imetyksen negatiiviset vaikutukset äitiin
Onko missään tietoa, miten pitkä imetys vaikuttaa äitiin fysiologisesti? Tietääkö joku? Olen imettänyt kolmatta lastani nyt hiukan yli vuoden ja tuntuu, että kaikenlaista nivel- ja lihaskrenkkaa on jatkuvasti. Mistään ei löydy muuta kuin imetystä suitsuttavaa tietoa. Tuntuu siltä, että imetyksen negatiivisista vaikutuksta ei saa edes puhua. Olenko asiani kanssa yksin? Tykkään imettää, mutta olo tuntuu nyt niin vaivaiselta, että mietin imetyksen lopettamista.
Terv. äiti 36 v./162cm/60kg/3 lasta/3 vuotta imetystä takana
Kommentit (26)
johdu jostakin muusta syystä kuin imetyksestä. Käy varmuuden vuoksi lääkärissä.
Joku ehdotti huonoa imetysasentoa, minulle tulee mieleen taas fibromyalgia. Imetin molempia lapsiani pitkään eikä minulla ollut koskaan mitään kiputiloja ja olen muutenkin käsityksessä ettei ongelmasi ole yleinen tai tavallinen imetykseen kuuluva vaiva.
imetysaikana:
- aineenvaihdusta ihan selaisin, keho pöhöttynyt ja kerää nestettä, paino ei todellakaan tipu niinkuin suurin osa imettäjistä suitsuttaa
- mieliaja maassa, väsyttää, uniongelmia (osaksi varmaan ihan yösyöttöjen vaatimista heräilyistä, osaksi hormoneista)
- jalkapöytiä särkee
- hiukset tippuu päästä
- muisti ei toimi
Ja MultiTabs raskaus -vitamiineja syön joka päivä.
Mä onnistuin saamaan itseni ihan jumiin kun kanniskelin (isoa) vauvaa liian paljon samassa ilmeisesti hankalassa asennossa, ja voin hyvin kuvitella että imettämälläkin se onnistuisi, jos ei kiinnitä ergonomiaan riittävästi huomiota.
Minulla on iso vauva ja olen itse pieni, joten kuormitustakin tulee fyysisesti aika lailla. Tytöt meillä olivat pienempiä ja silloin kroppa ei ollet niin "hajalla". Nivelvaivoja mulla on kyllä enemmän kuin aiemmin.
No imeehän vauva susta kaikkia tärkeimpiä aineita joita elimisto tarvitsee, sehän on selvä. Vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet, energia.. Kyllä se pidemmän päälle alkaa jossain tuntua. Multa ainakin imetys vei hirveästi energiaa eikä ihme. Ajattele sitä maitomäärää, jonka elimistösi tuottaa ja minulla ainakin pienikokoisena vaikutus oli huomattava. Plus että hormonit tekivät hermostuneeksi. Olen paljon tasapainoisempi kun en enää imetä.
Kylllähän imetys on aika iso rasite elimistölle ja sen hiven-, kivennäisaine- ja vietamiinivarastoille.
Näitä vertaistukiviestejä kaipaan. En haluaisi uskoa, että olen jotenkin muuten sairas. Olen terve ja hyväkuntoinen. Säryt vaihtavat paikkaa ja tuntuu, että kivun kautta löydän kaikki lihakseni uudelleen... ei kivaa.
Eli olisikohan siinä yksi syy??? Kiitos asiallisista vastauksista!
viimeistään nyt. Ei kai se ihme ole, jos elimistö valittaa, kun et pidä siitä huolta.
Kolmen isomman lapsen kanssa en koskaan päässyt täysimetykseen asti, neljännen kanssa se vihdoin onnistui... ja seurauksena siitä oli klassiset vaihdevuosioireet: kuumia aaltoja, unettomuutta, kiukunpuuskia, limakalvot olivat rutikuivat ja kipeät. Ja kyllä, kun nyt tarkemmin muistelen niin mulla oli myös jonkinasteisia nivelkipuja.
Imetys oli ihanaa ja olin ikionnellinen kun se vihdoinkin onnistui kunnolla- ja oma olo oli niin karmea että oli pakko lopettaa kun vauva oli 8 kk.
matalammalla imetysaikaan. Voi aiheuttaa juuri nivelvoireita. Esimerkiksi minulla häpyliitokset yms. olivat löysemmät aina imetysaikana. Vasta imetyksen lopetettuani alkoivat paikat palautua.
Lihasten aineenvaihduntaan tämä tietenkin myös vaikuttaa yms.
