Olen aiemmin kertonut, että meillä ei käytetä
vessapaperia. Meillä on ollu käytössä kestopyyhkeet. Vanhoista pyyhkeistä jne olen tehnyt pestäviä pyllypyyhkeitä. Tänä syksynä olen löytänyt jäkälän! Aivan ihanan pehmeää ja miellyttävää. Ja käytetyn tavaran voi laittaa biojätteisiin ja näin se jatkaa kiertokulkuaan. Jäkälä on paljon nopeammin uusiutuva luonnonvara kuin puu, josta teollinen vessapaperi tehdään. Ja monta kemiallista ja luontoa saastuttavaa työvaihetta jää väliin, kun poimit pyllypyyhkeet suoraan metsästä. Huono vaihtoehto ei edelleenkään ole vanhojen kankaiden uusiokäyttö vessassa.
Kommentit (24)
rikkoontuneet sukkahousut ennen kuin ne heittää lopullisesti roskiin! Siinäpä Niksi-Pirkkaan taas uusi idea...
jos mun vessanseinässä roikkuis puorättejä oksentaisin... mut toi jäkälä on varmaan ihan kivaa tavaraa, kuivana varmaan tosi mukava ku murenee...
Eiks se kuitenkin oo sellaista murenevaa. Luulis, että siitä jää kaiken maailman jäämiä pebaan, kun sillä pyyhkii.
oikeasti ois ihan fiksua huuhtasta se persläpi ihan vaan sillä käsisuihkulla...
missä sä säilytät näitä puorättejäs ku kumminkaan et voi niitä pestä yhden käytön jälkeen kun kumminkin sekin tuhoaa luontoa :)
kannellisessa ämpärissä. Yleensä pesen ne käsin. Keitän pesuveden puuhellalla. Ei niitä tarvi joka päivä pestä. Pari kertaa viikossa riittää. Jäkälä ei murene, kun sen pitää kosteassa astiassa.
talous niin pyyhittekö samoilla vaiko omilla ja kumminkin samassa pöntössä säilytätte??
Meinasi lonkerot lentää näppikselle :D
ottaa jokainen tarpeen mukaan. Eihän siinä omia tarvita sen kummemmin.
jäkälää, jolla pyyhkinyt takapuolesi. Sinne kun ei saa laittaa ulosteita.
et taida tietää mitään muutakaan luonnosta.
Sinä et kyllä tiedä kuinka kauan jäkälän kasvaminen kestää, et taida tietää mitään muutakaan luonnosta.
Kun ottaa sen vessapaperin korvaavan palasen jäkälää, se ei uusiudu ihan nopeasti. Kun taas kierrätyspaperista valmistettu vessapaperi ei ole suoraan puusta hakattu palanen :)... No mutta, epäilisin kuitenkin että niiden pyllypyyhkeidenkin kohdalla pesukustannukset ja rasitus ympäristölle alkaa olla aika samalla tasolla kierrätyspaperisen vessapaperin kanssa? Mieluummin sitten tosiaan huuhtaisee nopeasti käsisuihkulla. Tai vaihtaa kuivakäymälään ja käyttää vessapaperia tai pientä määrää vettä, se olisi vielä parempi vaihtoehto?
Sammal on pehmeämpää ja sitä on enemmän saatavilla ;-)
kannellisessa ämpärissä. Yleensä pesen ne käsin. Keitän pesuveden puuhellalla. Ei niitä tarvi joka päivä pestä. Pari kertaa viikossa riittää. Jäkälä ei murene, kun sen pitää kosteassa astiassa.
että pyyhitte samaan rättiin useamman kerran kun peset pari kertaa viikossa. nojoo nyt kuulostaa edes vähän järjelliseltä.. :D niin ja tuosta jäkälästä. lapissa ainakin maasto missä on jäkälää niin uusiutuminen kestää todella kauan ja sen vuoksi esim. mökkiläiset eivät saa maastoajolupia.
vessapaperia. Meillä on ollu käytössä kestopyyhkeet. Vanhoista pyyhkeistä jne olen tehnyt pestäviä pyllypyyhkeitä. Tänä syksynä olen löytänyt jäkälän! Aivan ihanan pehmeää ja miellyttävää. Ja käytetyn tavaran voi laittaa biojätteisiin ja näin se jatkaa kiertokulkuaan. Jäkälä on paljon nopeammin uusiutuva luonnonvara kuin puu, josta teollinen vessapaperi tehdään. Ja monta kemiallista ja luontoa saastuttavaa työvaihetta jää väliin, kun poimit pyllypyyhkeet suoraan metsästä. Huono vaihtoehto ei edelleenkään ole vanhojen kankaiden uusiokäyttö vessassa.
Ootko miettiny että voit laittaa itsesikin biojätteeseen, sitten joskus?
hyvän kuvan saa ihmisten vähämielisyydestä jo siitä, että tämän aloituksen voi joku edes kuvitella muuksi kuin provoksi!
Saimaannorpan turkista sitä vasta pehmeän persrätin saisi, vois aina välillä pyyhkiä sen lumessa puhtaaksi.
hyvän kuvan saa ihmisten vähämielisyydestä jo siitä, että tämän aloituksen voi joku edes kuvitella muuksi kuin provoksi!
Saimaannorpan turkista sitä vasta pehmeän persrätin saisi, vois aina välillä pyyhkiä sen lumessa puhtaaksi.
Luovuus kunniaan.
et taida tietää mitään muutakaan luonnosta.
Jos nyt kerran vuoteen vähän revin metsäretkellä, onko se sulta pois?