edes yritä maistaa tai tottua siihen.
Toimisiko teillakin, joilla mies nirsoilee, etta mies sitten itse tekisi ruuat ainakin osan aikaa (silloin saa varmasti haluamaansa)? Luulen, etta meilla ei siksi ole koskaan tullut mitaan ongelmaa ruoka-asioista, etta mieheni tosiaan tekee itse 95% meidan ruuista (vaikka han on kylla myos aika avaramielinen ruuan suhteen, kunhan se on hyvista ruoka-aineista ajatuksella valmistettu, eineksille han nyrpistaa nokkaansa).
Kummassakin maassa peruna on jumalasta seuraava, joten suomalaiset liha-pottu-vihannes -ruuat maistuvat hyvin. En oikeastaan keksi yhtään suomalaista ruokaa, josta hän EI pitäisi, sen verran samanlaisia makuja on kummassakin kulttuurissa. Ehkä karjalanpiirakoista mies ei niin välitä.
Miehen lempiruokaa on kuitenkin intialainen ruoka, jota syömme sitä noin kerran viikossa. Lapset ja minä taas rakastamme pastaruokia, joten niitäkin tulee syötyä todella paljon. Tykkäämme myös kiinalaisesta ja meksikolaisesta ruuasta.
Ainakin lasten kaverit aina vähän epäröivät, kun huudellaan pöytään;-) Mutta ei meillä siis mitään kovin erikoista ruokaa syödä.
En itse pidä monistakaan perinteisen suomalaisista ruuista, mies syö niitä paremmin.
Näitä on usein:
- spaghetti aglio e olio
- chili con carne
- spaghetti bolognese
- valkosipulinen ja tomaattinen kalakeitto
- lämmin pasta/brokkoli/lohi-"salaatti"
- minestronen tapainen keitto johon laitetaan makkaraa
- wraps
- röstejä
- purjoperunajuustokeitto jauhelihalla tai soijarouheella
- riisisalaattia
- perunasalaattia ja lihapullia (ei majoneesi- vaan öljy/etikkaversio)
- näin syksyllä ja talvella ruusukaalia, joko lihapullien ja perunamuusin kanssa tai vuokana keittokinkun ja muusin kanssa uunissa paistettuna
Useimmat näistä ruuista ovat ihan tavallisia arkiruokia mieheni kotiseudulla, missä itse asuin pitkään. Tuon alueen perinteistä ruokaa teen harvemmin, se on osin aika työlästä. Sitä söimme sielläkin yleensä vain ravintolassa:-)
ps. terveisiä tutuille;-)
sillä hän tulee niin myöhään töistä että pääsee juuri ja juuri suoraan ruokapöytään. Viikonloppuisin hän tekee kyllä niitä oman maan ruokia. Mutta arkisin haluaisin tarjota sellaista mikä maistuu kaikille.
En ihmettele yhtään, että suomalaiset ruoat eivät maistu hänelle. Ei minullekaan maistu hänen kotimaansa ruoat. Ei se mikään ihme ole! Jokainen on tottunut niin erilaiseen muonaan.
eli lapsetkin tottuneet niihin ja itse olen tykännyt niistä enemmän aina siitä saakka kun pääsin anopin patojen ääreen ;D
Meillä syödään siis normaalisti:
mausteisia kasviskeittoja
couscousia ja kasvislisäkekastiketta (mikä on suomeksi kun liemessä on isoja kasviksen paloja?)
uunikanaa jonka kaverina mausteita, runsaasti sipulia, tomaattia
maustettua riisiä erilaisilla kastikkeilla
esimerkkeinä, enemmän suomalaisista menevät mm nämä:
lohi uunissa tai pannulla, runsain kasviksin ja smetanan kanssa yleensä
muikut :D
muiden maiden ruokia:
pizza (ei Pizzataksin)
lasagne
okra tomaattikastikkeessa, riisi
aamuisin tsatsiki, munakas, oliiviöljy jne
Sellaisia meillä :D
vaikka molemmat supisuomalaisia olemmekin. Tykkäämme ruuista joissa on makua, joten listalla on usen intialaista, thaimaalaista, meksikolaista, italialaista ja ranskalaista.
En edes muista, koska olisin tehnyt ruokaa jauhelihasta, makkarasta tai kalapuikoista.
