Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eronneet! Kaduttaako nyt, kun ootte nukkuneet yön yli?

Vierailija
26.10.2010 |

Onko kirkosta eroaminen liian helppoa nykyään? Onneksi takaisinkin voi liittyä (liitykirkkoon.fi)!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkosta v. 1998 enkä ole koskaan katunut. Yksi elämäni parhaita päätöksiä. Helpotti.

Vierailija
2/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan että on helppoa erota! Ihan sen takia että useimmat eroajat eivät ole saanete itse päättää kirkkoon liittymisestään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyllä oo kertaakaan kaduttanut.

Vierailija
4/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertaakaan en ole katunut.

Vierailija
5/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun todella ymmärtää, mitä tuli tehtyä.

Kirkko ja evankelis-luterilainen uskonto tarjoaa hyvän hengellisen kodin. Ja sanon tämän ihmisenä, joka liittyi vasta aikuisena kirkkoon tarkan harkinnan päätteeksi.

Kiva, kun on omalle uskolle vertaistukea ?

Vierailija
6/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään kaduta! Enkä liity ikinä takaisin!

Vierailija
7/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa, kun todella ymmärtää, mitä tuli tehtyä.

Kirkko ja evankelis-luterilainen uskonto tarjoaa hyvän hengellisen kodin. Ja sanon tämän ihmisenä, joka liittyi vasta aikuisena kirkkoon tarkan harkinnan päätteeksi.

Kiva, kun on omalle uskolle vertaistukea ?

kun klikkaa itsensä eroon kirkosta?

et kai aivan tosissasi usko, että verojen maksaminen kirkolle jotenkin korreloi henkiseen tilaan?

Vierailija
8/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä henkinen tyhjiö? Eli jos en usko 2000 vuotta vanhan satukirjan juttuja oikeiksi, niin minulla on jossain joku tyhjä kohta?

Minusta henkinen tyhjiö on vain niillä, joilla on tarve täyttää jotain sisällään uskomalla hokkuspokkukseen taikkavaikka kuoleman jälkeiseen elämään.

Mutta mitä tulee kuoleman jälkeiseen paratiisi/helvetti käsitteeseen, niin kyllähän olisi masentavaa asua aina äärettömyyteen asti yhdessä kaikkien kiihkouskovaisten kera samassa ulottuvuudessa ja soitella harppua maailman tappiin. Onkohan luterilaisten taivaassa edes hyvää ruokaa vai joutuuko tyytymään öylätteihin?

Vierailija
9/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty tekemään sitä vanhemmilleni, heiltä särkyisi sydän aivan täydellisesti. Minusta kirkkokaan ei sentään ole sen arvoinen. Jos Päivi Räsänen tai kaltaisensa olisi kirkossa ylimpänä kalifina, niin sitten tulisi kyllä ero, se on selvää.

Tämä koko kalabaliikki on tehnyt minusta aivan äärettömän surullisen. Oikeasti kuvittelin että uskovaiset on keskimääräistä "parempia" ihmisiä. On kyllä tullut selväksi että mitä vielä! Tässä on oikein aitiopaikalta päässyt näkemään miten kaikki surkeus ja kurjuus maailmassa syntyy. Miten voi kaksi ihmistä istua vastakkain ja toinen vaan hymyilee itseensä tyytyväisenä toisen pahalle ololle ja syrjinnälle ja sitten heti vuoron saatuaan vaan syrjii ja loukkaa lisää. Kaikessa tähän asiaan liittyvässä on tullut näkyviin ihmisen PAHUUS!

Vierailija
10/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole katunut sekuntiakaan. Olisin eronnut jo pari vuotta aiemmin, mutta koska kirkolla on oikeus pitää jäseniä ilman heidän vapaaehtoista suostumustaan, se ei ollut mahdollista.

Vierailija
11/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty tekemään sitä vanhemmilleni, heiltä särkyisi sydän aivan täydellisesti.

On kyllä musta todella huono syy kuulua johonkin liikkeeseen vain toisten mieliksi..

Vierailija
12/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkosta eroaminen ja Jumalaan uskomin liittyy toisiinsa??? Että, jos maksan veroja niin saan ainoastaan uskoa??

Eli siis Jumala rahastaa???

Vierailija
13/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty tekemään sitä vanhemmilleni, heiltä särkyisi sydän aivan täydellisesti. Minusta kirkkokaan ei sentään ole sen arvoinen. Jos Päivi Räsänen tai kaltaisensa olisi kirkossa ylimpänä kalifina, niin sitten tulisi kyllä ero, se on selvää.