Näistä vain ei yleensä puhuta kun ollaan hurmosmammoja ja imetys on täydellisen äidin merkki. Jokainen kun haluaa antaa lapselleen parasta. Esimerkiksi imetyksen aikaisesta alakulosta ei uskalleta puhua. Mieluummin puhutaan masennuksesta ja haetaan lääkkeet. Kukaan ei uskalla tnnustaa, että imetysaikaiset hormoonimuutokset aiheuttavat suurimmalle osalle naisista mielialanmuutoksia.
Täysimetin poikaani puolivuotiaaksi ja se varmaan lisää minun vaivojeni määrää. Ja poika on iso! Varmaan nyt sitten vitamiineja hakemaan. Olen tietysti tiennyt, että vitamiineja pitäisi syödä, mutten ole oikein uskonut, että ne vaikuttavatkin... Tällaista.
Sama raskausaikana. Syön vuoropäivinä Multitabsia (raskaanaoleville ja imettäville) ja Kalsium+D -lisää (koska Multitabsissa ei ole kalsiumia). Muutenkin olen lisännyt maidon käyttöä, vaikken sitä juo. Ylimääräisiä juustoviipaleita ja muroja maidon kanssa pari kertaa päivässä, jogurttia, rahkaa jne...
Mielialamuutoksia on minullakin ollut, joskin hyvin vähäisiä. Ne olen kyllä tulkinnut imetyksestä aiheutuneeksi. Väsynyt en ole ollut pitkään aikaan, koska yksivuotias nukkuu hyvin.
kun en ole syönyt vitamiinilisiä! Harmittaa kyllä nyt aika kovin.
Sain 3 lasta 4 vuoden aikana ja imetin kaikkia aika pitkään. Toista ja kolmatta lasta imettäessä aloin myös kärsiä nivelsäryistä ym. ja epäilin välillä reuman puhjenneen. Selkäranka oli aamuisin tosi kipeä, jaloissa oli jäykkyyttä ja sormiakin särki. Oli todella vaivainen olo. Ikää oli näinä vuosina 22-25. Mitat 169 cm/55-50 kg.
Luin imetyksen löystyttävän niveliä jonkun hormonin vuoksi, ja epäilin kipujen johtuvan juuri imetyksestä. Aloin treenaamaan crosstrainerilla päivittäin (nivelystävällistä) ja tunsin saavani apua. Paino vain syömisistä huolimatta tippui imetyksestä ja crossailusta johtuen niin alas, että päätin lopettaa imetyksen, etten mene aivan huonoon kuntoon. Aloin olla jo anorektinen.
Imetyksen lopettamisen jälkeen nivelvaivat katosivat ja kunto alkoi muutenkin kohentua.
Tästä oma johtopäätökseni > rajansa kaikella. Kyllähän äiti on raskauksien ja imetyksien aikana aika kovilla. Ja huom!!! Söin RUNSAASTI ja TERVEELLISESTI, herkuttelin paljon ja lisänä söin raskaana oleville ja imettäville naisille tarkoitettua monivitamiinia. Tein siis mielestäni kaikkeni.
Kyllä sinunkin vauvasi on sanut jo kaikki tarpeelliset hyödyt imettämisestäsi, eikä lopettamisesta ole mitään haittaa. Hyötyä ehkä omalle terveydellesi! Niin... tiedän kyllä että imetyksen lopettaminen on tosi haikeaa puuhaa jos sattuu siitä itsekin nauttimaan.
vastauksesta! Imetyksen lopettaminen on tosiaan haikeaa. Olen nauttinut imetyksestä, mutta nyt tosiaan tuntuu, että oma raihnaisuus vaatii muutoksia. Olen sentään syönyt terveellisesti ja runsaasti. Muuten olen tainnut elää itseni unohtaen. Kolme lasta vaatii äidiltäkin jo aika paljon huomiota, voin vain kuvitella, kuinka paljon lapset tarvitsevat huomiota vielä isommissa perheissä.
Synnytyksestä palautuminen hormonaalisesti voi kestää parikin vuotta, ja imetyshän pitää tätä tilaa yllä. Joten varmasti on nivelissä ja muualla kolotusta.
Nyt vitamiinit kuntoon ja jumppaa, venyttelyä. Syö ja juo paljon.
minulla ei kahden ekan imetyksen aikana ollut kuin tilapäisiä kiputiloja. Nyt tosiaan kolmannen ja isoimman vauvan kohdalla tuntuu, että kroppa on liian kovilla. Ja kiitos tosiaan vinkeistä kaikille! Aloitin tänään vitamiinit ja nyt yritän pitää parempaa huolta itsestäni.