Riisiä ja muita aasialais ruokia. On kyllä namia!
JOs mä kokkaan niin kokkaan suomalaista. Kyllä se syö.
Joten kuten edellä oleva sanoi, perusruuat on suht samoja. Tosin mieheni ei seitä syö, eikä ympäristösyitä kasvatettua lohta yms. Luonnonkala kyllä, sekä meillä syödään myös äyriäisiä. Mutta ei koskaan tillin kanssa, mieheni inhooa sitä. Lammas on koko perheen herkku, eri muodoissa, samoin ankka ja kana.
Suomalaiset makkarat ei kelpaa, mutta makarnoonilaatikon tekee paremmin kuin minä.
makaronilaatikkoa, lihapullia, perunamuussia, pyttipannua, pinaattikeittoa, jauhelihakastiketta, kalapuikkoja, jauhelihakeittoa, kalakeittoa, ruskeaa kastiketta, nakkikastiketta, karjalanpaistia.....yms. suomalaista perusruokaa.
lihaperunamuusilaatikkoa ja munuaispaistipiirasta joten se on varsin tyytyväinen saadesssaaan noita yllä mainittuja.
Mut voihan noita siis kaikkia maustaa vähän reippaamminkin, jos osa perheestä tulee jostain vahvempien makujen maista. Toisaalta mä en usko, että voisin elää pysyvästi sellaisen miehen kanssa, joka yökkisi ruokapöydässä. Ainakin se saisi kokata itse, jos mun keitokset ei kelpaa...
En syö itse lihaa, joten monet suomalaiset liharuoat jäävät tekemättä - liharuokia laittaa meillä yleensä mies, joka tekee oman kotimaansa tyypillisiä patoja ym.
Muuten syömme mm.
- puuroja
- keittoja (kalakeitto, pinaattikeitto ym. menee miehelle hyvin)
- "perunapohjaisia" vuokia (esim. janssonin kiusaus, broilerivuoka uunissa)
- erilaisia kasvis-, papu- ja linssikeittoja tai -patoja
- pastoja (mm. tonnikalasta, kylmäsavulohesta, kasviksista, soijarouheesta)
- uunikasviksia (mm. munakoisoa miehen kotimaan tyyliin tai suomalaisia uunijuureksia)
- salaatteja
- suomalaisia ja välimerellisiä kala- ja äyriäisruokia
- sieniruokia suomalaisista metsäsienistä
- etnisiä ruokia (itämaiset, pohjoisafrikkalaiset, meksikolaiset ruoat..)
- joskus eineksiä, pinaattilettua tms.
- risottoja
Mulla on erittäin kaikkiruokainen mies: vain kiisseli ei aluksi maistunut rakenteensa vuoksi, nykyään ainoa inhotus on viili.
on sellainen tilanne, että mieheni on ulkomaalainen ja asumme Suomessa. Osaan tehdä joitakin mieheni kotimaan ruokia, olen opetellut, ja teen niitä pari kertaa viikossa mutta eivät ne ole minun lempiruokaani. Eli syön mutta ei ne niin herkullisia ole mielestäni.
Mieheni ei pidä suomalaisesta ruoasta. Hänelle ei maistu esim. kalakeitto tai karjalanpaisti. Ei ymmärrä miten kalaa voi keittää maidossa tai lihaa vedessä, ei maistu yhtään.
Nakit on hänelle kauhistus, samoin perunamuusi, makaronilaatikkoa ei saa millään alas. Jauheliha saa hänet oksentamaan. Enkä ole edes hirveän huono kokki, kyllä minun ruokani suomalaisille vieraille ja lapsillemme maistuu.
Teen sitten (tai mieheni) yleensä uunissa paistettua kanaa ja keitettyjä/paistettuja kasviksia, riisiä. Pihvit kelpaa ja vaikka paistetut perunat. Tomaattinen kastike rapujen kanssa käy, lisänä esim. spaghettia. Salaatit maistuu kaikessa muodossa. Näiden lisäksi teen niitä mieheni kotimaan ruokia. Eipä meillä paljon vaihtoehtoja ole, kumpa keksisin lisää. Ehkä tästä ketjusta saisi vinkkejä?
Lapset syövät meillä molempien kulttuurien ruokia, minä myös. Miehelle ei vaan maistu suomalaiset.