Papakoen jatkot...
Mitä tapahtuu kun sinut kutsutaan jatkotutkimuksiin papakoen jälkeen??? Kertokaa kokemuksistanne!
Kommentit (6)
Minulla oli ollut papa 2luokkaa joten sain lähetteen kolposkopiaa. Ajan sain 6kk päähän, siinä meni siis aikaa. Siellä he "tähystivät " tuolta kohdunkaulasta, katsoivat että näkyykö siellä jotain. Laittoivat myös jotain etikkaa limakalvoille nähdäkseen onko väri ok.
Minulta otettiin siinä samalla sitten papa ja myös pari palaa napsastiin, hieman nipisti. Vuotoa tuli sen 2-4päivää.
Mulla myös ultrattiin munasarjat, koska epäilin jos mulla olisi kysta.
sait ajan 6kk päähän vasta???
Minulla lukee lähetteessä että ottakaa pikaisesti yhteyttä...
t.ap
minkälainen tutkimus on tämä kolposkopia??
ja tähystetään sisään. Ei se ole gyn. tutkimusta kummempi. Etikalla ja jodilla värjätään limakalvoja ja jos lääkäriä epäilyttää, niin nipsasee koepaloja.
Eikös synnytyksen jälkitarkastus ole yleensä 2kk synnytyksen jälkeen ? No, aika lähellä tuota. Siinä sitten napsastiin se papakoe ja kun tuloksista soitin, niin sanoivat että lähettävät lähetteen kolposkopiaan.
No, siinä sängyllä maataan samalla tavalla kuin papaa otettaisiin. Sitten lääkäri laittoi sellaiset hassun näköiset " putket " emättimeen, tai siihen eteen. Siinä sitten katsottiin että näkyykö jotain. Ja jos on tarvis, niin otetaan koepaloja ja tutkimus on siinä. Onko sulla ollut papa mitä luokkaa ?
Joskus riittää pelkkä kontrollipapa tietyin välein. Joskus taas tehdään kolposkopia (emättimen tähystys) ja otetaan koepaloja.