Tämä koko kalabaliikki on tehnyt minusta aivan äärettömän surullisen. Oikeasti kuvittelin että uskovaiset on keskimääräistä "parempia" ihmisiä. On kyllä tullut selväksi että mitä vielä! Tässä on oikein aitiopaikalta päässyt näkemään miten kaikki surkeus ja kurjuus maailmassa syntyy. Miten voi kaksi ihmistä istua vastakkain ja toinen vaan hymyilee itseensä tyytyväisenä toisen pahalle ololle ja syrjinnälle ja sitten heti vuoron saatuaan vaan syrjii ja loukkaa lisää. Kaikessa tähän asiaan liittyvässä on tullut näkyviin ihmisen PAHUUS!

mutta ei kai sun ole pakko kertoa vanhemmillesi että erosit?

Vierailija
14/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun vanhemmat tiedä kuulutko sä kirkkoon vai et! Mä kerroin mun vanhemmille kyllä, ne erosi jo ennen mua kirkosta mutta ei me ollaa kukaan kerrottu mummelle ja vaareille! Ei ne ymmärtäisi. Mutta eroa ihmeessä, se on helppoa eikä sun vanhemmat saa tietää kuulutko sinne vai et!

Vierailija
15/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta 1998 lopussa. Olen tehnyt monta ihanaa etelänlomaa kirkollisverorahoilla. Se on vaikuttanut henkiseen hyvinvointiini enemmän kuin kirkkoon kuuluminen tavan vuoksi. Erosin kirkosta, koska luterilainen kirkko on liian vanhoillinen eikä edusta samoja arvoja kuin minä. Minusta kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa enkä voi kuulua instituutioon, joka ei niin tee. Minua on eniten rassannut kirkon suhtautuminen naispappeihin (se taitaa kyllä olla jo kunnossa), hedelmöityshoitoihin ja homopareihin.

Vierailija
16/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole katunut. Suurin osa kuuluu kirkkoon tavan vuoksi tai saadakseen siltä jotain hääpalveluja tai vast. Kirkkoon kuulumisella ja Jumalaan uskomisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Ne, jotka eivät oikeasti välitä kirkosta ja sen kehittämisestä suvaitsevaisempaan suuntaan sisältäpäin, eroavat. Hyvä niin.

Vierailija
17/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä musta todella huono syy kuulua johonkin liikkeeseen vain toisten mieliksi..

niin eroasisin nopeammin kuin ehditään sanoa eroakirkosta.fi. Mutta on kirkossa toisenlaisiakin ääniä, esim. Irja Askola palauttaa uskon ihmisyyteen. Ja mun vanhat vanhemmat on muutenkin raihnaisia, säälittää se miten raskaasti he sen ottaisivat. Enkä halua valehdella heille jos asia tulee puheeksi jotain kautta.

Vierailija
18/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tapahtuu täysin sinun tietämättäsi.

Mitenkähän kävisi, jos uskonnollisiin yhteisöihin saisi liittyä vasta 18 vuotta täytettyään? Moniko liittyisi?

Vierailija
19/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirkosta eroaminen ja Jumalaan uskomin liittyy toisiinsa??? Että, jos maksan veroja niin saan ainoastaan uskoa?? Eli siis Jumala rahastaa???

Että itse löysin uskolleni henkisen kodin.

Itse uskoin koko lapsuuteni ja nuoruuteni ilman kirkkoa tai vertaistukea, joten kirkkoon ja seurakuntaan mukaan liittyminen oli henkilökohtaisesti hyvin tärkeä asia. Ajattelenkin niin, että ehkä monelle teistä kirkko ja seurakunta jäi etäiseksi, ja kirkkoon kuuluminen oli tapa enemmänkin kuin harkittu kuuluminen johonkin suurempaan kokonaisuuteen?

Diakoniatyöhön jonkin verran (ammattini puolesta) tutustuneena maksan myös ilomielin kirkollisveroa monen hyvän asian puolesta, ja olen iloinen siitä, että meidän perheellä on nyt tämä henkinen koti.

Jouluna haustausmaalla käydessäni minulla on sellainen tunne, että saan käydä siellä hyvillä mielin. Uskonnolliseen pohjaa perustuvat juhlat saivat uuden merkityksen. Lapsemme voivat hyödyntää kirkon tarjoamia kursseja ja leirejä. Itse voimme käydä kirkossa Jumalan palveluksissa. Jne. Jne.

Kuten sanottua, minä koin henkistä tyhjiötä uskoni kanssa, kun en kuulunut mihinkään ennen kirkkoon liittymistäni. Tämä on hyvin henkilökohtainen asia.

Sinulle, joka puhui näkevänsä pahuutta tässä homoliittokeskustelussa, niin kummallinen asia, mutta minä näen sitä nimenomaan sillä puolella, millä sinä seisot. Ehkä tämä liittyy tulkintaeroista?

Vierailija
20/52 |
26.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kaduttanut.

Ja hyvin olen yöni nukkunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän