Kirkosta eronneet, aiotko laulaa ihan pokkana jouluna kauneimpia joululauluja? :)
Siis muitakin, kuin missä puhutaan joulupukista ja tontuista?
Kommentit (48)
Kauneimmat joululaulut ovat mielestäni ihan muita kuin uskonnollisia.
kuulumisella ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa, uskonko minä jumalaan vai en. Eikä joululaulut ole suomalaisen valtionkirkon omistuksessa eikä niiden laulamisesta tarvitse maksaa teostoja, jos niitä kotona laulelee.
Että mietipä siitä.
ole koskaan virsistä välittänyt, en tiedä miksi tekisin näin jatkossa. :S
enkelilauluja? Nehän eivät kristinuskoon kuulu.
What, mä olen joulukuvaelmassa ollut enkelinä enkelikuorossa, joka paimenille lauloi, miten niin enkelit ei kuulu kristinuskoon? :)
En mä Jumalaan lakannut uskomasta, vaikka kirkosta erosinkin. Ihan pokkana ajattelin mennä kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja ja vielä jouluaattona aattokirkkoonkin. Harmittelen vaan, ettei aattokirkossa ole tarjolla ehtoollista.
Silti laulan joululauluja ja laulanpa jopa vanhoja, ihania virsiä. Pidäbn myös kirkkoarkkitehtuurista, ja uskonnollisista maalauksista. pidän myös esim. kuubalaiseta tai irlantilaisesta musiikista, vaikken olekaan "kansalainen".
En mä Jumalaan lakannut uskomasta, vaikka kirkosta erosinkin. Ihan pokkana ajattelin mennä kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja ja vielä jouluaattona aattokirkkoonkin. Harmittelen vaan, ettei aattokirkossa ole tarjolla ehtoollista.
Eli siirryit vapaamatkustajaksi, käytät kirkon palveluita, mutta et yritä vaikuttaa kirkon sisällä, etkä maksa käyttämistäsi palveluista.
Otat rusinat pullasta. Nice!
joita monissa seurakunnissa on järjestetty, niin juuri ne on vaarassa loppua kun verorahat vähenee.
joululauluja?
Kuulun kirkkoon, vaikka en ole koskaan mihinkään jeesus-ja jumalajuttuihin uskonut.
Myöskään kirkon suvaitsematon ilmapiiri ei vastaa lainkaan ajatuksiani ja ideologiaani.
Onko minulla silti oikeus viettää joulua ja laulaa joululauluja?
Riittääkö se että kuuluu kirkkoon, vaikka ei siihen uskoisi?
Miten tilanne muuttuu jos eroan kirkosta?
joita monissa seurakunnissa on järjestetty, niin juuri ne on vaarassa loppua kun verorahat vähenee.
Sitten verorahojen toivossa kirkon olisi syytä avata lempeä sylinsä kaikenlaisille ihmiselle :)
Eli kirkko saakoon ne verorahansa jotka on ansainnut.
Minä olen kirkkoon kuulumaton ateisti, mutta tänäkin jouluna olen säestämässä parissa joululaulukonsertissa. Pitäiskö mun tässä ilmoittaa päivämäärät, että uskovaiset tietäisivät olla tulematta..?
..jotka tulevat kirkkoihin laulamaan enemmän ja vähemmän pakanallisia jouluveisuja. Eikä julkiselta paikalta voisi ketään pois käännyttääkään. Eli voi olla, että veisaan, voi olla että en.
se että luopuu myös uskostaan?
Kyllä ihminen voi olla ihan yhtä uskovainen kuin ennenkin, ilman kirkkoa.
se että luopuu myös uskostaan?
Kyllä ihminen voi olla ihan yhtä uskovainen kuin ennenkin, ilman kirkkoa.
Kyllä meillä päin ainakin jouluaaton iltamessussa kello 22 jaetaan ehtoollinen.
ettei ev.lut. kirkko ole edes Suomen ainoa seurakunta, se "Pyhä, yhteinen".
Tietekään en menisi Kauneimpia joululauluja laulamaan, jos olisin kirkosta eronnut, mutta ei se uskontunnustus ev. lut. kirkkoon kuulumista vaadi.
Lapset on kastettu, lisää ei tule, naimisiin pääsee maistraatissa, jos sellainen tilanne vielä eteen tulisi ja hautaankin pääsee, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan.
Aattokirkot järjestetään riippumatta siitä, tulenko minä sinne vai en, joten en oikein ymmärrä tuota väitettäsi siitä, etten maksaisi käyttämistäni palveluista. Eri asia olisi, jos vaatisin kastetta/vihkimistä/hautaansiunausta, siis jotain sellaista kirkon palvelua, joka järjestetään vain minua varten.
Eli siirryit vapaamatkustajaksi, käytät kirkon palveluita, mutta et yritä vaikuttaa kirkon sisällä, etkä maksa käyttämistäsi palveluista.Otat rusinat pullasta. Nice!
miksi ihmeessä vietät jouluna vanhaa pakanallista juhlaa?
Kyllä meillä päin ainakin jouluaaton iltamessussa kello 22 jaetaan ehtoollinen.
Ei uskontunnustuksia.
Vai mites, uskovat kristitytkö ei laula tonttu- ja enkelilauluja? Nehän eivät kristinuskoon kuulu.